Hopp til innhald

BER204 Aktivitet og deltakelse som tiltak

Emneplan for studieåret 2020/2021

Innhold og oppbygning

I emnet vektlegges studentenes forståelse av at mennesker kan ha ulike forutsetninger for aktivitet og deltakelse. Studenten skal begrunne sine tiltak ut i fra kunnskapsgrunnlaget. Arbeid i grupper vil stå i fokus i emnet, og vil i hovedsak omhandle rehabiliterende ergoterapitiltak for personer som har

  • kognitiv funksjonsnedsettelse
  • kroniske lidelser, inkl. palliasjon
  • nevrologiske sykdommer/skader
  • psykiske helseplager

Stikkord fra emneinnhold: aktivitetsvitenskap, aldring og kognitiv svikt, brukerperspektiv, møte med mennesker med utfordringer i dagliglivet, endringsprosesser, kunnskapsbasert praksis, hjelpemidler, ICF, klinisk resonnering, kunnskapsgrunnlaget i ergoterapi, mestring av hverdagslivet, rehabilitering, sittestillinger og rullestoltilpasning, velferdsteknologi.

Simulerings- og ferdighetstrening Affolter-modellen, tonus-kontroll, hemiplegisk skulder, hjelpemiddelformidling, institusjonsbesøk, kartleggingsverktøy, kritisk vurdering, tester, leiring, reminisens, rullestoltilpassing og utprøving og tilbakemeldinger til medstudenter

Læringsutbytte

Ved fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap: Studenten...

  • kan drøfte ergoterapeuters intervensjoner i lys av kunnskapsgrunnlaget i ergoterapi
  • kan drøfte hvordan aktivitetsutførelse er et resultat av samspillet mellom mennesket, aktivitet og miljø
  • kan begrunne intervensjoner ergoterapeuter anvender innen helsefremmende, forebyggende, (re)habiliterende, behandlende og rådgivende virksomhet
  • kan gjøre rede for ulike former for kartleggings- og datainnsamlingsverktøy
  • kan begrunne hvordan internasjonale og nasjonale helse- og sosialpolitiske føringer og reformer, veiledere og kliniske retningslinjer påvirker ergoterapi som fag, yrke og tjeneste
  • har kunnskap om kunnskapspyramiden og om forskjeller, styrker og begrensninger ved ulike typer forskningsbaserte kilder

Ferdighet: Studenten...

  • kan anvende aktuelle ergoterapeutiske arbeidsprosesser
  • kan planlegge tiltak for ulike personer i lys av kunnskapsgrunnlaget i ergoterapi
  • kan anvende ulike aktivitetsanalyser for å tilrettelegge for å fremme individets mestring av hverdagslige aktiviteter
  • kan beherske aktuelle kartleggings- og datainnsamlingsverktøy, inkludert ICF
  • kan utføre ulike miljøtilpasninger med fokus på menneskets mestring i hverdagen
  • kan formidle og dokumentere ergoterapifaglig kompetanse og tiltak gjennom skriftlige, muntlige og andre relevante kommunikasjonsformer
  • kan kritisk vurdere metodisk kvalitet ved forskning, tolke resultater og vurdere overførbarhet

Generell kompetanse: Studenten...

  • kan formidle resultater fra forskningsbasert kunnskap for å bidra til utvikling av god fagutøvelse
  • kan anvende kilder i henhold til etiske krav og retningslinjer
  • er bevisst betydningen av tverrprofesjonelt samarbeid og samarbeid i grupper
  • kan identifisere egne lærings- og kompetansebehov for å videreutvikle egen fagkompetanse
  • kan etterleve yrkesetiske retningslinjer, lovverk og relevante politiske føringer.
  • kan granske helsetjenesten og ergoterapi i lys av behov for brukermedvirkning, kvalitetsforbedring og implementering av ny kunnskap i tjenestetilbud og fagutøvelse

Krav til forkunnskaper

Emner i første semester må være bestått.

Anbefalte forkunnskaper

Emner i andre semester; BER112 og BERP1

Undervisnings- og læringsformer

Det anvendes studentaktive læringsformer som basisgrupper, seminar, selvstudier, simulering- og ferdighetstrening, oppgaveskriving, forelesninger og tverrprofesjonelt samarbeid.

Det forventes en arbeidsinnsats tilsvarende 40 timer per uke.

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent for at kandidaten kan framstille seg til eksamen:

1. Tilstedeværelse på 80% ved studentaktiv og erfaringsbasert undervisning, som omfatter gruppearbeid, seminar, ferdighetstrening, veiledning og studiediskusjon. 

2. Skriftlig gruppeoppgave om eldres helse på 2500 ord +/- 10% Innleveres til oppgitt frist i timeplanen.

3. Poster om psykisk helse, utarbeidet i gruppe, på 250 ord +/- 10%. Presenteres på seminar fastsatt av timeplanen, hvor gruppen får tilbakemelding fra medstudenter og lærere.

4. KBP arbeidsfil, hvor to studenter arbeider sammen med arbeidskravet. Innleveres til oppgitt frist i timeplanen.

Studentene har to forsøk på de obligatoriske  læringsaktivitetene og de er gyldige i ett år.

Vurderingsform

Hjemmeeksamen.  Skriftlig hjemmeeksamen i gruppe, på 4 000 ord +/-10%. Oppgaveteksten blir offentliggjort en uke før innleveringsfrist, og gruppene får en uke på å skrive eksamensbesvarelsen. 

Gruppene på 3-5 studenter blir satt sammen av eksamenskontoret. Alle i gruppen skal bidra til et felles produkt. Oppstår det tvil om en eksamenskandidat har bidratt tilstrekkelig til å få uttelling for et felles produkt, skal dette dokumenteres fra alle gruppemedlemmene og emneansvarlig. Høgskolen kan gjøre vedtak om at eksamenskandidaten skal regnes for ikke å ha møtt under eksamen. Studenten må da levere en ny oppgave til ny eksamen.

Vurderingsuttrykk. Gradert karakterskala A til F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått.

Ny eksamen Skriftlig hjemmeeksamen i gruppe på 4000 ord +/-10%. Ny oppgavetekst blir offentliggjort to uker før innleveringsfrist, og gruppene får to uker på å skrive eksamensbesvarelsen (grunnet undervisning i nytt emne samtidig). Nye grupper på 3-5 studenter kan oppnevnes og settes sammen av eksamenskontoret.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle

Mer om hjelpemidler