Hopp til innhald

EVL-VEIL115R Pedagogisk veilederutdanning. Veiledning i skole og barnehage, del 1.

Emneplan for studieåret 2018/2019

Innhold og oppbygning

Innholdet i utdanningen er ordnet i fire temaer:

  • Læring og lærerarbeid
  • Organisasjon
  • Kultur og innovasjon
  • Profesjonskunnskap.

 

Temaene skal belyse profesjonsutøving, utvikling av profesjonsidentitet og deltakelse i profesjonelle læringsfellesskap. Det skal også danne et utgangspunkt for kritisk analyse og refleksjon i veiledning.

Modulen har hovedvekt på grunnleggende veiledningsteori, strategi og metode for veiledning av nyutdannede lærere. Innholdet vil også være relevant for praksisveiledere og kollegaveiledere.

Læringsutbytte

Kunnskaper:

  • Studenten har kunnskap om veiledningsteori, veiledningsstrategier og metode
  • Studenten har kunnskap i kommunikasjonsteori, kommunikasjonsstrategier og metode
  • Studenten har kunnskap om samspillprosesser i ulike grupper
  • Studenten har kunnskap om læring og læringsteori
  • Studenten har kunnskap om lærers arbeidsoppgaver samt rammer og læreplaner som er retningsgivende
  • Studenten har kunnskap om lærerens mandat og ulike roller
  • Studenten har kunnskap om barnehagen ogskolen som lærende organisasjon
  • Studenten har kunnskap om hvordan de kan inkludere nyutdannede og praksisstudenter i et kritisk reflekterende fellesskap i barnehage og skole
  • Studenten har kunnskap om profesjonell utvikling og utfordringer knyttet til overgang fra utdanning til yrke
  • Studenten har kunnskap om etiske dilemma og makt - autoritetsforhold i veiledningssituasjoner
  • Studenten har kunnskap om skikkethetsbegrepet, progresjon og utvikling i praksisplaner ved lærerutdanningene.

 

 

Ferdighet:

  • Studenten kan planlegge, begrunne, gjennomføre og kritisk analysere og diskutere veiledning, kommunikasjonsprosesser og læringsprosesser
  • Studenten kan støtte og utfordre veisøker på de sakene, temaene eller utfordringene de ber om veiledning på
  • Studenten kan støtte, veilede og innlemme den nyutdannede/lærerutdanningsstudentene på en kompleks arbeidsplass
  • Studenten kan praktisere og begrunne egen profesjonsutøvelse
  • Studenten kan analysere og reflektere over egen og andre sin praksis som veileder
  • Studenten kan bidra til at den som blir veiledet får erfaring med det profesjonelle læringsfellesskap, for eksempel i teamarbeid, ulike utviklingsprosjekt m.m

 

Generell kompetanse:

  • Studenten kan kritisk reflektere over veiledningens bidrag til profesjonelle utvikling
  • Studenten kan innholdet i ulike samspillsprosesser og kritisk reflektere over muligheter, påvirkning og endringsalternativ i disse.
  • Studenten kan analysere kritisk og reflektere over eget og andres lærerarbeid, og praktisk yrkesteori
  • Studenten kan reflektere over veiledning som bidrag til innovasjon og fornyelse av barnehagen og skolens virksomhet
  • Studenten kan reflektere over veiledningens bidrag til profesjonelle utvikling

Krav til forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Studiet preges av deltakende og varierte arbeidsmåter og skal bidra til kvalifisering av veiledere slik at de kan utføre veiledningsoppgaver til beste for den som veiledet. Veiledning som læringsaktivitet skal være gjennomgående i alle temaene.

Det er et krav om praksis i studiet. Praksis skal primært gjennomføres på arbeidsplassen med de nyutdannede lærerne, studenter eller andre kollegaer i reelle veiledningssituasjoner. 

Studiet vektlegger studentaktive læringsformer og studentene må regne med høy deltageraktivitet. Bruk og videreutvikling av de ressursene som ligger i studentene sin yrkeserfaring og kunnskaper er viktige for å skape et godt læringsmiljø. Studentene kan bli organisert i lokale nettverksgrupper som veileder hverandre og drøfter faglige tema.

  • Forelesing
  • Arbeid individuelt og i gruppe
  • Studentfremlegging
  • Plenumsdiskusjoner
  • Praktiske øvinger
  • Video kan bli brukt i veiledningssituasjon
  • Ulike skriftlige oppgaver
  • Bruk av IKT. E-læringsplattformen Fronter blir brukt til kommunikasjon, innlevering og veiledning

Obligatorisk læringsaktivitet

Arbeidskrav skal omfatte både teoretiske og praktiske arbeider.

Obligatorisk frammøte på 80% på samlinger/undervisning

Obligatorisk arbeid i basisgruppe

Nærmere presisering av arbeidskrav i semesterplanen

Vurderingsform

Oppgave som vurderes til bestått/ikke bestått - 100%

Hjelpemidler ved eksamen

Alle

Mer om hjelpemidler