Hopp til innhald

BSD230 Helsefremmende og forebyggende arbeid i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv

Emneplan for studieåret 2020/2021

Innhold og oppbygning

Sykepleie er et internasjonalt yrke med en felles historie og felles etiske retningslinjer. Med globalisering ser man et økt omfang av prosesser som migrasjon og internasjonalt samarbeid. Dette presenterer sykepleiefaget for en utfordrende kontekst både i form av et skiftende sykdomsbilde og i form av et økende etnisk, religiøst og kulturelt mangfold i norsk helsevesen. Folkehelsen og det norske helsesystemet påvirkes i stadig sterkere grad av globale forhold, samt internasjonale føringer. Infeksjonssykdommer og risikofaktorer kjenner ingen landegrenser og er dermed felles globale utfordringer. Norge har lange tradisjoner for et sterkt og levende engasjement i internasjonale helsespørsmål. I tillegg til bistand har den norske regjeringen de senere årene trappet opp støtten til internasjonale organisasjoner og initiativer som arbeider med helse i lav- og middels inntektsland.

Befolkningens helse avhenger av faktorer på individ-, lokal- og samfunnsnivå. Samarbeid og samhandling med pasient, bruker og aktører i ulike fagfelt står derfor sentralt i det helsefremmende og forebyggende arbeidet. Formålet med emnet er å utvide studentens kunnskap og stimulere en interesse for transkulturell sykepleie og global helse. Emnet fokuserer på hvordan sykepleier kan få til en helsefremmende og forebyggende tilnærming i møte med pasient og pårørende, samt i forhold til friske og utsatte grupper i befolkningen. Dette krever kunnskap om sammenhenger mellom helse og sykdom i et individ- og samfunnsperspektiv.

Emnet presenterer et globalt perspektiv på helsefremmende og forebyggende arbeid. Sammenhenger mellom levekår og opplevd helse, epidemiologi og folkehelse vil bli diskutert, de store globale helseutfordringene omhandlet, så vel som betydningen av kultur i opplevelsen av helse og sykdom. Temaene omfatter hele livsløpsperspektivet.

 Tema:

·         Kultursensitivitet

·         Tabuering

·         Sykepleie ved epidemier/i katastrofeområder

·         Global epidemiologi

·         Mor-barn og reproduktiv helse, svangerskap/fødsel/barsel

·         Fattigdomsperspektivet

·         Helse, sykdom og samfunn i globalt perspektiv

·         Migrasjonshelse

·         Global helsepolitikk: WHO, FNs Bærekraftsmål og menneskerettigheter.

·         Bistand og hjelpeperspektiv

·         Helsefremmende og sykdomsforebyggende arbeid

·         Kvinnehelse

·         Folkehelseperspektiv

·         Politiske perspektiv på helse

·         Psykisk helse

·         Skolehelsetjenesten

·         Helsestasjon for barn, unge og eldre

·         Helse-Miljø-Sikkerhet

·         Pedagogikk og pedagogisk teori

·         Aktuelt lovverk

·         Prosjektarbeid

Læringsutbytte

En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:
Studenten...

-          har kunnskap om globale helseutfordringer, og innsikt i hvordan disse påvirker utøvelsen av sykepleie

-          kjenner til politiske prioriteringer i helsevesenet og betydningen av disse

-          har innsikt i hvordan migrasjon påvirker helse og bruk av helsetjenester

-          har innsikt i at kultur og bakgrunn har betydning for utøvelse av sykepleie

-          kan argumentere kunnskapsbasert for et standpunkt

-          kan gjøre rede for betydningen av helsefremmende og forebyggende arbeid i møte med friske og utsatte grupper i befolkningen

-          kjenner til helsefremmende og forebyggende arbeid i lys av samhandlingsreformen i egen kommune

-          kjenner til svangerskaps- og barselomsorg

-          kjenner til helsesykepleiers arbeid

-          kjenner til og gjør bruk av folkehelseloven

 Ferdigheter: 
Studenten...

-          kan kartlegge helsefremmende og forebyggende arbeid i egen kommune

-          kan finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og fremstille dette slik at det belyser en problemstilling

-          kan planlegge, gjennomføre og evaluere et undervisningsopplegg relatert til forebyggende helsearbeid

-          kjenner til betydningen av politiske føringer og lovverk

 

Generell kompetanse: 
Studenten...

-          har innsikt i hvilken betydning kultur har for opplevelsen av helse og sykdom, og for utøvelse av sykepleie

-          kan overføre erfaringene fra kulturell forståelse, global helse, helsefremmende og forebyggende arbeid til pasientarbeid både innen spesialist- og kommunehelsetjenesten, inkludert psykisk helsevern og rusomsorg

Krav til forkunnskaper

Bestått 1. studieår

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger

Studiegrupper

Kollokviegrupper

Prosjektarbeid

Praksis

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjente for at studenten kan framstille seg til eksamen:

1. Praksisstudier
Emnet inneholder en praksisperiode på totalt 4 uker.En uke praksis med fokus på svangerskap, fødsel - og barselomsorg

2: Tre uker prosjektarbeid med fokus på annen helsefremmende og forebyggende aktivitet i kommune /bydel

Vurderingsform

Emnet har to eksamensdeler: 

  • Muntlig fremlegg (vurderes av 2 interne sensorer). 
  • Pedagogisk prosjektarbeid med rapport (vurderes av studiegruppelærer).

Vurderingsuttrykk
Bestått/ikke bestått. 

Begge eksamensdeler må være bestått for å få emnet bestått. 

Hjelpemidler ved eksamen

Alle tilgjengelige

Mer om hjelpemidler