Hopp til innhald

MAKP501 Prosjektplanlegging

Emneplan for studieåret 2019/2020

Innhold og oppbygning

Formålet med emnet er å starte den metodiske planleggingen av masteroppgaven. Studentene skal oppøve ferdigheter i å forberede en systematisk oversikt, fagprosedyre, empirisk studie eller et kvalitetsforbedringsprosjekt, og skrive en prosjektplan for arbeidet med masteroppgaven. Studenten vil gå i dybden på metodologi og metode(r) relevant for eget prosjekt. Emnet er obligatorisk og går over ett semester.

  • Elementene i en prosjektplan.
  • Utforme en litteraturoversikt innenfor et avgrenset tema.
  • Formulere hensiktsmessige problemstillinger basert på identifiserte kunnskapshull.
  • Begrunne metodiske valg, herunder metode for datainnsamling og analyse.
  • Forskningsetikk og dilemmaer i prosjektplanlegging, bl.a. informasjon om Norsk senter for forskningsdata (NSD) og regional etisk komité (REK).
  • Formidle forskningsfunn.
  • Akademisk skriving.

Læringsutbytte

En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:
Studenten...

  • har inngående kunnskap om hvilke metodologiske tilnærminger og metoder for datainnsamling og dataanalyse som er mest relevante for problemstillingen(e)
  • kan forutse problemer som kan oppstå under datainnsamlingen
  • kan beskrive hvordan problemer som kan oppstå under datainnsamlingen best kan løses

Ferdigheter:
Studenten...

  • kan utforme og bruke en litteraturoversikt til å identifisere kunnskapshull
  • kan formulere og begrunne én eller flere problemstillinger basert på eksisterende kunnskapshull i forskningen
  • kan utarbeide en gjennomførbar prosjektplan som grunnlag for masteroppgaven

Generell kompetanse:
Studenten...

  • kan identifisere og vurdere etiske aspekter i forsknings- og kvalitetsforbedringsprosjekter
  • kan beskrive hvordan etiske problemstillinger skal håndteres
  • kan utforme en prosjektplan som tilfredsstiller formelle krav

Krav til forkunnskaper

Studierett på Master i kunnskapsbasert praksis, HVL

Undervisnings- og læringsformer

Studentpresentasjoner, gruppearbeid, seminarer, individuell veiledning, og selvstudium.

Det forventes en arbeidsinnsats tilsvarende 20 timer per uke.

Obligatorisk læringsaktivitet

Studenten må legge frem egen prosjektplan for medstudenter og faglærer før innlevering av eksamen. Arbeidskravet må være godkjent for å kunne levere inn eksamen i emnet.

Godkjent arbeidskrav er gyldig i fire påfølgende semestre etter godkjenningen.

Vurderingsform

Eksamen
Skriftlig individuell hjemmeoppgave. Studenten skal utforme en prosjektplan for masteroppgaven på maksimalt 10 sider.

Veiledning Det gis tilbud om individuell veiledning på eksamensoppgaven. For å få rett til veiledning må utkast til oppgave innleveres innen angitt frist.

Vurderingsuttrykk 
Bestått/ikke bestått.

Selv om eksamensbesvarelsen blir vurdert til bestått må man påregne videre arbeid med prosjektplanen i etterkant av sensur. Endelig prosjektplan for masteroppgaven må være godkjent av hovedveileder innen fastsatt frist.

Ny eksamen
Dersom eksamensbesvarelsen vurderes til ikke bestått, må studenten omarbeide besvarelsen og levere denne til ny eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt.

Mer om hjelpemidler