GU4MA1213 Matematikk 1, Emne 2 - Elevens kunnskapsgrunnlag og tilpasset opplæring i matematikkfaget
Emneplan for studieåret 2019/2020
Innhold og oppbygning
Studenter ved studiet skal gjøre seg kjent med innholdet i denne fagplanen.
Matematikk 1, 30 studiepoeng har to emner hver på 15 sp:
- GU4MA1113: Matematikk 1, emne 1 - Lærerrollen og undervisningsmetoder i matematikkfaget
- GU4MA1213: Matematikk 1, emne 2 - Elevens kunnskapsgrunnlag og tilpasset opplæring i matematikkfaget
Disse to emnene undervises parallelt i høstsemesteret. For å få undervisningskompetanse i faget på mellom- og ungdomstrinnet må begge emner i Matematikk 1 samt begge emnene i Matematikk 2 være bestått
Fagplanen for Matematikk bygger på Nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanningen 5.- 10. trinn fastsatt av kunnskapsdepartementet 12. februar 2010 og er del av en fireårig grunnskolelærerutdanning.
Gjennom arbeidet med faget Matematikk 1 skal studentene utvikle faglig og didaktisk grunnlag for å kunne planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning fra 5. trinn til og med 10. trinn etter gjeldende læreplaner for grunnskolen og i tråd med relevant forskning. Studentene skal få forståelse for matematikken elevene skal lære og utvikle kunnskap om og innsikt i sentrale matematiske begrep. Studentene skal kunne analysere egen læring, eget forhold til matematikk og egen undervisning. I tillegg skal studentene kunne tilrettelegge matematikkundervisning for elever med ulike behov og med ulik kulturell og sosial bakgrunn på slike måter at matematikk fremstår som et meningsfullt fag for alle elever.
I Matematikk 1 emne 2 arbeider studentene med matematikkdidaktiske og matematikkfaglige temaer som er viktige for alle som skal undervise i matematikk på trinnene 5 -10. Elevers kunnskapsgrunnlag og tilpasset opplæring er didaktiske fokusområder. Det arbeides med tema som matematikkmestring, vurdering og undervisning knyttet opp mot matematikk. De matematiske temaene er tallære og algebra. Innenfor tallære blir det arbeidet med tallforståelse og regning. Dette inkluderer brøk, desimaltall, prosent og proporsjonalitet. I forbindelse med algebra arbeides det også med overgangen fra aritmetikk til algebra. Studiets ulike emner skal gi grunnlag for å kunne analysere og stimulere elevers læring.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten
- har inngående undervisningskunnskap i matematikken elevene arbeider med på trinn 5-10, bl.a. kunnskap om ulike typer matematiske bevis, argumentasjonsformer og modeller innenfor tallære, regning, algebra og i overgangen fra aritmetikk til algebra
- har kunnskap om matematikkfagets innhold på ulike trinn i grunnskole og i videregående skole innenfor tallære, regning, algebra og om overgangen fra aritmetikk til algebra
- har kunnskap om matematikkens historiske utvikling knyttet til tallbegrepet
- har kunnskap om overganger mellom småskole/mellomtrinn, mellomtrinn/ungdomsskole og ungdomsskole/videregående
- har innsikt i og erfaring med bruk av lærebøker og konkreter, og innsikt i begrensninger ved slike læremidler
- har kunnskap om ulike representasjonsformer innenfor tallære og algebra
- og innsikt i overganger mellom disse har kunnskap om betydningen av regning som grunnleggende ferdighet i alle skolefag
- har kunnskap om varierte muntlige og skriftlige uttrykksformer i matematikkfaget og om hvordan variert språkbruk gir didaktiske konsekvenser.
- har kunnskap om lesing og tolkning av tekster i matematikkfaget
- har kunnskap om elevers språkbruk og kommunikasjon innenfor matematikk
- har kunnskap om ulike teorier om matematikkvansker og hvordan disse representerer ulikt læringssyn
- har kunnskap om hvordan elevers ulike kulturelle bakgrunn kan brukes som ressurs i matematikkundervisningen
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og vurdere elevers tenkemåter, argumentasjon og løsningsmetoder fra ulike perspektiver på kunnskap og læring
- kan forebygge og oppdage matematikkvansker og tilrettelegge for mestring hos elever med ulike typer matematikkvansker
- kan bruke og vurdere ulike observasjons- og vurderingsmåter, for eksempel matematiske elevsamtaler og nasjonale kartleggingsprøver, for å tilpasse opplæringen til elevenes ulike behov
- kan vurdere elevenes måloppnåelse med og uten karakterer, og begrunne vurderingene
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning for alle elever på trinn 5-10, med fokus på variasjon og elevaktivitet, forankret i forskning, teori og praksis
- kan bruke arbeidsmåter som fremmer elevenes undring, kreativitet og evne til å arbeide systematisk med utforskende aktiviteter, og også som stimulerer til presiseringer, begrunnelser, argumenter og bevis innenfor tallære og algebra
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for matematikkfagets betydning som allmenndannende fag og dets samspill med kultur, filosofi og samfunnsutvikling
- har innsikt i matematikkfagets rolle innenfor andre fag og i samfunnet for øvrig
- arbeidsformer
Krav til forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
Detaljene i forbindelse med organiseringen av undervisningen på kurset vil finnes i fremdriftsplanene som deles ut av faglærer på kurset. Deler av pensum skal arbeides med som selvstudium. Noe undervisning vil bli lagt til praksisperiodene.
