LEP801 Læringsmiljø og pedagogisk ledelse i barnehagen - Barnehagen som utdanningskultur
Emneplan for studieåret 2018/2019
Innhold og oppbygning
Barnehagebarn kan møte utfordringer med å få bli med i leken og å høre til sammen med andre barn. Det gir igjen utfordringer for barnehagelæreren som er ansvarlig for å skape et godt psyko-sosialt læringsmiljø uten utestenging og mobbing. Det handlar om å få kjennskap til hva som skjer mellom barna. Slikt kjennskap er nødvendig for å lede arbeidet slik at både barnegruppen, personale og foreldre sammen kan skape en mangfoldig likeverdig og etisk utdanningskultur. Målet med studiet er å styrke barnehagelæreren i arbeidet med barnegruppen, i samarbeid med personalet og med de foresatte.
Det vil bli lagt vekt på kunnskap om pedagogisk ledelse i møte med barn som aktører i egne og andre sine liv, og hvordan omsorg, lek, læring og danning er integrerte deler av det didaktiske arbeidet i barnehagen. Det blir også presentert teoretiske redskaper for å forstå, utvikle og styrke egen kompetanse som profesjonell barnehagelærer. Innholdet blir sammenfattet i tre hovedtema der en arbeider etter spiralprinsippet slik at innholdet i første tema også går inn i andre tema, og innholdet i både første og andre tema er sentralt i tredje tema.
Barnefellesskap
- å høre til som forebygging mot mobbing
- lek som spesiell samværsform mellom barn
- vennskap
Intergenerasjonalitet
- barns medvirkning
- pedagogisk leder sitt profesjonelle etiske ansvar
- samarbeid med foresatte
Barnehagen som utdanningskultur
- didaktisk arbeid - utviklingsarbeid for å styrke det psyko-sosiale læringsmiljøet
- læring - omsorg - danning
- barna sine perspektiver
Læringsutbytte
Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:
Kunnskaper
- om barna sin posisjon i det norske samfunnet
- om omsorg og lek, læring og danning i didaktisk arbeid
Ferdigheter
- til å møte og forstå barn
- til å arbeide didaktisk; systematisk og målrettet for å fremme et godt psyko-sosialt miljø for barnas læring og danning
Generell kompetanse
- møte barns og foreldres perspektiv
- utfordre måter en arbeider på i daglig arbeid ut fra teoretisk kunnskap, etiske verdier og overordnet mål med barnehagen
Krav til forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
Studiet er et nett- og samlingsbasert vidareutdanningstilbud til barnehagelærerer, der en tar 30 stp over to semester. Det er tre samlinger over to dager i høstsemesteret og tre samlinger over to dager i vårsemesteret, i tillegg til eksamen. Mellom samlingene blir det lagt opp til gjennomføring av arbeid på egen arbeidsplass. Studiet krever også nettbasert samarbeid og innleveringer gjennom høgskolens studiestøttesystem.
Obligatorisk læringsaktivitet
- Minst 80 % deltakelse på undervisning.
- To skriftlige individuelle arbeidskrav (2000 og 1000 ord +/- 10% pr krav)
- Et skriftlig gruppearbeid (5000 ord +/- 10%)
- To muntlige gruppefremlegg.
Retningslinjene for arbeidskravene vil vere tilgjengelig ved studiestart
Godkjente arbeidskrav er gyldige så lenge det blir gjennomført eksamen med samme vurderingsform som i denne emneplanen.
Vurderingsform
Individuell muntlig eksamen, 30 min.
Tid og sted for eksamen blir annonsert på emnets sider på Canvas.
Karakterskala A-F, der F er ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen
Mer om hjelpemidler