Hopp til innhald

PPU1 Ledelse av læreprosesser - ledelse av lærings- og utviklingsarbeid i et individ- og gruppeperspektiv

Emneplan for studieåret 2018/2019

Innhold og oppbygning

Emneplanen bygger på Forskrift om rammeplan for praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfag for trinn 8-13 fastsatt av Kunnskapsdepartementet 18.mars 2013 med hjemmel i Lov om universiteter og høyskoler av 1.april 2005 nr. 15, §3-2, annet ledd.

Utdanningen skal sikre at kandidatene kan videreutvikle skolen som en institusjon for læring og dannelse i et demokratisk samfunn. Utdanningen skal ivareta perspektiver knyttet til likestilling og det flerkulturelle samfunn, og skape forståelse for en skole som er for alle elever, uavhengig av deres forutsetninger, sosiale, kulturelle og språklige bakgrunn.

Den praktisk-pedagogiske utdanningen skal særlig ivareta sammenhengen mellom pedagogikk, yrkesfag og praksis i utdanningen. Utdanningen skal danne den lærerfaglige plattformen i utdanningen, være praktisk rettet, være et verdi- og dannelsesfag og gi studentene en felles identitet som lærer i skolen. Utdanningen skal bidra til kunnskap om mangfoldet i elevenes bakgrunn og faglige forutsetninger, og bidra til at studentene utvikler kompetanse knyttet til ungdoms utvikling, læring og ungdomskultur.

Utdanningen har et omfang på 60 studiepoeng, og består av pedagogikk 30 studiepoeng og yrkesdidaktikk 30 studiepoeng.

I tillegg skal studentene gjennomføre 60 dager i praksis, der 10 dager skal gjennomføres på ungdomsskoletrinnet (8.-10.trinn).

Praksisopplæringen skal være veiledet og vurdert, og inngå som en integrert del av studiet. Det skal være progresjon i praksisopplæringen der denne fordeles over alle fire semestre.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten har kunnskap om:

  • lovverk, læreplaner og andre relevante styringsdokumenter relevant for læreryrket og yrkesutøvelsen
  • har bred kunnskap om yrkesfag, pedagogikk og yrkesdidaktikk, arbeidsmetoder/verktøy og prosesser som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen, og kan vurdere behov for HMS-tiltak
  • kan se yrkesopplæringen og yrkesutøvelsen i et historisk og kulturelt perspektiv
  • har kunnskap om skolens mandat, opplæringens verdigrunnlag og det helhetlige opplæringsløpet fra ungdomstrinnet til endt fag- eller yrkesopplæring (8 -13 trinn)
  • har bred kunnskap om ungdomskultur og ungdoms utvikling og læring i ulike sosiale og flerkulturelle kontekster
  • har kunnskap om ungdom i vanskelige situasjoner, herunder kunnskap om vold og seksuelle overgrep mot barn og unge, om deres rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv, og om hvordan sette i gang nødvendige tiltak etter gjeldende lovverk.
  • kjenner til nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid med relevans for lærerprofesjonen innenfor det yrkespedagogiske og det yrkesfaglige området, og kan oppdatere sin kunnskap innenfor fagområdet

Studenten

  • kan anvende sine yrkesfaglige, pedagogiske, yrkesdidaktiske og teknologiske kunnskaper
  • kan planlegge, begrunne, gjennomføre, lede, vurdere og dokumentere relevant fag- og yrkesopplæring tilpasset elevenes/lærlingenes behov
  •  kan identifisere og arbeide systematisk med grunnleggende ferdigheter, herunder yrkesdidaktisk bruk av digitale verktøy
  • kan vurdere og dokumentere elevers læring og utvikling, gi læringsfokuserte tilbakemeldinger og bidra til at elevene/lærlingene kan reflektere over egen læring
  • kan orientere seg i faglitteraturen og forholde seg kritisk til informasjonskilder og eksisterende teorier knyttet til ungdomstrinnet og fag- og yrkesopplæring (8-13.trinn)
  • behersker relevante arbeidsprosesser, verktøy, teknikker og uttrykksformer, og kan reflektere over egen yrkesutøvelse og justere denne under veiledning
  • kan bruke og henvise til relevante forskningsresultater for å treffe begrunnede valg og gjennomføre systematisk yrkesfaglig og pedagogisk utviklingsarbeid