Gjennom studiet skal studentene få erfaring med arbeidsformer som er relevante i grunnskolen, og som skal gi grunnlag for diskusjoner om skolens arbeidsformer. Arbeidsformene vil avspeile at matematikk har en teoretisk og en praktisk dimensjon. De skal være preget av at matematikk sees på som en skapende prosess. Gjennom eksperimenterende og utforskende tilnærminger søker en å stimulere matematisk og didaktisk kreativitet.
Undervisningen vil inneholde varierte arbeidsformer som for eksempel: - Gruppearbeid - Forelesninger - Diskusjon - Verksteder - Veiledning - Individuelt arbeid - Lek og spill - Prosjektarbeid - Kollokvier - Seminar.
Arbeidsformene skal vektlegge muntlighet og visualisering. Det knyttes forskjellige krav til dokumentasjon til de ulike arbeidsformene. Eksempler på dette kan være muntlig fremlegg, skriftlig innlevering, utstilling, video og framføring med drama.
Studiedeltakelse: Det forventes at studentene møter til undervisning og bidrar til det faglige miljøet på kurset gjennom hele studieåret. Studiet krever at en legger fram fagstoff for medstudenter for respons og diskusjon. Det krever praktiske oppgaver, praktiske øvelser og arbeid i grupper. Dette forutsetter studentenes tilstedeværelse, og deler av undervisningen er derfor obligatorisk.
Studentene har ansvar for å holde seg orientert om det som foregår i undervisningstiden og for de arbeidsoppgaver de selv har i denne sammenhengen. Dette gjelder også undervisning som ikke er betegnet som obligatorisk.
Kollokviearbeid: Det blir lagt til rette for at studentene skal arbeide med faget i kollokviegrupper.
Veiledning: Veiledning inngår som en naturlig del i de fleste aktiviteter.
Elektroniske hjelpemidler: Canvas - Pedagogisk programvare - Lommeregner - Matematisk tekstbehandling
Andre hjelpemidler: Faglærer vil gi nærmere opplysninger om annet utstyr.
Obligatorisk læringsaktivitet
- Individuell fordypningsoppgave i et matematikkfaglig emne med refleksjon rundt bruk av matematikk i samfunnet. Studentene oppfordres til å søke veiledning etter behov. Oppgaven skal fremføres muntlig for klassen og blir vurdert til godkjent/ikke godkjent. Omfang: 10-15 minutter.
Arbeidskravet må være bestått før studenten kan gå opp til eksamen. Student som ikke består arbeidskravet, får én ny mulighet til å rette opp feil og mangler. Nytt forsøk må skje i samme studieår, etter avtale med faglærer og i henhold til gjeldende frister, men senest innen 5 uker før muntlig eksamen. Studenter som ikke består arbeidskravet, kan gjennomføre det neste studieår og gå opp til ordinær eksamen. Dersom arbeidskravet blir vurdert til ikke godkjent, skal det gis skriftlig tilbakemelding om dette.
Deler av undervisningen er obligatorisk og dette vil framgå av semesterplanen som deles ut ved semesterstart. Ved manglende frammøte skal det alltid leveres et produkt der innhold og form er bestemt av faglærer. Dette skal normalt skje innen én uke etter gjennomført undervisning. Produktet skal vurderes til godkjent/ikke godkjent av faglærer.
Obligatoriske arbeidskrav (studiedeltakelse, se ovenfor) må være godkjent før oppmelding til eksamen.
Vurderingsform
Individuell muntlig eksamen med forberedelsestid. Grunnlag: Pensumlitteraturen i emnet.
Studentene får en oppgave som de får en halv time til å forberede seg på, før eksaminasjon på ca. 25 min.
Tid og sted for eksamen blir opplyst på emnets sider på Canvas.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Vurderingen omfatter faglig og fagdidaktisk kunnskap og innsikt, evne til refleksjon og evne til å formidle fag og fagforståelse, skriftlig og muntlig. Studentenes evne til selvstendig problemløsing innenfor de matematiske emnene tallære og algebra representerer en vesentlig del av faglig kunnskap
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt i forberedelsestiden, mens kun lommeregner er tillatt under eksaminasjonen.
Mer om hjelpemidler