Hopp til innhald

VON801 Veiledning av nyutdannede lærere i barnehage og skole

Emneplan for studieåret 2019/2020

Innhold og oppbygning

Studiet kvalifiserer for veiledning av nyutdannede lærere i barnehage og skole. Nyutdannede læreres møte med yrkeslivet er utfordrende. Kvalifisert veiledning og støtte den første tiden i yrket bidrar til å lette overgangen fra utdanning til yrke, legger grunnlag for profesjonsutvikling og er av avgjørende betydning for å sikre at de nyutdannede blir værende i barnehage og skole.

Ett av hovedelementene i den langsiktige satsing på læreren er en tettere oppfølging av og støtte til nyutdannede lærere, jf St.meld. 11-2008/09 og St.meld. 41 2008/09.

Om nyutdannede:

  • Forskning om nyutdannede lærere i barnehage og skole
  • Nyutdannede som ressurs
  • Profesjonsutvikling

Om barnehage og skole:

  • Barnehage og skole som system og organisasjon
  • Barnehage- og skolekultur, generelt og spesielt
  • Barnehage og skole som lærende organisasjoner

Om veiledning:

  • Ulike tilnærminger til veiledning
  • Gruppeveiledning og individuell veiledning
  • Veiledning som balansen mellom støtte og utfordring
  • Kommunikasjon i veiledning
  • Etiske dimensjoner i veiledning

Læringsutbytte

Etter studiet skal studentene ha følgende læringsutbytte:

Kunnskaper om

  • det spesielle ved å være nyutdannet lærer
  • profesjonsutvikling
  • veiledning
  • barnehagen og skolen som lærende organisasjoner

Ferdigheter i

  • planlegging, gjennomføring og vurdering av veiledningsmøter
  • gjennomføring og ledelse av et utviklingsarbeid

Ha generell kompetanse i

  • å veilede og følge opp nyutdannede læreres profesjonsutvikling

Krav til forkunnskaper

Utdannet førskolelærer eller lærer fra høgskole/universitet.

Minimum 3-års lærerpraksis fra barnehage eller skole.

Søkere som deltar som veileder i tiltaket Veiledning av nyutdannede lærere vil bli prioritert.

Undervisnings- og læringsformer

Samlingene vil være på ettermiddag/kveld i vårsemesteret. Det vil bli benyttet ulike arbeidsformer: Forelesninger, gruppearbeid og veiledning. Det forventes fremmøte og aktiv deltakelse. Mellom samlingene skal studentene arbeide individuelt og i faste studiegrupper som møtes minimum tre ganger. Det vil være seks samlinger på ettermiddag/kveld.

Praksis

Praksis baseres på veiledning av nyutdannede på egen/annen arbeidsplass.

Obligatorisk læringsaktivitet

  • En fagtekst over det å være nyutdannet, gruppeoppgave. Omfang: 1800 ord. (Pluss/minus 10% godkjennes.) Skriftstørrelse 12p, linjeavstand 1 ½.

Individuelt fremlegg på egen arbeidsplass. Dokumentasjon fra leder på dato og tidsbruk av fremlegget. Innlevering: Se årsplan.

  • En fagtekst om veiledning, med utgangspunkt i gjennomført veiledning på arbeidsplass. Omfang: 1350 ord. (Pluss/minus 10% godkjennes.) Skriftstørrelse 12p, linjeavstand 1 ½. Innlevering: Se årsplan.

Begge arbeidskravene må være bestått for å kunne gå opp til eksamen. Kriteriene blir nærmere spesifisert ved studiestart.

Arbeidskrav er gyldige i to semestre etter godkjenning.

Vurderingsform

Oppgave.

Plan og faglig begrunnelse for å styrke/forbedre arbeidsplassens tilrettelegging, oppfølging og veiledning av nyutdannede.

Omfang: 2700 ord. (Pluss/minus 10% godkjennes.) Skriftstørrelse 12 pkt, linjeavstand 1 ½.

Innleveringsfrist blir opplyst på Studentweb og digitalt eksamenssystem.

Karakterskala Bestått/Ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle

Mer om hjelpemidler