Hopp til innhald

ELDHELS2006 Eldre med alvorlig svikt i vitale funksjoner II

Emneplan for studieåret 2019/2020

Innhold og oppbygning

Emnet inneholder relevante og praksisnære pasienthistorier. Del II fokuserer spesielt på klinisk vurdering av pasienten, polyfarmasi og uheldig legemiddelbruk, samt kunnskapsbasert praksis.

Læringsutbytte

  • har avansert kunnskap om klinisk vurdering av eldre med alvorlig svikt i vitale funksjoner
  • har spesialisert kunnskap om polyfarmasi og uheldig legemiddelbruk  hos eldre med alvorlig svikt i vitale funksjoner
  • har kunnskap om det å arbeide kunnskapsbasert

  • kan selvstendig innhente data om pasientens helsehistorie (anamnese)
  • kan gjennomføre en systematisk klinisk undersøkelse
  • kan vurdere den medikamentelle behandlingen til eldre med alvorlig svikt i vitale funksjoner
  • kan  identifisere uheldige legemiddelinteraksjoner
  • kan anvende kunnskap fra ulike fagområder og integrere disse i omsorg, pleie og behandling
  • arbeider kunnskapsbasert og bidrar til klinisk fagutvikling på arbeidsplassen

  • kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori og praksis
  • kan bidra med kartlegging av legemiddelrelaterte problemer i tverrfaglig team 
  • kan analysere og kommunisere om faglige problemstillinger innenfor avansert sykepleie, både med samarbeidende helsepersonell og allmennheten
  • kan bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser i klinisk praksis

Krav til forkunnskaper

Eldre med alvorlig svikt i vitale funksjoner I

Anbefalte forkunnskaper

-

Undervisnings- og læringsformer

Veiledning, undervisning, simulering, selvstudium.

Deltidsutdanning med samlinger på kampus Haugesund og Stord. Studiet baseres også på obligatorisk kommunikasjon på nett og en betydelig egeninnsats individuelt og i gruppe mellom samlingene.

Undervisning på kveldstid kan bli aktuelt.

Obligatorisk læringsaktivitet

70% tilstedeværelse

Gruppeoppgave - lage et undervisningsopplegg tilpasset kollegaer på arbeidsplassen.

Vurderingsform

Mappevurdering.

Mappen skal bestå av 3 refleksjonsnotat, der arbeidene er revidert etter tilbakemelding.

Tid for innlevering av vurderingsmappa blir gitt på Studentweb og digitalt eksamenssystem.

Karakterskala A-F, der F svarer til ikke bestått.

Ved klage blir hele vurderingsmappen sendt til ny sensur.

Ved ny eksamen skal det leveres en individuelt omarbeidet vurderingsmappe.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle

Mer om hjelpemidler