Hopp til innhald

EVL-MA415 Matematikk 2B (5-10)

Emneplan for studieåret 2018/2019

Innhold og oppbygning

Overordnet målsettingen for studiet er å utvide matematikklærerens faglige og didaktiske repertoar for utøving av god matematikkundervisning gjennom utforskende og utøvende studier av egen praksis og relevant forskning. Gjennom studiet skal studentene utvikle kunnskap, ferdigheter og kompetanse som konkretiseres i læringsutbytte. Her vektlegges begrepet undervisningskunnskap som innebærer matematikkfaglig og matematikdidaktisk kunnskap studenten trenger for å utvikle sentrale lærerpraksiser som ¿ Å undervise mot ambisiøse læringsmål med fokus på fagets kjerneelementer ¿ Å gjøre matematikk tilgjengelig gjennom forklaringer, representasjoner, modeller og eksempler ¿ Å vurdere, velge ut og bruke oppgaver, digitale verktøy og andre ressurser som fremmer alle elevers matematiske kompetanse, kreativitet og positive holdning til matematikk ¿ Å legge til rette for meningsfulle matematiske samtaler og diskusjoner med og mellom elever ¿ Å analysere, sammenbinde og generalisere relevante matematiske strukturer, mønstre, relasjoner, resonnementer og argumenter. De matematikkfaglige temaene i Matematikk 2B er matematisk teoribygging, bevis og argumentasjon i geometri og tallære. Dette innebærer definisjoners rolle og aspekter i geometri. Spesielt behandles nødvendige og tilstrekkelige egenskaper og hvordan de brukes til å klassifisere og definere geometriske figurer. Klassifiseringer av naturlige tall vil også behandles. Det arbeides med ulike typer matematiske bevis og argumentasjonsformer som eksemplifiseres i geometri og tallære. I tillegg arbeides det med statistikk knyttet til kvantitativ metode. De matematikkdidaktiske temaene i Matematikk 2B er definisjoner, bevis og argumentasjon i skolen og pedagogisk bruk av dynamisk geometriprogram. I tillegg vil refleksjon over egen utvikling og undervisning sett i lys av nyere forskning være sentralt.

Læringsutbytte

Studenten

  • har undervisningskunnskap knyttet til ulike matematiske bevis- og argumentasjonsformer som elever arbeider med på trinn 5-10
  • har kunnskap knyttet til matematiske bevis og argumentasjonsformer innen geometri og tallære
  • har kunnskap knyttet til matematisk teoribygging innen geometri og tallære og kan relatere disse begrepene til det matematikkfaglige innholdet i trinn 5-10
  • har kunnskap om statistikk og kvantitativ metode
  • har kunnskap om matematikkdidaktisk forsking knyttet til definisjoner, bevis og argumentasjon i skolen og pedagogisk bruk av dynamisk geometriprogram

Studenten:

  • kan formidle spesialkunnskap innen et utvalgt matematikkdidaktisk og/eller matematikkfaglig emne relevant for trinn 5-10
  • kan gjennomføre enkle matematikkdidaktiske undersøkelser
  • kan vurdere elevenes læring i faget som grunnlag for tilrettelegging av undervisning og tilpasset opplæring både for lavt- og høyt-presterende elever
  • kan bruke varierte undervisningsformer forankret i teori og egen praksis, spesielt former som fremmer undersøkende virksomhet i matematikk
  • kan kommunisere med elever, lytte til, vurdere, gjøre bruk av elevers innspill og stimulere elevenes argumentasjon og bevis
  • kan arbeide teoriforankret og systematisk med kartlegging av matematikkvansker og opplæring tilpasset elever med matematikkvansker

Studenten:

  • kan initiere og lede utviklingsarbeid knyttet til matematikkundervisning
  • kan delta og bidra i FOU-prosjekt og andre samarbeidsprosjekt med tanke på å forbedre matematikkfagets undervisningspraksis

Krav til forkunnskaper

Matematikk 1 5-10 eller tilsvarende

Undervisnings- og læringsformer

Studenten har selv ansvar for å erverve seg kunnskaper, ferdigheter og kompetanser som uttrykkes i læringsutbyttene. Lærerne vil være pådrivere og tilretteleggere for dette arbeidet gjennom undervisning, veiledning, teori- og praksisstudier, oppgaver og andre aktiviteter. Vi vil vektlegge arbeidsformer som fremmer undring, utforskning, refleksjon og problemløsning med og uten digitale verktøy. Arbeidskrav og kommunikasjon støttes av digitale ressurser. Vi vil blant annet tilby nettundervisning i tillegg til samlinger. Video er et sentralt læringsverktøy, både i modellering av undervisning og analyse av egen og andres praksis. På samlingene vil vi blant annet studere, planlegge, utøve og reflektere omkring sentrale lærerpraksiser gjennom systematisk arbeid med noen undervisningsaktiviteter. Det forventes en stor grad av studentaktivitet gjennom hele studiet. Det er arbeidskrav som knyttes til utforskende og utøvende studier av egen praksis. 

Obligatorisk læringsaktivitet

  • Arbeidskrav 1,Utprøving av ny matematikkfaglig og matematikkdidaktisk kunnskap i argumentasjon og bevis på egen skole. Utprøvingene skal videofilmes og studentene reflekterer over egen praksis i lys av nyere forskning. Dette arbeidskravet skal føre til kunnskapsdeling i eget kollegium.
  • Arbeidskrav 2, Et skriftlig individuelt arbeid for å utvikle kunnskap i matematisk teoribygging, bevis og argumentasjon i geometri og tallære.
  • Arbeidskrav 3, Formidle spesialkunnskap i matematikkdidaktisk forskning innen bevis og argumentasjon i skolen og/eller pedagogisk bruk av dynamisk geometriprogram.
  • 80% obligatorisk oppmøte

Vurderingsform

  • Hjemmeeksamen, 5 dager, (60%)
  • Muntlig eksamen, 30 min, (40%)

Hjelpemidler ved eksamen

Alle kilder for hjemmeeksamen GeoGebra og kalkulator til muntlig eksamen

Mer om hjelpemidler