Hopp til innhald

BLU-NHB Natur, helse og bevegelse

Emneplan for studieåret 2019/2020

Innhold og oppbygning

Innhold 

Innholdet i kunnskapsområdet NHB er strukturert etter følgende hovedtemaer: 

  • alle barn i naturen 
  • utforsking, aktivitet, glede og lek til alle årstider 
  • sammenhengen mellom barnehage og skole 
  • læring gjennom alle språkene til barna 
  • barns fysiske, psykiske og motoriske utvikling 
  • helsefremmende arbeid for barn og voksne
  • leiing av barnegrupper i forhold til natur, helse og bevegelse

 

Fokusområde 

Gjennomgående tema for alle kunnskapsområde i studiet er: 

  • pedagogisk ledelse
  • mangfold og likeverd 
  • de yngste barna 
  • barns medvirkning
  • didaktikk 

 

Praksis i kunnskapsområdet 

  • 5 dager høst knytt til sammenhengen mellom barnehage og skole 
  • 20 dager vår 

Innhold og oppgaver i praksis skal være i tråd med læringsutbyttet i kunnskapsområdet. Se nærmere i retningslinjer for praksis i bachelorutdanninga. 

 

Praktisk informasjon 

En ekskursjon om vinteren med to overnattinger er planlagt som forflyttet undervisning. I forbindelse med ekskursjoner må studenter ved HVL være forberedt på å betale en egenandel. Det blir lagt til rette for kompensatorisk arbeidskrav.

 

Pris ca. kr 2000 (transport og overnatting). Nærmere presisert i semesterplan.

Læringsutbytte

Læringsutbytte 

Kunnskap 

Etter fullført emne skal kandidaten ha: 

  • kunnskap om hvordan barn kommuniserer, lærer om verden og forstår seg selv gjennom kropp, sansear og språk  
  • kunnskap om hvordan en kan støtte opp om barns egeninitierte læringsprosesser gjennom bruk av ulike væremåte, materialer og utstyr 
  • kunnskap om ledelse av barn og barnegrupper med hovedvekt på bevegelse og utforskende lek og læreprosesser, og veiledning av personalet i relatert til dette 
  • kunnskap om kroppslig lek, motorikk, friluftsliv og tidsaktuelle bevegelsesformer i ulike miljø 
  • kunnskap om fysiske fenomen, biologisk mangfold og bærekraftig utvikling 
  • kunnskap om overgang barnehage skole og den første regne-, lese- og skriveopplæringen 
  • kunnskap om skjønnlitteratur og fagbøker for barn og kunne vurdere barneboken i et kulturperspektiv 
  • kunnskap om kosthold, helsefremmende arbeid og ergonomi hos barn og voksne 
  • kunnskap om fysisk, psykisk og motorisk utvikling, og motorisk læring hos barn 
  • kunnskap om barn og natur og tilrettelegging for friluftsaktiviteter i barnehagen 
  • kunnskap om pedagogisk ledelse, samarbeid og veiledning
  • kunnskap om foreldresamarbeid generelt, foreldresamtalen spesielt og ha kunnskap og forståelse for samarbeidets betydning for barns vekst og utvikling 
  • kunnskap om vanlige begrunnelser for natur, helse og bevegelse sin plass i barnehagen 
  • kunnskap om kvalitative metoder med vekt på hvordan en gjennomfører ulike typer intervju med barn og voksne 
  • kunnskap om kvantitative metoder med vekt på spørreundersøkelse 

 

Ferdigheter 

Etter fullført emne skal kandidaten: 

