SEU802 Barnehagelæreren som profesjonsutøver
Emneplan for studieåret 2019/2020
Innhold og oppbygning
Arbeider du i barnehagen og har behov for å utvikle din kompetanse innenfor feltet barns sosiale og emosjonelle utvikling, er dette studiet for deg.
I dette emnet skal studenten:
- Ha inngående kunnskap om betydningen av et godt psykososialt leke- og læringsmiljø i barnehagen
- Ha inngående kunnskap om betydningen av personalets forståelser, holdninger og kommunikasjon i møte med barnehagebarn, personale og ulike samarbeidspartnere
- Ha bred kunnskap om fagområdets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten skal
- kunne ha inngående kunnskap om barns rettigheter
- kunne ha inngående kunnskap om betydningen av inkluderende leke- og læringsmiljøer, bærekraft og sosial utjevning i barnehagen
- kunne analysere faglige og yrkesetiske utfordringer og problemstillinger
Ferdigheter
Studenten skal
- kunne anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra forsking i forhold til praktiske og teoretiske problemstillinger, samt gjøre begrunnede valg
- kunne identifisere og analysere ulike ressurs- og risikofaktorer i barns oppvekstmiljø
- kunne reflektere kritisk over egen profesjonsutøvelse og justere denne
Generell kompetanse
Studenten skal
- kunne bidra til nytenkning og innovative prosesser i barnehagen
- kunne kommunisere om faglige problemstillinger
- kunne utfordre og utvikle pedagogisk praksis på bakgrunn av forskningsbasert kunnskap, etiske resonnement og overordnede mål for barnehagen
- kunne ta i bruk sin kompetanse i helsefremmende og forebyggende arbeid på individ og systemnivå i barnehagen.
Krav til forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
SEU801
Undervisnings- og læringsformer
Studiet er et nett- og samlingsbasert videreutdanningstilbud til barnehage-/førskolelærere over to semester. Det vil være varierte arbeidsformer som forelesninger, diskusjoner, gruppearbeid, veiledning og individuelt arbeid
Undervisningen i dette emnet knyttes til fire samlinger (fredag ettermiddag og lørdag) i vårsemesteret.
Obligatorisk læringsaktivitet
- To arbeidskrav, et individuelt skriftlig knyttet til praksis og en gruppeoppgave.
Retningslinjene for arbeidskravene vil være tilgjengelig ved studiestart. Arbeidskravene vurderes til godkjent/ikke godkjent.
Vurderingsform
Muntlig eksamen, 30 minutter.
Karakterskala A-F, der F er ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen
Mer om hjelpemidler