Hopp til innhald

BSO114 Vitenskapsteori, forskningsmetode, sosiologi, psykologi

Emneplan for studieåret 2019/2020

Innhold og oppbygning

Emnet er en introduksjon til sosialt arbeids kunnskapsgrunnlag. Emnet inneholder en innføring i sentrale begreper og teorier innen vitenskapsteori, forskningsmetode, sosiologi og psykologi.

Vitenskapsteori og forskningsmetode: Denne delen av emnet omhandler blant annet grunnleggende kunnskap om sentrale vitenskapsfilosofiske retninger, kjennetegn ved forskning og vitenskapelig kunnskap, og metoder for innsamling og analyse av data.

Sosiologi: Denne delen av emnet omhandler sentrale sosiologiske begreper og perspektiver, både med vekt på handlingsorienterte og strukturelle perspektiver.

Psykologi: Denne delen av emnet omhandler sentrale begreper, teorier og empirisk kunnskap innen sosial-, lærings-, motivasjons, og personlighetspsykologi.

Læringsutbytte

En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:
Studenten...

  • kan beskrive og redegjøre for sentrale vitenskapsteoretiske og vitenskapsfilosofiske retninger, samt gjør rede for kjennetegn ved forskning og vitenskapelig kunnskap
  • kan beskrive og redegjøre for metoder for innsamling og analyse av data og for danning av forskningsutvalg, samt gjør rede for viktige tema knyttet til utarbeiding og kvalitetsvurdering av forskningsprosjekt.
  • kan beskrive og redegjøre for sentrale sosiologiske begreper og perspektiver.
  • kan beskrive og redegjøre for sentrale begreper, teorier og empirisk kunnskap innen sosial-, lærings-, motivasjons, og personlighetspsykologi.

Ferdigheter:
Studenten...

  • kan anvende kunnskap fra emnet i analyse av sosiale problemer og forhold mellom individ og samfunn
  • kan planlegge og gjennomføre et mindre forskningsmetodisk arbeid

Generell kompetanse:
Studenten..

  • kan diskutere sentrale temaer innen de fire fagene i emnet.

Krav til forkunnskaper

Studierett på Bachelor i sosialt arbeid - HVL - Campus Bergen. Bestått emnet BSO102: Hva er sosiale problemer og sosialt arbeid?

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen vil først og fremst bli tilrettelagt i form av plenumsundervisning der en forutsetter at studentene bidrar i diskusjon av de begreper og teorier som blir gjennomgått. Det blir også ferdighetstrening knyttet til undervisningen i forskningsmetode. Her skal studentene både gjennomføre metodiske prosjekt og presentere disse for klassen.Det blir i tillegg gitt anledning til gruppediskusjon av kunnskapsspørsmål som foreleserne formulerer. Foreleserne svarer på spørsmål fra gruppene innenfor oppsatte tidsrom på timeplanen. En forutsetter selvstudium av pensum.

Obligatorisk læringsaktivitet

Obligatorisk arbeidskrav i form av:

  • deltaking på obligatorisk gruppearbeid
  • framlegg i forskningsmetode
  • individuelt skriftlig arbeidskrav i form av en drøftingsoppgave. Omfang: 2500 ord +/- 10%

Godkjent obligatorisk arbeidskrav er gyldig to påfølgende semestre.

Vurderingsform

Eksamen
Individuell skriftlig skoleeksamen, 5 timer.

Vurderingsuttrykk
Gradert karakterskala A-F, der A-E er bestått karakter og F er ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen

Mer om hjelpemidler