Hopp til innhald

BER332 Bacheloroppgave

Emneplan for studieåret 2019/2020

Innhold og oppbygning

Hovedfokuset i emnet er å forske på ergoterapi som fag, yrke og tjeneste. Emnet bygger på kunnskaps- og teorigrunnlaget i bachelorutdanningen. Emnet vektlegger forståelse for hvordan kunnskapsutviklingen foregår og vitenskapelige kriterier for forskning. Bacheloroppgaven skal være et selvstendig arbeid som skal vise systematikk, faglighet og evne til refleksjon i ulike steg i forskningsprosessen.

Emnet gir en grunnleggende introduksjon til forskningsmetode, vitenskapsteori, ulike steg i forskningsprosessen. Her inngår kunnskap om forskningsdesign, validitet- og reliabilitetsspørsmål, forskningsetikk og kvantitative- og kvalitative metoder for datainnsamling og dataanalyse. Emnet representerer også en videreutvikling i å arbeide kunnskapsbasert.

Utarbeidelse av bacheloroppgaven er hovedinnholdet i emnet, med fokus på både å anvende forskning, samle inn data og formidle egne forskningsfunn. Studentene skal utvikle en prosjektplan med en problemstilling, som skal godkjennes av veileder. Bacheloroppgavens problemstilling må være relevant i forhold til emnets fokus på ergoterapi som profesjon og fagområde.

Læringsutbytte

En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap:
Studenten...

  • kan drøfte aktuelle tema for bacheloroppgaven i lys av kunnskapsgrunnlaget i ergoterapi
  • kan forstå vitenskapsfilosofi og forskning innen ergoterapi som fag, yrke og tjeneste
  • har bred kunnskap om kvantitative og kvalitative forskningsmetoder anvendt i ergoterapiforskning
  • kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid i ergoterapi og relaterte fagområder
  • kan begrunne systematisk bruk av kunnskapsbasert praksis for å søke etter og anvende forskningsbasert kunnskap
  • har kunnskap om prinsipper for kritisk vurdering av forskningsbasert kunnskap
  • har kjennskap til forskningsetiske retningslinjer og forskerrollen

 
Ferdigheter:
Studenten...

  • kan anvende forskningsetiske retningslinjer i utvikling og gjennomføring av bacheloroppgaven
  • kan gjennomføre systematiske litteratursøk etter teori og forskning relevant for bacheloroppgaven
  • kan kritisk vurdere metodisk kvalitet ved forskning, tolke resultater og vurdere overførbarhet
  • kan mestre trinnene i kunnskapsbasert praksis
  • kan gjennomføre en forskningsprosess for å besvare en ergoterapeutisk problemstilling 

 
Generell kompetanse:
Studenten...

  • kan kritisk analysere forskningsresultaters relevans og pålitelighet
  • kan vise evne til selvstendig faglig refleksjon i fagfordypning og utviklingsarbeid
  • er bevisst forskningsetikk og betydningen av å implementere forskning i praksis
  • kan delta i innovasjons- og nytenkningsprosesser, og benytte disse prosessene i utvikling av eget fagområde

Krav til forkunnskaper

Studenter må ha bestått BERP3. 

Undervisnings- og læringsformer

Bacheloroppgaven krever selvstendig arbeid med litteratursøk, utforming av prosjektbeskrivelse og utforming av bachelorbesvarelsen. Det forventes en arbeidsinnsats tilsvarende 40 timer per uke.

Det vil bli gitt 4 timer veiledning per oppgave. Egen veilederkontrakt undertegnes ved oppstart av veiledningen. Studenten(e) er selv ansvarlig(e) for fremdriften i og utforming av bacheloroppgave eller artikkel.

I emnet benyttes forelesninger og studentaktive arbeidsmetoder, som individuelt- eller gruppearbeid, ferdighetstrening i datainnsamling/dataanalyse, samt presentasjoner av bacheloroppgaven underveis og av sluttproduktet. Studentene får anledning til å presentere sine bachelorprosjekt for medstudenter, ansatte og familie på avslutningsdagen, i form av poster eller muntlig presentasjon.

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende obligatoriske arbeidskrav må være godkjent for at kandidaten kan framstille seg til eksamen:

Obligatorisk tilstedeværelse
Godkjent tilstedeværelse på 80% ved obligatorisk undervisning og veiledning. Obligatorisk undervisning er vanligvis gruppearbeid, seminar, ferdighetstrening, veiledning og studiediskusjon. 

Prosjektplan på 3-5 sider skal leveres og godkjennes før studentene kan starte datainnsamling. 

4 timer veiledning, hvorav en time brukes på prosjektplanen. Veilederkontrakt skal foreligge.

Vurderingsform

Bacheloroppgave
Bacheloroppgaven skrives enten som prosjektrapport eller essay. Bacheloroppgaven skrives som et individuelt arbeid, eller som et samarbeidsprosjekt med inntil fire studenter. Et individuelt prosjekt skal maksimalt være 10000 ord, og et samarbeidsprosjekt maksimalt 12000 ord. Antall ord er eksklusiv sammendrag, innholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer, tabeller, fotnoter og vedlegg.

  • Retningslinjer for bacheloroppgaven og Supplerende retningslinjer for Bacheloroppgaven ved FHS

 Vurderingsuttrykk
Gradert karakterskala A til F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått. Kandidater som har bestått med karakter A eller B, kan velge å gjøre sin oppgave tilgjengelig på læringsplattformen etter sensuren har falt.

 Ny eksamen
Dersom eksamensbesvarelsen vurderes til ikke bestått (karakter F), kan studenten(e) søke om en times veiledning før levering av omarbeidet bacheloroppgave ved utsatt eksamen. Studenter som fremstiller seg til neste ordinære eksamen kan søke om inntil tre veiledningstimer.