Hopp til innhald

PPUY-PR2-16 Praksisopplæring 2. år

Emneplan for studieåret 2019/2020

Innhold og oppbygning

Praksis er i rammeplanen for studiet beskrevet som 60 praksis dager med ordinær arbeidstid for lærere. I de nasjonale retningslinjene konkretiseres dette til minimum 500 timer og disse timene skal omfatte alt praksisarbeid. Det vil si forberedelse til undervisning, veiledning med praksisveileder, planleggingsarbeid på skolen, samarbeid med kollegaer, foreldremøter og samtaler, elevsamtaler samt faktisk undervisning.

Ved PPU, Campus Stord er praksis fordelt og integrert i begge studieårene med 250 timer hvert år. Målet er at studenten skal få et autentisk innblikk i hele bredden av hva en lærers arbeidsdag består i og ikke bare i klasseromsundervisningen.

Med bakgrunn i det nasjonale rammeverket og kravene der er praksisorganiseringen i PPU-Y studiet ytterligere konkretisert ved PPU, Campus Stord, og modellen er vist her: http://v.hvl.no/pdf/studier/ppu/2018/Praksismodell-PPU-Y.pdf .Semester 3 og 4 er knyttet til emnet PPUY-PR2-16.

Læringsutbytte

Kunnskaper:

  • har bred kunnskap om yrkesfag, pedagogikk og yrkesdidaktikk, arbeidsmetoder/verktøy og prosesser som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen, og kan vurdere behov for HMS-tiltak
  • kjenner til nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid med relevans for lærerprofesjonen innenfor det yrkespedagogiske og det yrkesfaglige området, og kan oppdatere sin kunnskap innenfor fagområdet

 

Ferdigheter:

  • kan anvende sine yrkesfaglige, pedagogiske, yrkesdidaktiske og teknologiske kunnskaper
  • behersker relevante arbeidsprosesser, verktøy, teknikker og uttrykksformer, og kan reflektere over egen yrkesutøvelse og justere denne under veiledning
  • kan planlegge, begrunne, gjennomføre, lede, vurdere og dokumentere relevant fag- og yrkesopplæring tilpasset elevenes/lærlingenes behov
  • kan identifisere og arbeide systematisk med grunnleggende ferdigheter, herunder yrkesdidaktisk bruk av digitale verktøy
  • kan identifisere særskilte behov hos barn og unge, inkludert identifisere tegn på vold eller seksuelle overgrep. På bakgrunn av faglige vurderinger skal kandidaten kunne etablere samarbeid med aktuelle tverrfaglige og tverretatlige samarbeidspartnere til barnets beste

Generell kompetanse:

  • har innsikt i relevante faglige og yrkesetiske problemstillinger og kan formidle sentralt fagstoff på norsk både skriftlig, muntlig og gjennom andre dokumentasjonsformer
  • kan via faglig innsikt, engasjement og formidlingsevne motivere for elevenes/lærlingenes læring, yrkesstolthet og yrkesidentitet
  • kan bygge gode relasjoner til elever/lærlinger og skape konstruktive og inkluderende læringsmiljø 
  • kan bygge gode relasjoner til og samarbeide med foresatte og andre aktuelle samarbeidspartnere 

Krav til forkunnskaper

PPUY-PR1-16

Anbefalte forkunnskaper

Praksisopplæring 1. år

Undervisnings- og læringsformer

Kandidaten skal gjennomføre observasjoner, ha ansvar for planlegging og gjennomføring av undervisning, og delta i vurderingsarbeid i samarbeid med praksisveileder. Kandidaten skal delta i de møter og samarbeidsfora som hører naturlig med på det praksisstedet der praksisen gjennomføres.

Siste semester skal studenten ha en sammenhengende praksisperiode med særlig fokus på selvstendig opplæringsansvar.

Obligatorisk læringsaktivitet

Innlevering av praksisplan.

Vurderingsform

Praksis

Hjelpemidler ved eksamen

Alle

Mer om hjelpemidler