Hopp til innhald

DRA305 Elevens faglige og personlige utvikling og læring

Emneplan for studieåret 2018/2019

Innhold og oppbygning

Emnet er en del av pedagogikk i drama og ligger i høstsemesteret andre studieår. Hovedfokuset er på kontekstuelle forhold som kan ha innvirkning på elevenes faglige, sosiale og personlige læring og utvikling.

  • Elevens læring og utvikling 1 og 2
  • Elevmangfold
  • Allmenn didaktikk
  • Tilpasset opplæring
  • Psykososialt miljø

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:

Kunnskaper: 

  • Ha kunnskap om barn og unges utvikling
  • Ha kunnskap om barn i vanskelige livssituasjoner
  • Ha kunnskap om ulike former for vurdering
  • Ha kunnskap om barns mediehverdag og nye oppvekstvilkår

Ferdigheter:

  • med utgangspunkt i pedagogisk teori og styringsdokumenter kunne legge til rette for barn og unges læring og utvikling
  • med kunnskap om elever med ulike behov og livssituasjoner kunne vurdere elevenes læringsprosesser og læringsutbytte for å kunne legge til rette for varierte, tilpassete læringsløp
  • med kunnskap om hvordan barn lærer kunne utvikle elevenes læringsstrategier
  • med utgangspunkt i teori om vurdering kunne anvende ulike former for vurdering
  • med kunnskap om media sin påvirkning av barn og unge kunne ruste elevene til aktiv og kritisk deltakelse i mediesamfunnet
  • med utgangspunkt i forskningsmetode, lære om intervju som metode.

Generell kompetanse:

  • Med utgangspunkt i kunnskap om elevmangfold og tilpasset opplæring, kunne legge til rette for læring i det komplekse klasserommet.

Krav til forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, workshops, gruppearbeid, individuelt arbeid, veiledning, muntlige og skriftlige oppgaver, praksis.

Obligatorisk læringsaktivitet

  • Oppmøte i minst 80% av undervisningen.
  • Ett skriftlig arbeidskrav, med tilknytning til læringsutbytteformuleringene. Arbeidskravet vil være på 4000 ord, +/- 10%, APA-stil.

Godkjent arbeidskrav er gyldig i det påfølgende semesteret etter godkjenningen.

Vurderingsform

Muntlig individuell eksamen, knyttet til alle læringsutbytteformuleringene. Varighet 30 min, inkludert et forberedt fremlegg på 10 minutt.

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen

Mer om hjelpemidler