Hopp til innhald

LU1-KHÅ415 Kunst og Handverk 2b 1-7

Emneplan for studieåret 2018/2019

Innhold og oppbygning

Kunst og håndverk er et allmenndannende fag, der kunnskap bygges gjennom praktisk og estetisk skapende handling, og kritisk refleksjon. Faget er forankret i kommunikasjons- og produksjons-former knyttet til visuell og materiell kultur. Faglig og fagdidaktisk refleksjonsevne utvikles i møtet mellom eget skapende arbeid, grunnskolens praksis og teoretiske kunnskaper og referanser. Forskningsbasen i faget omfatter det estetisk utøvende feltet, det fagdidaktiske feltet, og sammenhengen mellom disse.

Kunst og håndverk er delt i områdene bilde, skulptur, design og arkitektur. På alle fire områder utvikles og brukes kunnskap og ferdigheter i arbeid med materialer, teknikker, visuell kommunikasjon og estetiske virkemidler. Faginnholdet knyttes til kunst- og formuttrykk fra ulike tidsepoker, kulturer og elevenes flerkulturelle hverdag. Norsk kunst og formkultur, blant annet Duodji/duodje/duedtie er integrert i faget.

Studentens handlingskompetanse utvikles gjennom øvelse og erfaring med skapende prosesser og et gjennomgående særpreg ved utdanningen PRA-EST 1-7, er at oppgaver, arbeidsmåter og innhold i studieemnene skal gi erfaring med og kunnskap om praktisk - estetiske læreprosesser i danningen av det integrerte mennesket. Kunnskap om barn og unges kulturelle uttrykksformer i møte med materialer og symboler ligger til grunn for profesjonsutøvelsen. Studenten skal kunne bruke gjeldende læreplan for kunst og håndverk i grunnskolen, og sikre alle elevers læring i faget ut fra forutsetningene til den enkelte og elevgruppa. Studenten skal kunne skape et læringsmiljø som stimulerer til opplevelse, utfoldelse og refleksjon rundt aktualitet, kvalitet og bærekraftig utvikling.

Ut fra fagets egenart skal studenten bruke de grunnleggende ferdighetene: Å kunne uttrykke seg muntlig og skriftlig, å kunne lese og regne og å kunne bruke digitale verktøy som en integrert del av arbeidet med kunst og håndverk. I vekselvirkning mellom fagutøvelse, fagteori og fagtradisjon skal studenten utvikle en bevisst holdning til fagets innhold, relevans og verdi for individ, skole og samfunn.

Kunst og håndverk 2b gir fordypet kunnskap gjennom skapende arbeid, fagdidaktisk refleksjon og utvidet innsikt i fagets visuelle og materielle kulturforankring. Gjennom studiet skal studenten videreutvikle egen praktisk ferdighet i faget og få erfaring med et utvalg av materialer og arbeidsmåter som gir læringsutbytte i forhold til læreplan for grunnskolen med særlig vekt på barnetrinnet. Forholdet mellom læreplan og praksis problematiseres gjennom kritisk gransking av oppgaver, undervisning, veiledning og vurdering. Sammenhengen mellom barns lek og praktisk-estetiske læreprosesser i faget løftes fram.

I kunst og handverk 2b blir hovedvekten lagt på begynneropplæringen, didaktikk og kunstformidling og forsknings- og utviklingsarbeid (FOU) i faget. Det blir satt av en periode der studentene arbeider utforskende med en faglig problemstilling innenfor et fagrelevant material-/ teknikkområde. Fordypingsperioden har en større grad av selvstudium enn resten av emnet, men med individuell veiledning av faglærer.

Læringsutbytte

Kunnskaper:

Studenten

  • har kunnskap om kunstformidling og nyere forskings- og utviklingsarbeid innen fagområdet kunst og håndverk
  • har kunnskap om bilder som språklige uttrykk, barns bruk av bilder og symboler som en måte å forstå sin omverden på, og kjennskap til arbeidsmåter i begynneropplæringen som støtter barns bildespråklige læring
  • har kunnskap om den norske kunst og formkulturen (skulptur, installasjon og design) og hvordan disse uttrykksformene kan ses i sammenheng med barns lek og stimulere til kreativt skapende arbeid

 

 

 

Ferdigheter:

 

Studenten

 

  • kan velge ut og utnytte materialers bruksegenskaper og estetiske uttrykkskvaliteter i praktisk skapende arbeid og utøve bevisst skjønn ved bruk av estetiske virkemidler
  • kan bruke fagrelevante metoder for problemløsning og inspirere elevene til å utforske egne ideer i møte med materialer, teknikker og arbeidsmåter i faget
  • kan analysere og vurdere kunst, hverdagsestetikk og trivialkultur og sette ulike formuttrykk inn i en kunsthistorisk sammenheng
  • kan være bevisst sin rolle som kulturformidler og bruke museer og samlinger i elevers læringsarbeid og eget skapende arbeid
  • kan bruke fagspråk sikkert og funksjonelt, og veilede elever i utviklingen av fagbegreper i arbeidet med bilder, skulptur, design og arkitektur
  • kan lage lokale planer for kunst og håndverk og utnytte relevant teori i arbeid med tilpasset opplæring for elever med spesielle evner, interesser eller vansker
  • kan vurdere kvalitet i lærebøker og digitale ressurser og velge hensiktsmessige læremidler knyttet til gjennomføring av undervisning i kunst og håndverk
  • kan organisere hensiktsmessige verksteder for undervisning i kunst og håndverk tilpasset barnetrinnet

 

 

 

 

Generell kompetanse:

 

Studenten

  • kan stimulere til opplevelse, skapende uttrykk og refleksjon og veilede eleven i arbeidsmetoder som fremmer kreativitet og nyskaping
  • kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å identifisere, analysere og løse problemer knyttet til elevers læring i kunst og håndverksfaget
  • kan bruke gjeldende læreplaner for grunnskolen som utgangspunkt for faglig utviklingsarbeid med en systematisk og forskningsmessig tilnærming og kjenne normer for ansvarlig bruk av innsamlet informasjon

Krav til forkunnskaper

Kunst og håndverk 1, 30 sp

Anbefalte forkunnskaper

Emnet bygger videre på kunst og håndverk 1 og kunst og håndverk 2a

Undervisnings- og læringsformer

Studiet veksler mellom

  • Forelesing
  • Praktisk arbeid, individuelt og i grupper
  • Muntlige og skriftlige oppgaver
  • Ekskursjoner (kan være aktuelt. Studentene må eventuelt dekke egne kostnader)

Obligatorisk læringsaktivitet

Mappe:

  • Godkjent deltakelse i undervisning/ ekskursjoner. Dette konkretiseres i semesterplan
  • Godkjent deltakelse i undervisning. Dette konkretiseres i semesterplan

FoU oppgave:

  • Godkjent deltakelse i undervisning. Dette konkretiseres i semesterplanen.

Vurderingsform

Mappe (40%)

og

Oppgave (FOU) (60%)

Gradert karakterskala A til F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

-

Mer om hjelpemidler