BSDAUT120 Geriatri og geriatrisk sjukepleie i kommunehelsetenesta
Emneplan for studieåret 2020/2021
Innhald og oppbygging
Sentrale tema samles i tre hovedbolker:
- Aldring - den normale utviklingen
- Gammel og syk - den patologiske utviklingen
- Ledelse av egen og andres virksomhet
Læringsutbytte
En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten...
- kan anvende lover og forskrifter som regulerer kommunenes helse- og omsorgstjenester
- har kunnskap om aldring og hvordan dette virker inn på eldre menneskers livsvilkår i et flerkulturelt perspektiv
- har kunnskap om normale og patologiske endringer i den gamle kroppen
- har kunnskap om betydningen av tilhørighet og sosiale relasjoner i et eldre menneskes liv i og utenfor institusjon
- har kunnskap om alderspsykiatri og demens, og evner å se sammenhengen mellom opplevelse og atferd
- har kunnskap om håp og håpets betydning,
- har kunnskap om psykisk helse og selvmord blant eldre
- har kunnskap om verdighetsgarantien, omsorg ved livets slutt og palliativ behandling
- har kunnskap om det spesielle i å være ung og leve med en kronisk plage og ha et hjelpebehov
Ferdigheter:
Studenten...
- kan beherske undervisning og veiledning av eldre og deres pårørende, samt kollegaer i kommunehelsetjenesten
- kan gå inn i og åpner opp for den vanskelige samtalen i møtet med eksistensielle spørsmål
- bruker redskaper som marte meo, validering, reminisens og realitetsorientering.
- kan arbeide tverrprofesjonelt og tar initiativ til tverretatlig samarbeid
- leder, organiserer og dokumenterer eget og andres arbeid
Generell kompetanse:
Studenten...
- kan oppdage og håndtere etiske utfordringer i arbeid med eldre i den kliniske hverdag
- ser betydningen av helsefremmende og forebyggende arbeid blant eldre
- bidrar til omstilling og mestring, samt bearbeiding av sorg og tapsreaksjoner i alderdommen.
- oppdager og håndterer vold mot eldre i private og offentlige relasjoner
- arbeider kunnskapsbasert ved å være i stand til å arbeide reflekterende i lys av forskning, erfaring og pasientperspektivet
- ser betydningen av god ledelse for kvaliteten på pasientomsorgen
Krav til forkunnskapar
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
- Forelesinger
- Arbeid i grupper
- Multimodale ressurser
- Formidling fra studenter
- Ferdighetstrening
- Simulering
- Veiledning
- Medstudentrespons
- Oppgaveløsing
- Selvstudium
Obligatorisk læringsaktivitet
Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent før kandidaten kan fremstille seg til eksamen
- 80% tilstedeværelse/deltakelse i studiegrupper
Obligatoriske læringsaktiviteter er gyldig i fire semester.
Vurderingsform
Skriftlig skoleksamen
Individuell skriftlig eksamen, 4 timer
Tid og sted for eksamen, se Studentweb.
Vurderingsuttrykk
Gradert karakterskala A til F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått.
Hjelpemiddel ved eksamen
Ingen
Meir om hjelpemiddel