  • kunne arbeide didaktisk for et inkluderende og stimulerende læringsmiljø der barns bevegelseslek, høytlesing, naturfaglig og språklig utforsking har sin plass 
  • kunne væra en bevisst språklig rollemodell og en samtalepartner som åpner for barns opplevelser og perspektiv, samt stimulerer barn til å fabulere, fortelle, beskrive, forklare og utforske 
  • kunne utforske og undre seg over naturen og eksperimentere med fysiske fenomen og med hverdagsteknologi sammen med barn 
  • kunne bruke hensiktsmessige materialer, råvarer, teknikker og utstyr i praktisk arbeid med barn som fremme barnas undring og læring 
  • kunne være aktive og vise glede over å være ute i naturen med barn, inspirere til å ta vare på naturen å nytte lokale naturressurser i ulike naturmiljø til ulike årstider 
  • kunne risikovurdere lekemiljø, samt legge til rette for barns risikomestring, og sammen med barn skaper/bruker ulike rom og miljø inne, ute og i naturen 
  • kunne observere, analysere og vurdere barnas bevegelselek og deres utvikling og læringsprosesser 
  • kunne planlegge, gjennomføre og vudere trongen for bevegelse, hvile, varierte måltider og god hygiene for barn i barnehagen 
  • kunne legge til rette for at barnegruppen blir møtt med anerkjennende væremåter og at barns medvirkning og demokrati har en sentral plass i barnehagens hverdag 
  • kunne finne, vurdere og vise til relevant informasjon og fagstoff, og bruke det i pedagogisk arbeid med barn og i drøftinger med kollegaer 
  • Kunne planlegge, lede og gjennomføre en foreldresamtale 
  • kunne reflektere over betydning av samarbeid med foreldre/foresette 
  • kunne forstå utviklingsarbeid og forsking som forutsetning for å styrke barnehagen som lærende organisasjon  

 

Generell kompetanse 

Etter fullført emne skal kandidaten: 

  • kunne være medvirkende og inspirerende voksen sammen med barn som deltakere i deres bevegelseslek og naturopplevelser 
  • kunne orientere seg i og bruke nærmiljøets muligheter for naturfaglig utforsking og bevegelse sammen med barn 
  • kunne legge til rette for barns opplevelser og læring i naturen, utvikling av sanser, mestringsglede, trygghet, språk, kommunikasjon, empati, identitet og logiske evner. 
  • kunne analysere og kritisk reflektere over barnehagen sine rutiner, kosthold og bevegelsesaktiviteter som sentrale livskvaliteter og helsefremmende faktorer i barnehagen 
  • kunne ivareta egen helse i arbeidet i barnehagen 
  • kunne utarbeide rutiner for trygghet i barnehagen og utføre førstehjelp 
  • kunne tolke barns ulike språk og uttrykksmåter i alle alder og møte de med omsorg og anerkjennende kommunikasjon 
  • kunne være analytisk og kritisk reflekterende i arbeid med barn og voksne 
  • kunne utøve profesjonelt skjønn og bruke faglig kompetanse i møte med praktiske og teoretiske problemstillinger 
  • ha god innsikt i hvordan gjeldende rammeplan for barnehagen kan brukes som utgangspunkt for aktiviteter i natur, helse og bevegelse i barnehagen 

Krav til forkunnskaper

Bestått praksis 1. studieår 

Anbefalte forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Arbeidsformer

Praktisk arbeid og ulike aktiviteter ute og inne vil bli vektlagt i kunnskapsområdet, men studiet blir organisert slik at teori og praktisk arbeid utgjør en helhet. Det vil bli benyttede varierte arbeidsformer som lærarstyrte og studentstyrte aktiviteter, arbeid i grupper, seminarvirksomhet, forelesninger, veiledning individuell/gruppe og selvstudier. Deler av det studentaktive arbeidet vil ligge utenfor de timeplanfestene aktivitetene. Noe av arbeidet blir gjennomført som ekskursjoner, noe vil bli gjennomført spontant etter værforhold.

Obligatorisk læringsaktivitet

  • 80% deltaking i undervisning (praktisk og teoretisk) 
  • 100% deltaking på ekskursjoner 
  • Obligatoriske oppgaver 
  • Forarbeid i praksis (gjelder eksamensdel praksis) 

Alle arbeidskrav blir nærmere presisert i semesterplan 

Vurderingsform

Del 1: Grunnskolepraksis - 5 dager, høst (0/100): bestått /ikke bestått 

Del 2: Barnehagepraksis - 20 dager, vår (0/100): bestått / ikke bestått 

Del 3: Oppgave, høst (20/100): A-F (F er ikke bestått)

Del 4: Praktisk muntlig eksamen -  1 time, vår (80/100): A-F (F er ikke bestått)

Hjelpemidler ved eksamen

Del 1: Alle trykte og skrevne hjelpemidler tillatt 

Del 2: Alle trykte og skrevne hjelpemidler tillatt 

Del 3: Alle trykte og skrevne hjelpemidler tillatt 

Del 4: Ingen hjelpemidler tillatt 

Mer om hjelpemidler