Hopp til innhald

MBA512 Barnehageforskning i vitenskapsteoretisk og forskningsmetodisk perspektiv

Emneplan for studieåret 2019/2020

Innhold og oppbygning

Emnet er obligatorisk og ligger i programmets 1. semester.

I emnet undersøkes barnehageforskning som kunnskapsfelt. Sentrale spørsmål er: Hva er forskningsbasert kunnskap om barnehagevirksomhet? Hvordan kan sådan kunnskap frembringes? Hvilke forskningsetiske problemstillinger er knyttet til barnehageforskning?

Emnet tar opp forskningstradisjoner og kunnskapsinteresser, sentrale teoretiske perspektiver og metodologiske tilnærminger, forskningsetiske problemstillinger samt kvalitet i barnehageforskning.

Det arbeides med ulike forskningsdesign, forskningstradisjoner og kunnskapsinteresser med særlig henblikk på barnehageforskning.

Studentene blir kjent med eksempler på nasjonal og internasjonal forskning som tar for seg barnehagen som organisasjon og struktur, barnehagen som relasjon og barnehagen i et endringsperspektiv. Videre vil skillet mellom å forske på barn/ansatte og å forske med barn/ansatte bli behandlet.

Emnet er tilgjengelig for internasjonale studenter med tilstrekkelige forutsetninger. 

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:

Studenten

  • har inngående kunnskap om forskningsetiske retningslinjer og profesjonsetikk
  • har inngående kunnskap om sentrale vitenskapsteoretiske temaer og tradisjoner med relevans for barnehageforskning
  • har inngående kunnskap om relevante kvantitative og kvalitative forskningsmetoder

Studenten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til forskningslitteratur om barnehagen og skille mellom ulike forskningstradisjoner i barnehageforskning
  • kan analysere konsekvenser av valg av vitenskapsteori og metodologi for formulering og gjennomføring av forskningsarbeid

Studenten

  • kan artikulere og analysere relevante forskningsetiske problemstillinger og kritisk vurdere etiske dilemmaer i barnehageforsking
  • kan identifisere og kommunisere om betydningen av nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid for den norske barnehagekonteksten
  • kan lese og skrive akademiske tekster

Krav til forkunnskaper

Ingen utover opptakskrav til studiet.

Undervisnings- og læringsformer

I tillegg til forelesninger vil seminar være en dominerende arbeidsform, der studentene presenterer og diskuterer ulike tekster. Videre inngår reflekterende arbeid med egne forstillinger og erfaringer.

Det gis veiledning i forbindelse med arbeidskrav.

Arbeidet i undervisningen er basert på at studentene har gjort et omfattende selvstendig arbeid med pensumlitteratur i forkant.

Obligatorisk læringsaktivitet

  • Arbeidskrav 1: Studentdrevet seminar. Studenten skal innlede og drive et seminar. Seminaret skal ta for seg en vitenskapsteoretisk, forskningsetisk eller metodologisk problemstilling basert på en til to forskningsartikler.
  • Arbeidskrav 2: Metodologisk analyse. Studenten skal analysere en forskningsartikkel utfra relevant metodologisk litteratur i en akademisk utformet tekst.

Retningslinjer for arbeidskrav gis ved semesterstart.

Det vil bli gitt én ny mulighet for å kompensere for de som ikke får godkjent et arbeidskrav.

Godkjent arbeidskrav er gyldig i 2 år etter godkjenningen.

Vurderingsform

Hjemmeeksamen, 7 dager.

Omfang 3200-4000 ord.

Retningslinjer for hjemmeeksamen gis i begynnelsen av kurset.

Tid for ut- og innlevering av eksamen blir opplyst på Studentweb og digitalt eksamenssystem.

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle

Mer om hjelpemidler