Hopp til innhald

BSS3D1 Videreføring i utøvelse av sykepleie i somatisk sykehus

Emneplan for studieåret 2020/2021

Innhold og oppbygning

Emnet viderefører utøvelse av generell og spesiell sykepleie i somatisk sykehus, samt innføring i utøvelse av sykepleiens administrative funksjon. Høy gjennomsnittsalder, mer alvorlig og sammensatt sykdomsbilde, samt kortere liggetid krever god samhandling mellom spesialisthelsetjenesten og kommunehelsetjenesten, for å bidra til trygg overføring av pasienter og forsvarlig helsetjeneste.

Sykepleierfunksjonen i medisinske og kirurgiske avdelinger, poliklinikker og dagavdelinger er basert på kompetanse og vilje til å tilpasse sykepleie i forhold til ulike pasientsituasjoner. Det legges vekt på sykepleiens pedagogiske og administrative funksjon i følgende kompetanseområder: Helsefremming og forebygging, pleie, omsorg og behandling, rehabilitering, undervisning og veiledning, yrkesetisk holdning og handling, fagutvikling, kvalitetssikring og forskning, organisasjon og ledelse, politikk og lovverk og forebyggende helsearbeid

Læringsutbytte

En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap: Studenten...

  • kan vurdere pasientens tilstand og iverksette sykepleietiltak som fremmer helse og forebygger komplikasjoner i forbindelse med operative inngrep og medisinske undersøkelser og behandling til mennesker i alle aldersgrupper, som er innlagt i sykehus, dagavdeling eller behandles poliklinisk
  • kan anvende kunnskap i akutte situasjoner og ved endring /forverring av pasientens sykdom
  • kan delta i tverrfaglig samhandling både innad i sykehuset, og i forbindelse med utskriving eller overføring til andre deler av helsetjenesten

Ferdigheter: Studenten...

  • kan begrunne og iverksetter tiltak i forbindelse med operative inngrep og medisinske undersøkelser og behandling relatert til alle aldersgrupper
  • kan lede og administrere sykepleie til grupper av pasienter på en sengepost, poliklinikk eller dag-avdeling, samt lede eget og andres arbeid
  • kan dokumentere skriftlig og muntlig et pasientforløp fra innleggelse til utskriving eller overføring til andre avdelinger/ institusjoner eller andre deler av helsetjenesten
  • kan iverksette grunnleggende livreddende tiltak ved akutt sykdom, og kunne bruke hjertestarter ved hjertestans.

Generell kompetanse: Studenten...

  • kjenner til ulike forvaltningsnivå i spesialisthelsetjenesten og primærhelsetjenesten.
  • har oppnådd kunnskap om sykepleierens funksjon i pasientforløpet, og bidrar med sykepleiefaglig kompetanse i et tverrfaglig samarbeid
  • kan arbeide systematisk og kontinuerlig med å lindre og forebygge skade og sykdom
  • kan vurdere konsekvenser for pasienter og pårørende ved innleggelse i sykehus
  • kan gjenkjenne ulike dokumentasjonsverktøy for å dokumentere sykepleie til pasienter i somatisk sykehus
  • kan muntlig og skriftlig reflektere over egen faglige og praktiske kompetanse ved oppstart, underveis og ved sluttvurdering av praksisperioden
  • kan formidle faglige kunnskaper og dele erfaringer med andre innenfor fagområde både muntlig og skriftlig, og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis

Krav til forkunnskaper

Bestått BSS3B og BSM3

Undervisnings- og læringsformer

Praksisstudier utgjør gjennomsnittlig 30 timer per uke. Studentens obligatoriske praksistid er 300 timer fordelt på 10 uker, og emnet gjennomføres ved at studenten får tildelt studieplass ved en medisinsk eller kirurgisk avdeling ved Helse-Bergen. Noen studieplasser er knyttet til avdeling Voss.

Studenten utarbeider egenpresentasjon før praksis starter. Denne diskuteres med praksisveileder og lærer på oppstarts-samtale. Videre utarbeider studenten målsettingsrapporter, som diskuteres med praksisveileder og lærer på halv- og heltidsvurdering, og som inngår i vurderingsgrunnlaget. Målsettingsrapportene tar utgangspunkt i personlige mål, emnets forventede læringsutbytter og aktuelle læringsmuligheter på praksisstedet. I praksisperioden arbeider studenten også med ett refleksjonsnotat, og ett fagnotat. Tema for notatene spesifiseres i Canvas. Studenten skal gi respons på ett fagnotat  fra medstudent. I emnet inngår også deltakelse i sykepleiefaglige veiledningsgrupper, fremlegg på klinikk, deltakelse på medstudenters klinikk og deltakelse i studentdrevet team/administrativt fokus. Aktivitetene inngår i vurderingsgrunnlaget for praksis. 

Det er utarbeidet plan for praksis ved samtlige poster/avdelinger i medisins og kirurgisk praksis. De obligatoriske praksisstudiene gjennomføres i henhold til studentens målsetting for praksisperioden og gjennom aktiv deltagelse i den aktuelle posten.

Obligatorisk læringsaktivitet

Ingen

Vurderingsform

Praksisvurdering

Vurderingsutrykk Praksis vurderes til bestått/ikke bestått. Vurdering skjer fortløpende ut fra gjeldende målsetting og kriterier for andre sykehuspraksis, i tillegg til fortløpende skikkethetsvurdering.

Retningslinjer for gjennomføring og vurdering av praksisstudier ved Fakultet for helse- og sosialvitskap er tilgjengelig på hvl.no

Fravær utover 10% innebærer ikke bestått praksisstudium.

Ny praksis Vurderes praksis til "ikke bestått" må ny praksis gjennomføres i sin helhet ved neste ordinære praksis.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen

Mer om hjelpemidler