VON801 Veiledning av nyutdannede lærere i barnehage og skole
Emneplan for studieåret 2019/2020
Innhold og oppbygning
Studiet kvalifiserer for veiledning av nyutdannede lærere i barnehage og skole. Nyutdannede læreres møte med yrkeslivet er utfordrende. Kvalifisert veiledning og støtte den første tiden i yrket bidrar til å lette overgangen fra utdanning til yrke, legger grunnlag for profesjonsutvikling og er av avgjørende betydning for å sikre at de nyutdannede blir værende i barnehage og skole.
Ett av hovedelementene i den langsiktige satsing på læreren er en tettere oppfølging av og støtte til nyutdannede lærere, jf St.meld. 11-2008/09 og St.meld. 41 2008/09.
Om nyutdannede:
- Forskning om nyutdannede lærere i barnehage og skole
- Nyutdannede som ressurs
- Profesjonsutvikling
Om barnehage og skole:
- Barnehage og skole som system og organisasjon
- Barnehage- og skolekultur, generelt og spesielt
- Barnehage og skole som lærende organisasjoner
Om veiledning:
- Ulike tilnærminger til veiledning
- Gruppeveiledning og individuell veiledning
- Veiledning som balansen mellom støtte og utfordring
- Kommunikasjon i veiledning
- Etiske dimensjoner i veiledning
Læringsutbytte
Etter studiet skal studentene ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper om
- det spesielle ved å være nyutdannet lærer
- profesjonsutvikling
- veiledning
- barnehagen og skolen som lærende organisasjoner
Ferdigheter i
- planlegging, gjennomføring og vurdering av veiledningsmøter
- gjennomføring og ledelse av et utviklingsarbeid
Ha generell kompetanse i
- å veilede og følge opp nyutdannede læreres profesjonsutvikling
Krav til forkunnskaper
Utdannet førskolelærer eller lærer fra høgskole/universitet.
Minimum 3-års lærerpraksis fra barnehage eller skole.
Søkere som deltar som veileder i tiltaket Veiledning av nyutdannede lærere vil bli prioritert.
Undervisnings- og læringsformer
Samlingene vil være på ettermiddag/kveld i vårsemesteret. Det vil bli benyttet ulike arbeidsformer: Forelesninger, gruppearbeid og veiledning. Det forventes fremmøte og aktiv deltakelse. Mellom samlingene skal studentene arbeide individuelt og i faste studiegrupper som møtes minimum tre ganger. Det vil være seks samlinger på ettermiddag/kveld.
Praksis
Praksis baseres på veiledning av nyutdannede på egen/annen arbeidsplass.
Obligatorisk læringsaktivitet
- En fagtekst over det å være nyutdannet, gruppeoppgave. Omfang: 1800 ord. (Pluss/minus 10% godkjennes.) Skriftstørrelse 12p, linjeavstand 1 ½.
Individuelt fremlegg på egen arbeidsplass. Dokumentasjon fra leder på dato og tidsbruk av fremlegget. Innlevering: Se årsplan.
- En fagtekst om veiledning, med utgangspunkt i gjennomført veiledning på arbeidsplass. Omfang: 1350 ord. (Pluss/minus 10% godkjennes.) Skriftstørrelse 12p, linjeavstand 1 ½. Innlevering: Se årsplan.
Begge arbeidskravene må være bestått for å kunne gå opp til eksamen. Kriteriene blir nærmere spesifisert ved studiestart.
Arbeidskrav er gyldige i to semestre etter godkjenning.
Vurderingsform
Oppgave.
Plan og faglig begrunnelse for å styrke/forbedre arbeidsplassens tilrettelegging, oppfølging og veiledning av nyutdannede.
Omfang: 2700 ord. (Pluss/minus 10% godkjennes.) Skriftstørrelse 12 pkt, linjeavstand 1 ½.
Innleveringsfrist blir opplyst på Studentweb og digitalt eksamenssystem.
Karakterskala Bestått/Ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle
Mer om hjelpemidler