BLU-NHB Natur, helse og bevegelse
Emneplan for studieåret 2019/2020
Innhold og oppbygning
Innhold
Innholdet i kunnskapsområdet NHB er strukturert etter følgende hovedtemaer:
- alle barn i naturen
- utforsking, aktivitet, glede og lek til alle årstider
- sammenhengen mellom barnehage og skole
- læring gjennom alle språkene til barna
- barns fysiske, psykiske og motoriske utvikling
- helsefremmende arbeid for barn og voksne
- leiing av barnegrupper i forhold til natur, helse og bevegelse
Fokusområde
Gjennomgående tema for alle kunnskapsområde i studiet er:
- pedagogisk ledelse
- mangfold og likeverd
- de yngste barna
- barns medvirkning
- didaktikk
Praksis i kunnskapsområdet
- 5 dager høst knytt til sammenhengen mellom barnehage og skole
- 20 dager vår
Innhold og oppgaver i praksis skal være i tråd med læringsutbyttet i kunnskapsområdet. Se nærmere i retningslinjer for praksis i bachelorutdanninga.
Praktisk informasjon
En ekskursjon om vinteren med to overnattinger er planlagt som forflyttet undervisning. I forbindelse med ekskursjoner må studenter ved HVL være forberedt på å betale en egenandel. Det blir lagt til rette for kompensatorisk arbeidskrav.
Pris ca. kr 2000 (transport og overnatting). Nærmere presisert i semesterplan.
Læringsutbytte
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter fullført emne skal kandidaten ha:
- kunnskap om hvordan barn kommuniserer, lærer om verden og forstår seg selv gjennom kropp, sansear og språk
- kunnskap om hvordan en kan støtte opp om barns egeninitierte læringsprosesser gjennom bruk av ulike væremåte, materialer og utstyr
- kunnskap om ledelse av barn og barnegrupper med hovedvekt på bevegelse og utforskende lek og læreprosesser, og veiledning av personalet i relatert til dette
- kunnskap om kroppslig lek, motorikk, friluftsliv og tidsaktuelle bevegelsesformer i ulike miljø
- kunnskap om fysiske fenomen, biologisk mangfold og bærekraftig utvikling
- kunnskap om overgang barnehage skole og den første regne-, lese- og skriveopplæringen
- kunnskap om skjønnlitteratur og fagbøker for barn og kunne vurdere barneboken i et kulturperspektiv
- kunnskap om kosthold, helsefremmende arbeid og ergonomi hos barn og voksne
- kunnskap om fysisk, psykisk og motorisk utvikling, og motorisk læring hos barn
- kunnskap om barn og natur og tilrettelegging for friluftsaktiviteter i barnehagen
- kunnskap om pedagogisk ledelse, samarbeid og veiledning
- kunnskap om foreldresamarbeid generelt, foreldresamtalen spesielt og ha kunnskap og forståelse for samarbeidets betydning for barns vekst og utvikling
- kunnskap om vanlige begrunnelser for natur, helse og bevegelse sin plass i barnehagen
- kunnskap om kvalitative metoder med vekt på hvordan en gjennomfører ulike typer intervju med barn og voksne
- kunnskap om kvantitative metoder med vekt på spørreundersøkelse
Ferdigheter
Etter fullført emne skal kandidaten:
- kunne arbeide didaktisk for et inkluderende og stimulerende læringsmiljø der barns bevegelseslek, høytlesing, naturfaglig og språklig utforsking har sin plass
- kunne væra en bevisst språklig rollemodell og en samtalepartner som åpner for barns opplevelser og perspektiv, samt stimulerer barn til å fabulere, fortelle, beskrive, forklare og utforske
- kunne utforske og undre seg over naturen og eksperimentere med fysiske fenomen og med hverdagsteknologi sammen med barn
- kunne bruke hensiktsmessige materialer, råvarer, teknikker og utstyr i praktisk arbeid med barn som fremme barnas undring og læring
- kunne være aktive og vise glede over å være ute i naturen med barn, inspirere til å ta vare på naturen å nytte lokale naturressurser i ulike naturmiljø til ulike årstider
