Hopp til innhald

ELDHELS1006 Eldre med alvorlig svikt i vitale funksjoner

Emneplan for studieåret 2019/2020

Innhold og oppbygning

Emnet er et svar på noen av de endringer samhandlingsreformen innebærer for kommunehelsetjenestenes møte med de sykeste eldre.

Studiet er bygd opp rundt relevante og praksisnære pasienthistorier fra kommunehelsetjenesten. Oppøvelse av informasjonskompetanse i helsetjenester til eldre vil bli vektlagt.

Læringsutbytte

  • har spesiell kunnskap om patofysiologiske prosesser ved svikt/sykdom/skade i hjerte-, lunge-, nyre- og sirkulasjonssystemet hos eldre
  • har kunnskap om betydningen av ernæring, væske og elektrolyttbalanse ved alvorlig sykdom hos eldre
  • har kunnskap om ulike former for smertebehandling
  • har kunnskap om samhandlingsreformen  og konsekvensen av denne

  • kan identifisere og drøfte etiske utfordringer i klinisk praksis som involverer eldre med alvorlig svikt i vitale funksjoner
  • bruker relevante metoder for å  identifisere, tolke og vurdere pasientens helsestatus, kliniske problemstillinger, sykdom, reaksjoner og behov
  • kan identifisere og analysere tegn og symptomer på patofysiologiske prosesser i kliniske situasjoner
  • kan planlegge  og gjennomfører avansert sykepleie og delegert medisinsk behandling til pasienter med svikt/sykdom/skade i hjerte-, lunge-, nyre- og sirkulasjonssystemet på en forsvarlig og omsorgsfull måte
  • kan bruke aktuelt medisinsk teknisk utstyr
  • kan arbeide kunnskapsbasert

  • har en analytisk tilnærming til egen praksis og til videreutvikling av egen kompetanse til eldre med alvorlig svikt i vitale funksjoner
  • kan samarbeide hensiktsmessig med egen og andre helsefaglige profesjoner innenfor egen organisasjon og på tvers av tjenestenivåer
  • formidler faglige vurderinger og problemstillinger til kollegaer og andre
  • videreutvikler og fremmer informasjonskompetanse i arbeidsmiljøet
  • kan lede og koordinere pasientretta aktiviteter og sikrer gode pasientforløp i egen enhet og på tvers av tjenestenivå
  • kan bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser i klinisk praksis

Krav til forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

-

Undervisnings- og læringsformer

Veiledning, undervisning, simulering, selvstudium.

Deltidsutdanning med samlinger på kampus Haugesund og Stord. Studiet baseres også på obligatorisk kommunikasjon på nett og en betydelig egeninnsats mellom samlingene.

Undervisning på kveldstid kan bli aktuelt.

Obligatorisk læringsaktivitet

70% tilstedeværelse

En gruppeoppgave hvor studentene skal lage et kunnskapsbasert verktøy for arbeidsplassen (for eksempel en brosjyre)

Vurderingsform

Mappevurdering.

Mappen skal bestå av 3 refleksjonsnotat, der arbeidene er revidert etter tilbakemelding.

Tid for innlevering av vurderingsmappa blir gitt på Studentweb og digitalt eksamenssystem.

Karakterskala A-F, der F svarer til ikke bestått.

Ved klage blir hele vurderingsmappen sendt til ny sensur.

Ved ny eksamen skal det leveres en individuelt omarbeidet vurderingsmappe.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle

Mer om hjelpemidler