Hopp til innhald

MBA504C Bærekraftige og helsefremmende praksiser

Emneplan for studieåret 2018/2019

Innhold og oppbygning

Emnet ligger i programmets 2. semester og er ett av flere valgfrie emner i dette semestret. Det er ulikt fra år til år hvilke emner som det kan velges blant. Emnet kan velges våren 2019.

Emnet er åpent for utenlandske studenter med relevante forkunnskaper.

Emnet utforsker temaene bærekraft og helsefremmende praksiser i barnehagen og diskuterer hvordan en kan sette i gang bærekraftige og helsefremmende prosesser i samspill med barn og i tråd med verdiene i barnehagens rammeplan og oppgaver.

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:

Studenten

  • har inngående kunnskap om menneskets samspill med naturen i et nåtids- og fremtidsperspektiv
  • har inngående kunnskap om hvordan mat, måltider og fysisk aktivitet kan bidra til sosial utjevning og trivsel i barnehagen
  • har avansert kunnskap om forskning knyttet til bærekraft og helsefremming i barnehagen

Studenten

  • kan analysere og kritisk vurdere barnehagens arbeid med bærekraftig utvikling ut fra økologiske, økonomiske, sosiale og kulturelle perspektiv
  • kan analysere og kritisk vurdere helsefremmende praksiser i barnehagen
  • kan anvende relevante metoder for forskning og faglig utviklingsarbeid om bærekraftighet og helsefremming i barnehagen

Studenten

  • kan formulere og formidle bærekraftige og helsefremmende tema og problemstillinger både til fagfolk på feltet og et bredt publikum
  • kan anvende kunnskaper og ferdigheter til å bidra til nytenking i barnehagen og utvikle bærekraftige og helsefremmende praksiser

Krav til forkunnskaper

Studentene må ha fullført minst to av de tre obligatoriske emnene i studiets første semester.

Såfremt det foreligger særlige omstendigheter, kan det dispenseres fra dette kravet.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen foregår i en kombinasjon av forelesninger, selvstudium, diskusjon av tekster i seminar, praktiske utprøvinger og visninger og en to ukers prosjektperiode i barnehage.

Det stilles krav om aktiv studentdeltaking, og det legges vekt på problematisering, kritisk refleksjon og diskusjon.

Det gis veiledning i forbindelse med obligatoriske arbeidskrav.

Arbeidet i undervisningen er basert på at studentene har gjort et omfattende selvstendig arbeid med pensumlitteratur i forkant.

Obligatorisk læringsaktivitet

Prosjektplan.

Studenten skal utarbeide et teoretisk fundament for et prosjekt som vektlegger én eller flere faktorer i bærekraftige og/eller helsefremmende praksiser i barnehagen.

Retningslinjer for arbeidskravet gis ved semesterstart.

Det vil bli gitt én ny mulighet for å kompensere for de som ikke får godkjent et arbeidskrav.

Godkjente arbeidskrav er gyldige i 2 år etter godkjenningen.

Vurderingsform

Hjemmeeksamen, 5 dager.

Studenten skal levere en besvarelse på 3500-4500 ord over et oppgitt tema.

Retningslinjer for hjemmeeksamen gis i begynnelsen av kurset.

Tid for ut- og innlevering av eksamen blir opplyst på Studentweb og i digitalt eksamenssystem.

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle

Mer om hjelpemidler