- kunne risikovurdere lekemiljø, samt legge til rette for barns risikomestring, og sammen med barn skaper/bruker ulike rom og miljø inne, ute og i naturen
- kunne observere, analysere og vurdere barnas bevegelselek og deres utvikling og læringsprosesser
- kunne planlegge, gjennomføre og vudere trongen for bevegelse, hvile, varierte måltider og god hygiene for barn i barnehagen
- kunne legge til rette for at barnegruppen blir møtt med anerkjennende væremåter og at barns medvirkning og demokrati har en sentral plass i barnehagens hverdag
- kunne finne, vurdere og vise til relevant informasjon og fagstoff, og bruke det i pedagogisk arbeid med barn og i drøftinger med kollegaer
- Kunne planlegge, lede og gjennomføre en foreldresamtale
- kunne reflektere over betydning av samarbeid med foreldre/foresette
- kunne forstå utviklingsarbeid og forsking som forutsetning for å styrke barnehagen som lærende organisasjon
Generell kompetanse
Etter fullført emne skal kandidaten:
- kunne være medvirkende og inspirerende voksen sammen med barn som deltakere i deres bevegelseslek og naturopplevelser
- kunne orientere seg i og bruke nærmiljøets muligheter for naturfaglig utforsking og bevegelse sammen med barn
- kunne legge til rette for barns opplevelser og læring i naturen, utvikling av sanser, mestringsglede, trygghet, språk, kommunikasjon, empati, identitet og logiske evner.
- kunne analysere og kritisk reflektere over barnehagen sine rutiner, kosthold og bevegelsesaktiviteter som sentrale livskvaliteter og helsefremmende faktorer i barnehagen
- kunne ivareta egen helse i arbeidet i barnehagen
- kunne utarbeide rutiner for trygghet i barnehagen og utføre førstehjelp
- kunne tolke barns ulike språk og uttrykksmåter i alle alder og møte de med omsorg og anerkjennende kommunikasjon
- kunne være analytisk og kritisk reflekterende i arbeid med barn og voksne
- kunne utøve profesjonelt skjønn og bruke faglig kompetanse i møte med praktiske og teoretiske problemstillinger
- ha god innsikt i hvordan gjeldende rammeplan for barnehagen kan brukes som utgangspunkt for aktiviteter i natur, helse og bevegelse i barnehagen
Krav til forkunnskaper
Bestått praksis 1. studieår
Anbefalte forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
Arbeidsformer
Praktisk arbeid og ulike aktiviteter ute og inne vil bli vektlagt i kunnskapsområdet, men studiet blir organisert slik at teori og praktisk arbeid utgjør en helhet. Det vil bli benyttede varierte arbeidsformer som lærarstyrte og studentstyrte aktiviteter, arbeid i grupper, seminarvirksomhet, forelesninger, veiledning individuell/gruppe og selvstudier. Deler av det studentaktive arbeidet vil ligge utenfor de timeplanfestene aktivitetene. Noe av arbeidet blir gjennomført som ekskursjoner, noe vil bli gjennomført spontant etter værforhold.
Obligatorisk læringsaktivitet
- 80% deltaking i undervisning (praktisk og teoretisk)
- 100% deltaking på ekskursjoner
- Obligatoriske oppgaver
- Forarbeid i praksis (gjelder eksamensdel praksis)
Alle arbeidskrav blir nærmere presisert i semesterplan
Vurderingsform
Del 1: Grunnskolepraksis - 5 dager, høst (0/100): bestått /ikke bestått
Del 2: Barnehagepraksis - 20 dager, vår (0/100): bestått / ikke bestått
Del 3: Oppgave, høst (20/100): A-F (F er ikke bestått)
Del 4: Praktisk muntlig eksamen - 1 time, vår (80/100): A-F (F er ikke bestått)
Hjelpemidler ved eksamen
Del 1: Alle trykte og skrevne hjelpemidler tillatt
Del 2: Alle trykte og skrevne hjelpemidler tillatt
Del 3: Alle trykte og skrevne hjelpemidler tillatt
Del 4: Ingen hjelpemidler tillatt
Mer om hjelpemidler