Hopp til innhald

BLU-K-NHB Natur, helse og bevegelse

Emneplan for studieåret 2019/2020

Innhold og oppbygning

  • alle barn i naturen
  • ledelse av barnegrupper i forhold til natur, helse og bevegelse
  • barns fysiske, psykiske og motoriske utvikling
  • helsefremmende arbeid for barn og voksne
  • utforskning, aktivitet, glede og lek til alle årstider

 

Fokusområde

Gjennomgående tema for alle kunnskapsområdene i studiet er:

  • pedagogisk ledelse
  • mangfold og likeverd
  • de yngste barna
  • barns medvirkning
  • didaktikk

 

Praksis i kunnskapsområdet

10 dager høst

Innhold og oppgaver i praksis skal være i tråd med læringsutbyttet i kunnskapsområdet. Se nærmere i retningslinjene for praksis i bachelorutdanningen.

Læringsutbytte

Kunnskap:

Etter fullført emne skal kandidaten ha:

  • kunnskap om hvordan barn kommuniserer og lærer om verden og forstår seg selv gjennom kropp, sanser og språk
  • kunnskap om hvordan en kan støtte opp om barns egeninitierte læreprosesser gjennom bruk av ulike væremåte, materialer og utstyr
  • kunnskap om ledelse av barn og barnegrupper med hovedvekt på bevegelse og utforskende lek og læreprosesser hos alle barn, og veiledning av personalet i forhold til dette
  • kunnskap om kroppslig lek, motorikk, friluftsliv og tidsaktuelle bevegelsesformer i ulike miljø
  • kunnskap om fysiske fenomen, biologisk mangfold og bærekraftig utvikling
  • kunnskap om kosthold, helsefremmende arbeid og ergonomi hos barn og voksne
  • kunnskap om fysisk, psykisk og motorisk utvikling, og motorisk læring hos barn
  • kunnskap om vanlige begrunnelser for natur, helse og bevegelse sin plass i barnehagen
  • Kunnskap om pedagogisk ledelse og læringsmiljø.
  • Kunnskap om barndom, oppdragelsesstiler, vennskap, mobbing/konfliktarbeid mellom barn
  • Kunnskap om hvordan være inspirerende og medvirkende voksen sammen med barn
  • Kunnskap om etisk praksis i pedagogisk arbeid med barn

 

 

 

 

Ferdigheter:

Etter fullført emne skal kandidaten:

  • kunne utforske og undre seg over naturen og eksperimentere med fysiske fenomen og med hverdagsteknologi sammen med barn
  • kunne bruke hensiktsmessige materialer, råvarer, teknikker og utstyr i praktisk arbeid med barn, og gjøre nytte av lokale naturressurser
  • kunne planlegge, gjennomføre og vurdere behovet for bevegelse, kvile, varierte måltider og god hygiene for barn i barnehagen
  • kunne risikovurdere lekemiljø, samt legge til rette for barns risikomestring -og sammen med barn skape/bruke ulike rom og miljø inne, ute og i naturen
  • kunne arbeide didaktisk for et inkluderende og stimulerende læringsmiljø der barns bevegelseslek og naturfaglige utforskning har sin plass
  • kunne lede og organisere pedagogisk arbeid med barn og involvere medarbeiderene i dette arbeidet

 

Generell kompetanse

Etter fullført emne skal studenten:

  • kunne være medvirkende og inspirerende voksen sammen med barn som deltakere i deres bevegelseslek og naturopplevelser
  • kunne orientere seg i og bruke nærmiljøets muligheter for naturfaglig utforskning og bevegelse sammen med barn
  • kunne analysere og kritisk reflektere over barnehagens rutiner, kosthold og bevegelsesaktiviteter som sentrale livskvaliteter og helsefremmende faktorer i barnehagen
  • kunne ivareta egen helse i arbeidet i barnehagen
  • kunne utarbeide rutiner for trygghet i barnehagen og utføre førstehjelp
  • kunne utøve profesjonelt skjønn og bruke faglig kompetanse i møte med praktiske og teoretiske problemstillinger
  • ha god innsikt i hvordan gjeldende rammeplan for barnehagen kan brukes som utgangspunkt for aktiviteter i natur, helse og bevegelse i barnehagen

Krav til forkunnskaper

Bestått praksis 1. studieår

Anbefalte forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Praktisk arbeid og ulike aktiviteter ute og inne vil bli vektlagt i kunnskapsområdet, men studiet blir organisert slik at teori og praktisk arbeid utgjør en helhet. Det vil bli benyttet varierte arbeidsformer som lærerstyrte og studentstyrte aktiviteter, arbeid i grupper, seminarvirksomhet, forelesninger, veiledning individuelt/gruppe og selvstudium. Deler av det studentaktive arbeidet vil ligge utenfor de timeplanfestede aktivitetene. Noe av arbeidet blir gjennomført som ekskursjoner, noe vil bli gjennomført spontant etter værforhold.

Obligatorisk læringsaktivitet

  • 80% deltagelse i undervisning (praktisk og teoretisk)
  • 100 % deltagelse på ekskursjoner
  • Obligatoriske oppgaver
  • Forberedelse til praksis (gjelder eksamensdel praksis)

Alle arbeidskrav blir nærmere presisert i semesterplanen

Vurderingsform

Del 1: Barnehagepraksis - 10 dager (0/100): bestått /ikke bestått

Del 2: Muntlig eksamen - 20 minutter (100/100): A-F, der F er ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Del 1: Alle trykte og skrevne hjelpemidler er tillatt

Del 2: Ingen hjelpemidler tillatt

Mer om hjelpemidler