Hopp til innhald

BSO115 Marginalisering, velferdsordninger og sosialt arbeid

Emneplan for studieåret 2019/2020

Innhold og oppbygning

Dette emnet er en introduksjon til sosialt arbeids kunnskapsgrunnlag, rammebetingelser og metoder. Det bygger videre på kunnskap fra fagene i emnet Vitenskapsteori, forskningsmetode, sosiologi og psykologi, fordi dette er sentrale grunnfag i sosialt arbeid, og fordi en tverrfaglig tilnærming til arbeid med sosiale problem på ulike nivå (individ, gruppe og samfunn) vektlegges.

Fattigdom, levekår og brukermedvirkning/empowerment vil være gjennomgående perspektiv i de ulike deler av emnet.

Emnet struktureres i hovedsak rundt følgende hovedtemaer: Sosialt arbeids teorier og metoder, fattigdom/levekår/sosial ulikhet, velferdsordninger og utøvelse av sosialt arbeid i offentlig sektor.

Undervisningen i emnet setter fokus på sammenhengen mellom samfunnsmessige strukturer og prosesser og den enkeltes livssituasjon, og utvikling og opprettholdelse av sosiale problemer. Emnet omfatter sosialt arbeids utvikling, verdigrunnlag og ideologi. Det legges vekt på å belyse sosialarbeiderrollen på ulike nivå og på sosialt arbeids funksjon i samfunnet, der maktaspektet og etisk refleksjon vektlegges. Emnet omfatter videre velferdsstatens utvikling, oppbygging og økonomi, og de sentrale velferdsordninger i stat og kommune. Innen de juridiske emner settes det særlig fokus på hvilken rett borgeren har til ytelser og tjenester og hvordan borgeren oppnår sin rett. Emnet omfatter også ferdighetstrening i relasjonsbygging og kommunikasjon med enkeltindivider. Emnet omfatter:

  • Introduksjon til teoretiske perspektiver og modeller i sosialt arbeid
  • Samfunnsøkonomi
  • Stats- og kommunalkunnskap
  • Fattigdom, sosial ulikhet og marginalisering
  • Sosial mobilisering og empowerment
  • Sosialpolitikk og velferdsordninger
  • Rettskildelære, juridisk metodelære, alminnelig forvaltningsrett, sosialrett og trygderett, menneskerettigheter
  • Kommunikasjon og relasjoner i sosialt arbeid

Læringsutbytte

En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:
Studenten...

  • kan gjøre rede for og anvende systemteoretisk og interaksjonistiske teorier i sosialt arbeid
  • kan gjøre rede for sosialt arbeid på individ og lokalsamfunnsnivå
  • kan gjøre rede for sentrale aspekter ved sosial marginalisering, sosial ulikhet og fattigdom
  • kan gjøre rede for sentrale aspekter ved innvandringspolitikk og etnisitet
  • kan gjøre rede for det politiske og forvaltningsmessige styringssystemet i Norge
  • kan gjøre rede for velferdssystemets utvikling, oppbygging og virkemidler
  • kan gjøre rede for sentrale juridiske føringer innenfor forvaltningsrett, sosialrett og trygderett
  • kan gjøre rede for sentrale aspekter ved sosial deltakelse og empowerment på individ og lokalsamfunnsnivå

Ferdigheter:
Studenten..

  • kan anvende, identifisere og analysere kommunikasjonsferdigheter i møte med enkeltpersoner
  • kan reflektere over egen rolle som sosialarbeider i møte med brukere i velferdssystem og lokalsamfunn
  • kan anvende sosialt arbeid, jus og andre fag som inngår i dette emnet i møte med kasusbeskrivelser fra velferdsfeltet

Generell kompetanse:
Studenten...

  • kan gjøre rede for faglige og yrkesetiske problemstillinger vedrørende sosialt arbeid i velferdssystemer og lokalsamfunn
  • kan formidle flerfaglige problemstillinger vedrørende sosialt arbeid i velferdssystem og lokalsamfunn

Krav til forkunnskaper

Studierett på Bachelor i sosialt arbeid - HVL - Campus Bergen. Bestått eksamen i BSO102 og FELLES-1.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningsopplegget i emnet vektlegger studentaktive læringsformer og tverrfaglig tilnærming. Gjennom seminar, gruppearbeid, skriftlige oppgaver og muntlige framlegg for studenter og lærere får studentene utveksle og prøve ut det de har lært. I kommunikasjonstreningen vil det være rollespill og bruk av video. En forutsetter selvstudium av pensum. Det tilrettelegges for forelesninger knyttet til en del sentrale tema. Bruk av video/skjermforelesninger.

Obligatorisk læringsaktivitet

  • Minimum 80% tilstedeværelse i tilknytning til samfunnsarbeid
  • Minimum 80 % tilstedeværelse i tilknytning til seminaret «Dokument i klientarbeid»
  • Minimum 80 % tilstedeværelse og godkjent oppgave i tilknytning til seminar i kommunikasjonstrening.
  • Individuell, skriftlig oppgave, omfang 1500 ord +/- 10%

Alle obligatoriske arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen. Godkjente arbeidskrav er gyldig i to påfølgende semestre.

Vurderingsform

Eksamen
Skriftlig, 7 dagers individuell tverrfaglig hjemmeeksamen knyttet til kasus. Omfang 4500 ord +/-10%. Det forutsettes at kandidaten viser flerfaglig forståelse og benytter relevant pensumlitteratur fra emnet.

Vurderingsuttrykk
Gradert karakterskala A-F, der A- E er beståtte karakterer og F er ikke bestått.

Ny eksamen
Ny oppgave blir gitt ved ny eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt.

Mer om hjelpemidler