Hopp til innhald

PPUY-PR1-16 Praksisopplæring 1. år

Emneplan for studieåret 2018/2019

Innhold og oppbygning

Praksis er i rammeplanen for studiet beskrevet som 60 praksis dager med ordinær arbeidstid for lærere. I de nasjonale retningslinjene konkretiseres dette til minimum 500 timer og disse timene skal omfatte alt praksisarbeid. Det vil si forberedelse til undervisning, veiledning med praksisveileder, planleggingsarbeid på skolen, samarbeid med kollegaer, foreldremøter og samtaler, elevsamtaler samt faktisk undervisning.

Ved PPU, Campus Stord er praksis fordelt og integrert i begge studieårene med 250 timer hvert år. Målet er at studenten skal få et autentisk innblikk i hele bredden av hva en lærers arbeidsdag består i og ikke bare i klasseromsundervisningen.

Med bakgrunn i det nasjonale rammeverket og kravene der er praksisorganiseringen i PPU-Y studiet ytterligere konkretisert ved PPU, Campus Stord, og modellen er vist her: http://v.hvl.no/pdf/studier/ppu/2018/Praksismodell-PPU-Y.pdf

Semester 1 og 2 er knyttet til emnet PPUY-PR1-16.

Læringsutbytte

Kunnskaper:

  • Kjenner til nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid med relevans for lærerprofesjonen innenfor det yrkespedagogiske og det yrkesfaglige området, og kan oppdatere sin kunnskap innenfor fagområdet
  • har bred kunnskap om yrkesfag, pedagogikk og yrkesdidaktikk, arbeidsmetoder/verktøy og prosesser som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen, og kan vurdere behov for HMS-tiltak

Ferdigheter:

  •  kan anvende sine yrkesfaglige, pedagogiske, yrkesdidaktiske og teknologiske kunnskaper
  • behersker relevante arbeidsprosesser, verktøy, teknikker og uttrykksformer, og kan reflektere over egen yrkesutøvelse og justere denne under veiledning
  • kan vurdere og dokumentere elevers læring og utvikling, gi læringsfokuserte tilbakemeldinger og bidra til at elevene/lærlingene kan reflektere over egen læring
  • kan planlegge, begrunne, gjennomføre, lede, vurdere og dokumentere relevant fag- og yrkesopplæring tilpasset elevenes/lærlingenes behov

Generell kompetanse:

  • har innsikt i relevante faglige og yrkesetiske problemstillinger og kan formidle sentralt fagstoff på norsk både skriftlig, muntlig og gjennom andre dokumentasjonsformer
  • kan via faglig innsikt, engasjement og formidlingsevne motivere for elevenes/lærlingenes læring, yrkesstolthet og yrkesidentitet
  •  kan analysere egne behov for kompetanseheving og ha endrings- og utviklingskompetanse for å møte framtidens behov i skole, arbeids- og samfunnsliv
  • kan bygge gode relasjoner til elever/lærlinger og skape konstruktive og inkluderende læringsmiljø 

Krav til forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Kandidaten skal gjennomføre observasjoner, ha ansvar for planlegging og gjennomføring av undervisning og delta i vurderingsarbeid i samarbeid med praksislærer. Kandidaten skal delta i de møter og samarbeidsfora som inngår i lærernes arbeidshverdag på praksisstedet.

Obligatorisk læringsaktivitet

Innlevering av praksisplan.

Vurderingsform

Praksis

Hjelpemidler ved eksamen

Alle skrevne og trykte hjelpemidler er tillatt

Mer om hjelpemidler