BLU-K-NHB Natur, helse og bevegelse
Emneplan for studieåret 2019/2020
Innhold og oppbygning
- alle barn i naturen
- ledelse av barnegrupper i forhold til natur, helse og bevegelse
- barns fysiske, psykiske og motoriske utvikling
- helsefremmende arbeid for barn og voksne
- utforskning, aktivitet, glede og lek til alle årstider
Fokusområde
Gjennomgående tema for alle kunnskapsområdene i studiet er:
- pedagogisk ledelse
- mangfold og likeverd
- de yngste barna
- barns medvirkning
- didaktikk
Praksis i kunnskapsområdet
10 dager høst
Innhold og oppgaver i praksis skal være i tråd med læringsutbyttet i kunnskapsområdet. Se nærmere i retningslinjene for praksis i bachelorutdanningen.
Læringsutbytte
Kunnskap:
Etter fullført emne skal kandidaten ha:
- kunnskap om hvordan barn kommuniserer og lærer om verden og forstår seg selv gjennom kropp, sanser og språk
- kunnskap om hvordan en kan støtte opp om barns egeninitierte læreprosesser gjennom bruk av ulike væremåte, materialer og utstyr
- kunnskap om ledelse av barn og barnegrupper med hovedvekt på bevegelse og utforskende lek og læreprosesser hos alle barn, og veiledning av personalet i forhold til dette
- kunnskap om kroppslig lek, motorikk, friluftsliv og tidsaktuelle bevegelsesformer i ulike miljø
- kunnskap om fysiske fenomen, biologisk mangfold og bærekraftig utvikling
- kunnskap om kosthold, helsefremmende arbeid og ergonomi hos barn og voksne
- kunnskap om fysisk, psykisk og motorisk utvikling, og motorisk læring hos barn
- kunnskap om vanlige begrunnelser for natur, helse og bevegelse sin plass i barnehagen
- Kunnskap om pedagogisk ledelse og læringsmiljø.
- Kunnskap om barndom, oppdragelsesstiler, vennskap, mobbing/konfliktarbeid mellom barn
- Kunnskap om hvordan være inspirerende og medvirkende voksen sammen med barn
- Kunnskap om etisk praksis i pedagogisk arbeid med barn
Ferdigheter:
Etter fullført emne skal kandidaten:
- kunne utforske og undre seg over naturen og eksperimentere med fysiske fenomen og med hverdagsteknologi sammen med barn
- kunne bruke hensiktsmessige materialer, råvarer, teknikker og utstyr i praktisk arbeid med barn, og gjøre nytte av lokale naturressurser
- kunne planlegge, gjennomføre og vurdere behovet for bevegelse, kvile, varierte måltider og god hygiene for barn i barnehagen
- kunne risikovurdere lekemiljø, samt legge til rette for barns risikomestring -og sammen med barn skape/bruke ulike rom og miljø inne, ute og i naturen
- kunne arbeide didaktisk for et inkluderende og stimulerende læringsmiljø der barns bevegelseslek og naturfaglige utforskning har sin plass
- kunne lede og organisere pedagogisk arbeid med barn og involvere medarbeiderene i dette arbeidet
Generell kompetanse
Etter fullført emne skal studenten:
- kunne være medvirkende og inspirerende voksen sammen med barn som deltakere i deres bevegelseslek og naturopplevelser
- kunne orientere seg i og bruke nærmiljøets muligheter for naturfaglig utforskning og bevegelse sammen med barn
- kunne analysere og kritisk reflektere over barnehagens rutiner, kosthold og bevegelsesaktiviteter som sentrale livskvaliteter og helsefremmende faktorer i barnehagen
- kunne ivareta egen helse i arbeidet i barnehagen
- kunne utarbeide rutiner for trygghet i barnehagen og utføre førstehjelp
- kunne utøve profesjonelt skjønn og bruke faglig kompetanse i møte med praktiske og teoretiske problemstillinger
- ha god innsikt i hvordan gjeldende rammeplan for barnehagen kan brukes som utgangspunkt for aktiviteter i natur, helse og bevegelse i barnehagen
Krav til forkunnskaper
Bestått praksis 1. studieår
Anbefalte forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
Praktisk arbeid og ulike aktiviteter ute og inne vil bli vektlagt i kunnskapsområdet, men studiet blir organisert slik at teori og praktisk arbeid utgjør en helhet. Det vil bli benyttet varierte arbeidsformer som lærerstyrte og studentstyrte aktiviteter, arbeid i grupper, seminarvirksomhet, forelesninger, veiledning individuelt/gruppe og selvstudium. Deler av det studentaktive arbeidet vil ligge utenfor de timeplanfestede aktivitetene. Noe av arbeidet blir gjennomført som ekskursjoner, noe vil bli gjennomført spontant etter værforhold.
Obligatorisk læringsaktivitet
- 80% deltagelse i undervisning (praktisk og teoretisk)
- 100 % deltagelse på ekskursjoner
- Obligatoriske oppgaver
- Forberedelse til praksis (gjelder eksamensdel praksis)
Alle arbeidskrav blir nærmere presisert i semesterplanen
Vurderingsform
Del 1: Barnehagepraksis - 10 dager (0/100): bestått /ikke bestått
Del 2: Muntlig eksamen - 20 minutter (100/100): A-F, der F er ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Del 1: Alle trykte og skrevne hjelpemidler er tillatt
Del 2: Ingen hjelpemidler tillatt
Mer om hjelpemidler