Hopp til innhald

DRA310 Litteratur, lesing og formidling

Emneplan for studieåret 2018/2019

Innhold og oppbygning

Emnet ligger i høstsemesteret tredje studieår.

Emnet handler om å utvikle tekstkunnskap som grunnlag for ulike formidlingsformer. Gjennom nærlesing, analyse og tolkning skal studenten gjøre seg kjent med et utvalg sjangre og teksttyper.

Emnet er tredelt:

  1. Poesi
    Denne delen gir studentene ulike erfaringer med poetiske tekster og vektlegger formidling av poesi. Studentene skal (gruppevis) arbeide fram en poesiforestilling for to ulike målgrupper: Grunnskolen trinn 1-7 og eldresenter/omsorgshjem. Forestillingen skal ha en varighet på 15 - 20 minutter. En seks dagers praksisturne inngår i denne delen av emnet. Forestillingene spilles tre dager for hver av målgruppene.
  2. Roman og bildebok
    Studentene skal arbeide med tekster for barn og unge. Kvalifisert vurdering og analyse av samspillet mellom verbaltekst og bilde vil bli vektlagt. Hver student lager en skisse til et undervisningsforløp med utgangspunkt i en selvvalgt tekst fra litteraturlisten.
  3. Dramatikk
    Denne delen bidrar til analytisk kompetanse og en utvidet leseforståelse av dramatikk. Formidlingsformen «Fra tekst til teater» inkluderes i emnet.

Læringsutbytte


Ved fullført emne har studenten kunnskap om:

  • Varierte poesiformer
  • Romaner og bildebøker for barn og unge
  • Dramatiske tekster og metoder og strategier for å lese dramatikk
  • Ulike formidlingsformer


Ved fullført emne kan studenten:

  • Formidle poesi for ulike mottakergrupper på en estetisk og gjennomtenkt måte
  • Orientere seg i litteratur for barn og unge og gjøre valg knyttet til formidling
  • Analysere og tolke dramatiske tekster


Ved fullført emne er studenten i stand til å:

  • Utvikle poesiforestillinger for ulike målgrupper
  • Utvikle undervisningsmateriale knyttet til romaner og bildebøker
  • Lese og arbeide med dramatiske tekster

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, workshops, oppgaveskriving, selvstendige litteratur- og formidlingsstudier, veiledning og praksis i grunnskolen trinn 1 - 7 og eldresenter/omsorgshjem

Obligatorisk læringsaktivitet

  • Oppmøte i minst 80% av undervisningen. Den enkelte student er selv ansvarlig for å følge med på når fraværet går utover det som aksepteres.
  • Poesi
    En gruppebasert poesiforestilling med varighet 15 - 20 minutter. Forestillingen spilles for et invitert publikum. Studentgruppen velger selv om publikum skal være grunnskoleelever trinn 1 -7 eller eldresenter/omsorgshjem. Studentene gjøres kjent med retningslinjene for arbeidskravet ved studiestart.
    Arbeidskravet vurderes som godkjent/ikke godkjent.
  • Roman og bildebok
    Individuelt refleksjonsnotat knyttet til skissen av et undervisningsforløp som studenten tidligere har arbeidet med. Omfang inntil 1500 ord. Studentene gjøres kjent med retningslinjene for arbeidskravet ved semesterstart.
    Arbeidskravet vurderes som godkjent/ikke godkjent.

Godkjente arbeidskrav er gyldig i det påfølgende semesteret etter godkjenningen.

Vurderingsform

Skriftlig individuell hjemmeeksamen over fem dager knyttet til dramatikkdelen av emnet. Omfang: 2500 - 3000 ord.

Det foreligger retningslinjer for eksamen. Studentene gjøres kjent med disse ved semesterstart.

Tid for ut- og innlevering av eksamen blir opplyst på Studentweb og digitalt eksamenssystem.

Karakterskala A - F, der F tilsvarer ikke bestått.

Ny/utsatt eksamen: Som ordinær eksamen