Hopp til innhald

BSS1AB Introduksjon til sykepleie

Emneplan for studieåret 2019/2020

Innhold og oppbygning

Emnet omfatter to deler: Sykepleiefaget og yrkesgrunnlaget, og sykepleiens faglige og vitenskapelige grunnlag. Fokus er grunnleggende sykepleie, sykepleieferdigheter og sykepleiens historie. Emnet omfatter også etikk, som er en del av tverrfaglig fellesundervisning.

I Sykepleiefaget og yrkesgrunnlaget er hygiene og ferdigheter i grunnleggende stell og pleie spesielt vektlagt. Gjennomføring av prosedyrer knyttet til dette blir sentralt, likeså at studenten kan begrunne observasjoner, vurderinger og tiltak knyttet til pasientsituasjoner der grunnleggende stell og pleie er en del av prosedyren. Store deler av undervisningen foregår på sykepleielaboratoriet, og her gjennomføres trening i systematisk, klinisk undersøkelse og vurdering. Hvilke praktiske prosedyrer studentene skal lære er spesifisert i heftet "Program for ferdighetstrening" publisert på læringsplatformen Canvas. 

I Sykepleiens faglige og vitenskapelige grunnlag introduseres sentrale trekk ved fremveksten av faglært sykepleie i Norge. Sykepleiens historie blir belyst gjennom forelesning og gruppearbeid med fremlegg. Her blir hygiene og renslighet blant annet knyttet til tekster av Florence Nightingale.

Det kan bli aktuelt med frivillig deltakelse i forskningsstudie.

Læringsutbytte

En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:
Studenten...

  • har kunnskap om hygiene og smitte
  • har kunnskap om grunnleggende sykepleie
  • kan kjenne til sentrale trekk ved den historiske utviklingen av sykepleiefaget

Ferdigheter:
Studenten...

  • kan utøve noe grunnleggende sykepleie i sykepleielaboratoriet
  • kan administrere og dokumentere eget arbeid

Generell kompetanse:
Studenten...

  • kan vurdere egne kunnskaper, ferdigheter og begrensninger
  • kan beskrive den historiske konteksten sykepleiefaget har stått i og står i

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, studiegrupper, ferdighetstrening, e-læring og selvstudier.

Obligatorisk læringsaktivitet

Arbeidskravene må være godkjent før studenten får fremstille seg til eksamen, PTE.

- Dokumentert deltakelse ved ferdighetstrening på sykepleielaboratorium. Dette innebærer at student innehar ulike roller som sykepleier, pasient og assistent og utfører ferdighetstrening på medstudent. Det forventes at studenten møter forberedt og har arbeidet med studiegruppeoppgaver i forkant av de obligatoriske samlingene, og at studenten deltar aktivt i diskusjoner i gruppen.

- Dokumentert aktiv deltakelse i studiegrupper. Det forventes at studenten møter forberedt og har arbeidet med studiegruppeoppgaver i forkant, og at studenten deltar aktivt i diskusjoner i gruppen.

- Deltakelse på obligatorisk undervisning og forelesninger merket med * (stjerne) på timeplanen.

- Gruppefremlegg i sykepleiens faglige og vitenskapelige grunnlag. Her forventes aktiv deltagelse fra alle i selve fremlegget.

Arbeidskrav er gyldig i ett semester etter godkjenning.

Vurderingsform

Eksamen:
Praktisk teoretisk eksamen (PTE) ved sykepleielaboratoriet, med en tidsramme på 45 minutter per eksamenskandidat.

Vurderingsutrykk:
Bestått/ikke bestått

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen

Mer om hjelpemidler