Studenten  

  • har innsikt i relevante faglige og yrkesetiske problemstillinger og kan formidle sentralt fagstoff på norsk både skriftlig, muntlig og gjennom andre dokumentasjonsformer  
  • kan via faglig innsikt, engasjement og formidlingsevne motivere for elevenes/lærlingenes læring, yrkesstolthet og yrkesidentitet  
  •  kan analysere egne behov for kompetanseheving og ha endrings- og utviklingskompetanse for å møte framtidens behov i skole, arbeids- og samfunnsliv  
  • kan legge til rette for entreprenørskap, nytenkning og innovasjon, og at lokalt arbeids-, samfunns- og kulturliv involveres i opplæringen  
  • kan bygge gode relasjoner til elever/lærlinger og skape konstruktive og inkluderende læringsmiljø  
  • kan bygge gode relasjoner til og samarbeide med foresatte og andre aktuelle samarbeidspartnere

Krav til forkunnskaper

Se opptakskrav

Undervisnings- og læringsformer

Studiet er samlingsbasert, deltid over to år. I pedagogikk vil studentene være samlet i klasse/ storgruppe. I yrkesdidaktikk vil studentene følge undervisning i en mindre gruppe innen sitt utdanningsprogram, eventuelt et nærliggende utdanningsprogram.

Arbeidsmåtene vil kunne variere mellom blant annet forelesninger, gruppearbeid, individuelle oppgaver, prosjektarbeid,  studentpresentasjoner, praksis og veiledning.

Studiet bruker læringsplattformen Canvas. All informasjon vil bli formidlet på denne og det forutsettes at studentene aktivt bruker dette.

Obligatorisk læringsaktivitet

  • Arbeidskrav 1 er sluttprodukt av et individuelt studentarbeid knyttet opp til praksis der studenten observerer undervisning og gjør egne refleksjoner rundt lærerrollen. I arbeidskrav 1 inngår to obligatoriske arbeid der begge inngår i sluttproduktet. 1a): Individuelt arbeid med tekst med tema observasjon som metode i praksis med medstudent veiledning og vurdering. 1b): Individuelt arbeid  med tekst med tema lærerrollen med medstudent veiledning og vurdering. Arbeidskrav 1 blir medstudentvurdert samt vurdert til bestått/ ikke bestått av faglærer.  
  • Arbeidskrav 2 er et individuelt studentarbeid er knyttet opp til tema; praksisnær "Vurdering for læring". Tekstsjanger for arbeidskrav 2 praksisfortellinger  utformet som en blogg med metarefleksjon over vurdering for læring og utvikling. I arbeidskrav 2 inngår to obligatoriske arbeid der begge inngår i bloggen. 2a): Individuelt arbeid med tekst med tema; refleksjonsnotat om vurdering. Teksten skal presenteres for medstudenter med medstudentvurdering. 2b): Individuelt arbeid med bloggtekst med tema; Vurdering for læring. Bloggteksten skal utarbeides med medstudent veiledning og vurdering. Arbeidskrav 2 blir medstudent vurdert samt vurdert til bestått/ ikke bestått av faglærer  
  • Det er obligatorisk frammøte på alle samlinger/undervisning og praksis. På IKT samlingen er fremmøte å ha gjennomført obligatorisk arbeid knyttet til samlingen. Ved fravær over 20 %, må studenten søke koordinator / studieprogramansvarlig ved PPU om å kunne gå opp til eksamen.

Godkjente arbeidskrav er gyldig i tre semestre etter godkjenning.

Vurderingsform

Individuell skriftlig hjemmeeksamen.  Omfang: 4000 ord (+/- 10 %). Kandidaten skal dokumentere kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse fra fagområdene pedagogikk, yrkespedagogikk, yrkesdidaktikk og praksis.

Tid for innlevering av eksamen blir opplyst på Studentweb og digitalt eksamenssystem.

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Ny/utsatt eksamen: Ny/utsatt eksamen blir arrangert som en 6 timers skriftlig skoleeksamen.