Hopp til innhald

BVP221 Samfunnsfaglige og juridiske emner

Emneplan for studieåret 2018/2019

Innhold og oppbygning

Emnet består av to deler:

1. Velferdspolitikk, forvaltning og juridiske emner

2. Sosiologi

Som overordna innledning til de ulike emnene, vil det bli gitt en felles undervisning i vitenskapsteori.

Velferdspolitikk, forvaltning og juridiske emner Emnet tar for seg ulike sosialpolitiske faser og deres påvirkning på lovverk, helse - og omsorgstjenestens oppbygning og struktur, linjer og myndighetsområder i offentlig forvaltning. Undervisningen har fokus på aktuelle lover og forskrifter som regulerer den generelle helse- og omsorgssektoren, med fokus på saksbehandling, tjenestemottakers rettigheter og helsepersonellets plikter. Kontroll med og begrensning av bruk av tvang blir grundig behandlet i emnet. Det blir også lagt vekt på framvekst av markedskrefter og privatisering, frivillige organisasjoners rolle og hvordan utsatte og marginaliserte grupper når fram med sin sak.

Sosiologi Emnet gjennomgår 6 ulike teoretiske innfallsvinkler som viser noen grunnleggende utviklingstrekk innenfor faget sosiologi. Her legges det vekt på å forstå hvordan strukturelle forutsetninger påvirker folk sine liv, og hvordan man kan analysere hvordan folk selv kan påvirke og handle som selvstendige aktører. I dette ligger grunnleggende forståelser av makt og avmakt, sosial kapital, og sosialisering. I undervisningen legges det vekt på å vise ulike teoretiske forståelsesformer av forskjellige sosiale fenomen, som skal gi studentene et grunnlag for å kunne analysere og drøfte hvordan samfunn og aktør gjensidig påvirker hverandre.

Læringsutbytte

En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Velferdspolitikk, forvaltning og juridiske emner

Kunnskap:
Studenten...

  • kjenne til menneskesyn og menneskerettigheter som grunnlag for lovgiving og juridisk praksis
  • kjenner til sammenhengen mellom utvikling av velferdspolitiske ideologier og endringer i lovverket og nye forvaltningsformer
  • har kunnskap om helse - og omsorgstjenestenes oppbygning, struktur og sentrale oppgaver
  • har kjennskap til organisasjoners rolle
  • har bred kunnskap om ulike problemstillinger knyttet til makt, tvang og selvbestemmelse
  • har bred kunnskap om rettigheter og plikter for henholdsvis tjenesteyter og tjenestemottaker

Ferdigheter:
Studenten...

  • kan finne fram i lovverket og tolke relevante lover og rettskilder knyttet til helse - og omsorgstjenester
  • kan vurdere brukeres rettigheter og utføre saksbehandling

Generell kompetanse:
Studenten...

  • kan gjøre kristiske vurderinger med utgangspunkt i overordna verdier og menneskesyn
  • kan vurdere systemets/tjenestenes interesser og forutsetninger opp mot tjenestemottakers behov
  • kan vurdere aktuelle lovmessige dilemma og motsetninger, og gjøre etiske avveininger
  • har innsikt i og kan kritisk vurdere bruk av tvang i tjenester til personer med utviklingshemming

Sosiologi

Kunnskap:
Studenten...

  • kan på enkel måte gjøre rede for den teoretiske motsetningen mellom struktur og aktør
  • kan gjøre rede for grunnleggende forståelser i følgende teoretiske innfallsvinkler: 1. Funksjonalisme: norm og rolleperspektiv, 2. Handlingsteori: Rasjonell aktør - valgperspektiv 3. Symbolsk interaksjonisme /mikrososiologi: meningsperspektiv, 4. Sosial ulikhet, klasse, kjønn, etnisitet, kultur, 5. Makt, avmakt, sosial kontroll, 6. Sosial kapital
  • kan forklare grunnbegreper i sosiologi

Ferdigheter:
Studenten...

  • kan drøfte og analysere ulike sosiale fenomener ut fra de ulike teoretiske innfallsvinklene
  • kan identifisere og forflytte seg mellom ulike teoretiske perspektiv
  • kan anvende begreper og vise forståelse av sammenheng

Generell kompetanse:
Studenten...

  • kan reflektere over hvordan ulike fenomen blir forstått og forklart, og hvilke sammenhenger som kan være aktuelle
  • kan veksle mellom ulike perspektiv i analysen av det samme fenomenet
  • kan se og reflektere kritisk over sammenhenger mellom samfunn og aktør

Krav til forkunnskaper

Studierett ved Bachelor i vernepleie - HVL - Bergen.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet organiseres gjennom undervisning, seminar, kurs, ferdighetstrening, gruppearbeid, selvstudier og framlegg.

Obligatorisk læringsaktivitet

To obligatoriske arbeidskrav i form av:

  • Kurs i saksbehandling, 3 dager
  • Kurs om begrensning av og kontroll med bruk av makt og tvang, 5 dager

Fravær over 20% på overnevnte kurs medfører at studenten ikke kan gå opp til eksamen i emnet. Unntak fra denne regelen må behandles i søknad fra studenten til utdanningsleder. Søknaden må være begrunnet og inneholde gyldig dokumentasjon. Se også: Forskrift om studier og eksamen ved HVL

Godkjente arbeidskrav er gyldig i ett år.

Vurderingsform

Eksamen
5 timers individuell skriftlig eksamen under tilsyn.

Vurderingsuttrykk
Gradert karakterskala A - F, der A - E er bestått karakter og F er ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Lovsamlingen

Mer om hjelpemidler