Hopp til innhald

LEP801 Læringsmiljø og pedagogisk ledelse i barnehagen - Barnehagen som utdanningskultur

Emneplan for studieåret 2018/2019

Innhold og oppbygning

Barnehagebarn kan møte utfordringer med å få bli med i leken og å høre til sammen med andre barn. Det gir igjen utfordringer for barnehagelæreren som er ansvarlig for å skape et godt psyko-sosialt læringsmiljø uten utestenging og mobbing. Det handlar om å få kjennskap til hva som skjer mellom barna. Slikt kjennskap er nødvendig for å lede arbeidet slik at både barnegruppen, personale og foreldre sammen kan skape en mangfoldig likeverdig og etisk utdanningskultur. Målet med studiet er å styrke barnehagelæreren i arbeidet med barnegruppen, i samarbeid med personalet og med de foresatte.

Det vil bli lagt vekt på kunnskap om pedagogisk ledelse i møte med barn som aktører i egne og andre sine liv, og hvordan omsorg, lek, læring og danning er integrerte deler av det didaktiske arbeidet i barnehagen. Det blir også presentert teoretiske redskaper for å forstå, utvikle og styrke egen kompetanse som profesjonell barnehagelærer. Innholdet blir sammenfattet i tre hovedtema der en arbeider etter spiralprinsippet slik at innholdet i første tema også går inn i andre tema, og innholdet i både første og andre tema er sentralt i tredje tema.

Barnefellesskap

  • å høre til som forebygging mot mobbing
  • lek som spesiell samværsform mellom barn
  • vennskap

Intergenerasjonalitet

  • barns medvirkning
  • pedagogisk leder sitt profesjonelle etiske ansvar
  • samarbeid med foresatte

Barnehagen som utdanningskultur

  • didaktisk arbeid - utviklingsarbeid for å styrke det psyko-sosiale læringsmiljøet
  • læring - omsorg - danning
  • barna sine perspektiver

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:

Kunnskaper

  • om barna sin posisjon i det norske samfunnet
  • om omsorg og lek, læring og danning i didaktisk arbeid

Ferdigheter

  • til å møte og forstå barn
  • til å arbeide didaktisk; systematisk og målrettet for å fremme et godt psyko-sosialt miljø for barnas læring og danning

Generell kompetanse

  • møte barns og foreldres perspektiv
  • utfordre måter en arbeider på i daglig arbeid ut fra teoretisk kunnskap, etiske verdier og overordnet mål med barnehagen

Krav til forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Studiet er et nett- og samlingsbasert vidareutdanningstilbud til barnehagelærerer, der en tar 30 stp over to semester. Det er tre samlinger over to dager i høstsemesteret og tre samlinger over to dager i vårsemesteret, i tillegg til eksamen. Mellom samlingene blir det lagt opp til gjennomføring av arbeid på egen arbeidsplass. Studiet krever også nettbasert samarbeid og innleveringer gjennom høgskolens studiestøttesystem.

Obligatorisk læringsaktivitet

  • Minst 80 % deltakelse på undervisning.
  • To skriftlige individuelle arbeidskrav (2000 og 1000 ord +/- 10% pr krav)
  • Et skriftlig gruppearbeid (5000 ord +/- 10%)
  • To muntlige gruppefremlegg.

Retningslinjene for arbeidskravene vil vere tilgjengelig ved studiestart

Godkjente arbeidskrav er gyldige så lenge det blir gjennomført eksamen med samme vurderingsform som i denne emneplanen.

Vurderingsform

Individuell muntlig eksamen, 30 min.

Tid og sted for eksamen blir annonsert på emnets sider på Canvas.

Karakterskala A-F, der F er ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen

Mer om hjelpemidler