MASIKT-VIT Vitenskapsteori og forskningsmetoder
Emneplan for studieåret 2018/2019
Innhold og oppbygning
I arbeidet med emnet skal studentene få innsikt i vitenskapsteoretiske og metodiske spørsmål knyttet til forskning på skole og samfunn generelt. Emnet skal gi studentene grunnlag for å lese og tolke pedagogisk fag- og forskningslitteratur, særlig med tanke på å vurdere kritisk om den pedagogiske kunnskapen er gyldig og pålitelig. Både kvalitative og kvantitative forskningsmetodiske tilnærminger vil bli behandlet. Emnet vil være nært knyttet til studentenes eget masterarbeid
Læringsutbytte
Kunnskaper:
- Har kunnskap om sentrale retninger innenfor vitenskapsteorien
- Har kunnskap om sentrale forskningsmetoder innenfor pedagogisk forskning
- Har innsikt i hva som er vitenskapelig kunnskap, og hvordan denne utvikles
- Har praktisk og teoretisk kunnskap om fasene i et forskningsprosjekt
- Har kunnskap om forskningsetikk
Ferdigheter:
- Kan velge relevant teori og utvikle et forskningsdesign
- Kan formulere forskningsspørsmål og relatere disse til aktuelle metoder
- Kan bruke programvare for analyse av kvalitative og kvantitative data
Generell kompetanse:
- Kan vurdere kvaliteten på eksisterende forskningslitteratur
- Kan planlegge, gjennomføre og evaluere et avgrenset forskningsprosjekt
Krav til forkunnskaper
- gjennomført 1. studieår i masterstudiet
Undervisnings- og læringsformer
Opplegget inneholder forelesninger, veiledning, nettdiskusjoner, nettbaserte ressurser og arbeid med mappeelementer. Faglærere og studenter samarbeider via læringsplattformen Fronter.
Obligatorisk læringsaktivitet
Deltakelse på to obligatoriske samlinger. Nærmere presisert i semesterplan.
Vurderingsform
Mappevurdering
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt
Mer om hjelpemidler