Hopp til innhald

DIA501B Helsepedagogikk

Emneplan for studieåret 2018/2019

Innhold og oppbygning

Pasientopplæring og veiledning gir økt egeninnsikt og evne til å mestre sykdom i hverdagen. Studenten skal tilegne seg kunnskap helsepedagogiske tilnærminger og metoder, motivasjon og mestring, empowerment og brukermedvirkning. Opplæring og veiledning av personer med diabetes krever at studentene får trening i å anvende helsepedagogiske tilnærminger og metoder i konkrete kliniske situasjoner. Gjennom et kommunikasjonsseminar gis studentene mulighet til å trene på egne kommunikasjonsferdigheter. Sosiokulturell bakgrunn, utviklingsmessige forutsetninger, kunnskap om egen sykdom, sykdomsdiagnose og rammefaktorer er forhold som er viktige når helsepersonell skal planlegge og gjennomføre veiledning til personer med diabetes og deres pårørende. I tillegg skal studentene tilegne seg innsikt i lærings- og mestringssentra som en viktig arena for brukeropplæring og møteplass for brukere og helsearbeidere innen primær- og spesialisthelsetjenesten.

Pedagogisk teori og læring:

  • Kommunikasjon og samhandling
  • Sentrale teorier om læring
  • Motivasjon og mestring
  • Helseatferdsmodeller og teorier om atferdsendring
  • Mestringsforventninger, mestringsopplevelser og motivasjonsarbeid
  • Ulike kommunikasjons- og motivasjonsformer, veiledningsteknikker og verktøy
  • Barrierer for læring hos individet
  • Organisatoriske og systemiske barrierer for læring
  • Økonomiske og juridiske rammer - sentrale lover og føringer av betydningen for opplæring
  • Kultur, verdier og holdninger - læreprosesser hos individer og grupper - faktorer som påvirker helseatferd
  • Helsepedagogiske utfordringer i et livsløpsperspektiv
  • Individrettede og samfunnsrettede tiltak
  • Gruppeprosesser og gruppedynamikk

Læringsutbytte

En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap: Studenten...

  • har innsikt i og kritisk forståelse for organisatoriske og helsepolitiske rammer for helsepedagogiske tiltak, opplæring og veiledning til pasienter og pårørende
  • har innsikt og kritisk forståelse av roller, relasjoner og maktforhold i samfunnet og helsetjenesten
  • har innsikt i verdien av at pasienter er medvirkende i læringsprosessen

Ferdigheter Studenten....

  • kan planlegge og gjennomføre individtilpasset opplæring med utgangspunkt i den enkelte pasient og pårørende sine behov, ressurser og familiesituasjon
  • kan planlegge og gjennomføre ulike former for gruppebaserte opplæringstiltak med utgangspunkt i ulike teoretiske tilnærminger
  • kan planlegge og iverksette ulike helsepedagogiske tiltak

Generell kompetanse Studenten...

  • kan vurdere når helseopplysning eller sykdomsforebygging skal formidles, hva som skal formidles og på hvilken måte det bør skje (målgruppe vs. metode)
  • kan undervise og veilede i praktisk forebyggende opplæring, behandling og ved rehabilitering til brukere av helsetjenesten
  • kan innhente ny kunnskap om effekt av pasientopplæring og undervisning

Krav til forkunnskaper

Studierett på Klinisk sykepleie - Diabetessjukepleie ved HVL - Bergen

Undervisnings- og læringsformer

  • Forelesninger
  • Egenaktivitet i gruppe med framlegg og opposisjon
  • Studiegruppe med integrering av teori og praksis
  • Seminar
  • Selvstudie

Obligatorisk læringsaktivitet

- Kommunikasjonsseminar med øvelser i kommunikasjon og veiledning av pasienter og pårørende.

Godkjent arbeidskrav er gyldige til neste ordinære studieløp.

Arbeidskrav må være godkjent før studentene får fremstille seg til eksamen i emnet

Vurderingsform

Skriftlig hjemmeeksamen på maksimum 2000 ord.

Eksamensoppgaven knyttes til en gitt kasuistikk og leveres inn en uke etter avslutningen av kommunikasjonsseminaret.

Vurderingsuttrykk: Bestått / ikke bestått.

Gjennomføring av ny/ utsatt eksamen: Ved ikke bestått må studentene bearbeide sin besvarelse til ny/utsatt eksamen

Hjelpemidler ved eksamen

Hjelpemidler kan benyttes fritt i arbeidet med hjemmeoppgaven.

Mer om hjelpemidler