Hopp til innhald

DLU1-MAT315 Matematikk 2a 1.-7.

Emneplan for studieåret 2018/2019

Innhold og oppbygning

Denne emneplanen bygger på hva de  nasjonale retningslinjene for grunnskolelærerutdanningen 1.-7. trinn sier om matematikkfaget, der målet er å utdanne matematikklærere som kan legge til rette for helhetlig matematikkundervisning i tråd med relevant forskning og gjeldende læreplan.

Dette innebærer ulike typer kompetanse som å kunne:

  • analysere elevenes matematiske utvikling
  • være gode matematiske veiledere og samtalepartnere
  • velge ut og lage gode matematiske eksempler og oppgaver
  • evaluere og velge materiell til bruk i matematikkundervisningen
  • se på matematikk som en skapende prosess og stimulere elevene til å bruke sine kreative evner

For å utvikle den nødvendige kompetansen skal studentene gjennom matematikkfaget for trinn 1-7 utvikle undervisningskunnskap i matematikk som inneholder både faglige og didaktiske kunnskaper.

Studentene skal ha en solid og reflektert forståelse for den matematikken elevene skal lære og hvordan denne utvikles videre på de neste trinnene i utdanningssystemet. Det betyr blant annet at de må kunne gjennomføre og forstå matematiske prosesser og argumenter. I tillegg må studentene ha matematikkfaglig kunnskap som er særegen for lærerprofesjonen. Det innebærer at de i tillegg kan analysere matematiske prosesser og argumenter som foreslås av andre og vurdere deres holdbarhet og eventuelle potensial.

Studentene skal ha didaktisk kompetanse som gjør at de kan sette seg inn i elevenes perspektiv og læreprosesser, gjennom variasjon og tilpasning kunne tilrettelegge matematikkundervisning for elever med ulike behov og med ulike kulturell og sosial bakgrunn på en slik måte at matematikk framstår som et meningsfylt fag for alle elever.

Matematikk 2 er et valgfag i grunnskolelærerutdanningen 1.-7. trinn og bygger på matematikk 1. Det er delt inn i to emner; Matematikk 2A (15 stp) og Matematikk 2B (15stp).

Studentene fordyper seg i noen av temaene fra matematikk 1 og fokus er mer konsentrert og forskningsrettet. Til sammen skal disse emnene gi studentene mulighet for å inneha læringsutbytte for matematikk 2 beskrevet i de nasjonale retningslinjene for grunnskolelærerutdanningen 1.-7. trinn.

De matematikkfaglige emnene er utvikling avmatematisk viten, teoridannelse og oppdagelses prosesser. Matematikkfaglige tema fra Matematikk 1 som tallteori, geometri, algebra og funksjonslære brukes for å eksemplifisere og konkretisere dette arbeidet. En vil fordype seg i ett av de matematikkfaglige emnene ovenfor.

Læringsutbytte

Studenten

  • har kunnskap om matematikkdidaktisk forskning med relevans for utvikling av undervisningskunnskap i matematikk og elevers læring på barnetrinnet
  • har inngående undervisningskunnskap knyttet til progresjonen i matematikkopplæringen gjennom grunnskolen: begynneropplæring, overgangen fra barnehage til skole, og overganger mellom trinnene i skolen.
  • har undervisningskunnskap i og om matematisk teoridannelse knyttet til den systematiske oppbygningen av matematiske emner, blant annet plangeometri og tallteori
  • har kunnskap om hvordan viten i matematikk utvikles gjennom undersøkelser og eksperimenter og påfølgende bevisføring
  • har kunnskap om ulike typer matematiske bevis, argumentasjonsformer og modeller innen blant annet algebra, funksjonslære og statistikk
  • har kjennskap til kvantitative og kvalitative metoder som er relevante i matematikkdidaktisk forskning

Studenten

  • kan formidle spesialkunnskap innen et matematikkfaglig emne relevant for trinn 1-7
  • kan arbeide teoriforankret og systematisk med kartlegging av matematikkvansker og opplæring tilpasset elever som har matematikkvansker, for eksempel gjennom strategiopplæring
  • kan vurdere elevenes læring i faget som grunnlag for tilrettelegging av undervisning og tilpasset opplæring
  • kan bruke varierte undervisningsformer forankret i teori og egen erfaring, herunder valg, vurdering og utforming av oppgaver og aktiviteter

Studenten

  • kan delta og bidra i FoU-prosjekter og andre samarbeidsprosjekter med tanke på å forbedre matematikkfagets praksis

Krav til forkunnskaper

Matematikk 1A og Matematikk 1B eller tilsvarende med matematikk 30 studiepoeng

Undervisnings- og læringsformer

Vi vil vektlegge arbeidsformer som fremmer undring, utforskning, refleksjon og kreativ problemløsning med og uten digitale verktøy. Dette medfører en stor grad av studentaktivitet gjennom hele studiet.

Praksis er en arena hvor studenten får erfaringer med å ta i bruk, reflektere omkring og videreutvikle kunnskap og ferdigheter.

Obligatorisk læringsaktivitet

  • Muntlige og skriftlige oppgaver
  • 80% obligatoriske oppmøte

Vurderingsform

  •   Varighet: 5 dager

Hjelpemidler ved eksamen

  •  Alt mulig

Mer om hjelpemidler