Hopp til innhald

BSD110 Etikk, vitenskapsfilosofi, forskning og kunnskapsbasert praksis

Emneplan for studieåret 2019/2020

Innhold og oppbygning

Emnet tar sikte på å skape grunnlag for kunnskap og bevissthet om sykepleie som etikk, fag og vitenskap. Innføring i sykepleiens historie og betydningsfulle teoretikere legger grunnlag for forståelse av moderne sykepleie.

Undervisning i sykepleieteori og historie, etikk, vitenskapsfilosofi, forskningsmetode og kunnskapsbasert praksis 

Læringsutbytte

En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:
Studenten...

  • har grunnleggende kunnskap om sykepleiens historie 
  • har kunnskap om etikk i sykepleie  
  • har kunnskap om etisk teori, ulike verdisyn, menneskesyn, livssyn og menneskerettigheter 
  • har grunnleggende kunnskap om vitenskapsfilosofi  
  • har kunnskap om forskningsprosesser og ulike vitenskapsteoretiske retninger 
  • har relevant kunnskap om vitenskapsteori og forskningsmetoder, for å kunne lese og bruke forskningsresultater i skriftlige oppgaver og sykepleiepraksis  

Ferdigheter:
Studenten..

  • kan reflekterer etisk i møte med pasienter  
  • kan lese, skrive og kritisk vurdere faglige tekster  
  • kan skrive faglige tekster basert på oppgavetekniske og etiske retningslinjer 

Generell kompetanse:
Studenten.. 

  • kan innhente og bruke relevant kunnskap til å vurdere en pasient sin situasjon og beskrive dette 
  • er bevisst egne verdier og menneskesyn 
  • kan anvende yrkesetiske verdier og prinsipper  

Krav til forkunnskaper

Studierett på Bachelor i sykepleie (desentralisert) ved HVL, studiested Bergen. 

Undervisnings- og læringsformer

Forelesning, studiegruppe, søk i vitenskapelige databaser 

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende obligatoriske arbeidskrav må være godkjent for at kandidaten kan framstille seg til eksamen: 

  • obligatorisk studiedeltakelse 

 Godkjent arbeidskrav er gyldig i de 4 påfølgende semester etter godkjenningen. 

Vurderingsform

Muntlig eksamen i grupper med opposisjon.  

Vurderingsuttrykk 
Bestått/ikke bestått  

Hjelpemidler ved eksamen

Alle

Mer om hjelpemidler