BVP302 Velferd, samhandling og prosjektarbeid
Emneplan for studieåret 2018/2019
Innhold og oppbygning
Emnet belyser hvordan velferdssamfunnet gjennom sine institusjoner og organisasjoner og samspillet mellom dem, påvirker levekårene til marginaliserte grupper på ulike arenaer som bolig, skole, arbeid og fritid. Videre fokuserer emnet på hvordan ulike tjenestetilbud skapes gjennom sosiale prosesser der brukere, pårørende og yrkesutøvere både skaper og påvirker ulike rammebetingelser. Med fokus på velferd og folkehelse, vil vernepleieren tilegne seg verdier, kunnskaper, innsikt og ferdigheter der vernepleierens identitet blir synlig i møte med ulike ideologiske perspektiv i helse- og omsorgssektoren. Gjennom tverrprofesjonell og tverretatlig samhandling kan vernepleieren forstå sin rolle og fremme verdier i forhold til både enkeltrelasjoner og på organisasjonsnivå og bidra til at tjenestene fremmer brukermedvirkning på individ-, gruppe- og samfunnsnivå.
Emnet inneholder obligatorisk kommunikasjonskurs, obligatorisk ferdighetskurs i skjønnsutøvelse, prosjektarbeid i gruppe med fokus på endring og endringsprosesser og obligatorisk individuell muntlig fremføring av sentrale tema. Emnet har fokus på velferdspolitikk og folkehelse og vil undersøke det norske velferdssamfunnets påvirkning på marginaliserte grupper på ulike arenaer som bolig, skole, arbeid og fritid. Vernepleierens yrkesrolle og yrkesidentitet i samhandling med brukere og andre samarbeidspartnere vil stå sentralt i emnet.
Læringsutbytte
En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten...
- har bred kunnskap om sentrale forhold i det norske velferdssamfunnet i forhold til mangfold, inkludering og praksis i skole, arbeid, bolig og fritid for personer med ulike funksjonsnedsettelser eller for marginaliserte grupper
- har kunnskap om fokus på levekår og folkehelse
- har bred kunnskap om empowerment, partnerskap og samfunnsarbeid
- har innsikt i sammenhengen mellom egen yrkesidentitet og tverrprofesjonell samhandling
Ferdigheter:
Studenten...
- integrerer kunnskap om vitenskapsteori, forskningsmetode, prosjektarbeid og innovasjon
- har ferdigheter i forhold til kommunikasjon med ulike samarbeidspartnere
- kan utøve skjønn i tverrprofesjonell kontekst
Generell kompetanse:
Studenten...
- kan begrunne profesjonell praksis med utgangspunkt i fagkritikk, menneskesyn, etisk refleksjon og faglig skjønn
- kan ivareta pasient- og brukerrettigheter i møte med velferdsstatens rammebetingelser
- kan bidra til brukerintegrert samarbeid gjennom kommunikasjon, veiledning og etikk
- kan reflektere etisk og fagkritisk i forhold til ulike ideologiske perspektiv i helse- og omsorgssektoren
- er bevisst vernepleierens yrkesrolle og yrkesidentitet i tverrprofesjonell samhandling
Krav til forkunnskaper
Studierett ved Bachelor i vernepleie - HVL - Bergen
Bestått eksamener og praksis i 2. studieår.
Bestått BVP312, Bestått BVPP33
Undervisnings- og læringsformer
Arbeidsformene varierer mellom ferdighetskurs, seminar, forelesninger og prosjektarbeid i gruppe.
Obligatorisk læringsaktivitet
Tre obligatoriske arbeidskrav:
- Kommunikasjonskurs
- Kurs i skjønnsutøvelse
- Ha individuelt fremlegg og tilstedeværelse ved individuelle fremlegg i temaukene
Studiedeltakelse ved obligatoriske arbeidskrav må dokumenteres og tilsvarer 80% godkjent deltakelse. Fravær over 20% medfører at studenten ikke kan gå opp til eksamen i emnet. Unntak fra retningslinjene må behandles særskilt etter individuell søknad fra studenten til post@hvl.no.
Alle arbeidskrav må være godkjent før studenten får fremstille seg til eksamen.
Godkjente arbeidskrav er gyldig i påfølgende to semester.
Vurderingsform
Eksamen er todelt:
Skriftlig prosjektgruppeoppgave og utarbeidelse av poster som presenteres muntlig.
Skriftlig gruppeoppgave og poster teller 50% hver av den samlete karakteren. Begge deler må ha bestått karakter for at eksamen som helhet skal være bestått.
Skriftlig gruppeoppgave
Oppgaven er basert på gruppeprosjekt. Omfang 7000 ord, +/- 10%. Vurderingskriterier: Se reglement for Prosjektarbeid i emnet.
Det forutsettes at alle gruppemedlemmer tar ansvar og bidrar i prosjektarbeidet, og at dette kravet nedfelles i en skriftlig gruppe-kontrakt. Ved brudd på gruppekontrakten vil gruppemedlemmer som ikke deltar i prosjektarbeidet kunne ekskluderes fra gruppen og ikke få fremstille seg til eksamen sammen med gruppen. Det er ikke anledning til å ekskludere gruppemedlemmer uten at gruppen først har hatt kontakt med veileder på et tidlig tidspunkt.
Posterpresentasjon
Avhengig av gruppens størrelse utarbeider hver gruppe en eller to postere hvor de presenterer ditt prosjekt. Posteren presenteres muntlig for to sensorer. Rammen for muntlig presentasjon er 10 minutter. Eksaminasjonen inkludert karaktergiving settes til totalt 20 minutter.
Se egne vurderingskriterier for fremlegg.
Vurderingsuttrykk
Gradert karakterskala A- F, der A- E er bestått karakter og F er ikke bestått.
Ny eksamen
Ved ikke bestått skriftlig gruoppeoppgave har gruppen anledning til å bearbeide denne og levere ved ny eksamen. Hvis en student blir ekskludert fra gruppen må vedkommende skrive en individuell eksamensoppgave.
Ved ikke bestått presentasjon av poster må gruppen gå opp til ny deleksamen.
Klage Evt. klage på skriftlig gruppeoppgave må undertegnes av alle medlemmer i gruppen for å være gyldig.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt.
Mer om hjelpemidler