Hopp til innhald

BSS9 Bacheloroppgave

Emneplan for studieåret 2020/2021

Innhold og oppbygning

Gjennom bacheloroppgaven arbeider studenten med litteratur innen et avgrenset område som er relevant for sykepleiers funksjon og oppgaver i samfunnet. Oppgaven utgjør et systematisk akademisk arbeid hvor litteraturgrunnlaget og tematikken er knyttet til sykepleiefaget. Arbeidet leder til et skriftlig produkt.

Innhold fra sykepleiens faglige og vitenskapelige grunnlag. Emnet viderefører studiets tidligere behandling av det vitenskapelige og faglige grunnlaget i sykepleie. I emnet utformes det en oppgave som er grunnfestet i et sykepleiefaglig tema og perspektiv. Gjennom arbeidet med litteratursøk, kritisk vurdering, analyse og syntese av litteraturen, opparbeides en trening i selvstendig akademisk tekstproduksjon. Innhold fra sykepleiefaget og yrkesgrunnlaget - sykepleiens funksjon og oppgaver. Temaet for en bacheloroppgave i sykepleie begrunnes ut fra hvordan sykepleiefaget og yrkesgrunnlaget har vært behandlet gjennom sykepleierstudiet.

Bacheloroppgaven skrives i tråd med Rettleiar for bacheloroppgåve ved FHS. Inntill to studenter kan skrive oppgave sammen. En veiledningsavtale skal inngås i starten av arbeidet med bacheloroppgaven. Avtalen skal signeres av student og veileder.

Bacheloroppgaven skal normalt skrives på norsk, med et sammendrag på engelsk, jf. språkpolitiske retningslinjer ved HVL.

Læringsutbytte

En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:
Studenten...

  • kjenner til relevant faglitteratur om et selvvalgt tema med relevans for sykepleiefaget

Ferdigheter:
Studenten...

  • kan planlegge og gjennomføre et systematisk arbeid med en sykepleiefaglig relevant problemstilling eller situasjon
  • kan beherske systematisk litteratursøk knyttet til en valgt problemstilling eller situasjon
  • kan velge oppgavens litteraturgrunnlag på bakgrunn av en kritisk vurdering av identifisert litteratur
  • kan anvende forskningsresultater og øvrig akademisk litteratur i skriftlig fremstilling
  • kan beherske god kildebruk
  • kan reflektere over sykepleie med utgangspunkt i litteratur som har relevans for faget
  • kan strukturere argumenter og evidens innenfor rammen av en vitenskapelig sjanger

Generell kompetanse:
Studenten...

  • kan framstille sykepleiens funksjon og oppgaver i samfunnet både skriftlig og muntlig
  • kan formulere seg klart og presist skriftlig
  • kan reflektere kritisk over eget faglig arbeid

Krav til forkunnskaper

Bestått 2. studieår og praksisperioder i 3. studieår. 

Anbefalte forkunnskaper

Emnet forutsetter at studenten anvender innholdet i de øvrige emnene i studiet.

Undervisnings- og læringsformer

  • Forelesninger
  • Medstudentkommentar på delarbeider gjennom studieåret
  • Individuell veiledning
  • Seminar for medstudentkommentar
  • Skriveseminarer
  • Bruk av EBPSteps app

Bacheloroppgaven kan enten være:

  • En prosjektrapport som rapporterer fra et prosjekt med litteraturstudium som metode.
  • Et essay som er basert på en refleksjon, med utspring i en fortelling og som drøftes ved hjelp av sykepleiefaglig relevant akademisk litteratur.
  • En prosjektrapport som rapporterer fra et prosjekt med en empirisk metode hvor datamaterialer er innhentet ved deltakelse i et prosjekt ledet av en prosjektleder ved instituttet.

Emnets studieinnsats er knyttet til litteraturstudier i sykepleiens faglige og vitenskapelige grunnlag og sykepleiefaget og yrkesgrunnlaget.

Studenten får inntil fire timers veiledning på oppgaven der 2 veiledningstimer er obligatoriske (1 time til prosjektplan og 1 time til oppgaven). Tilbakemelding gitt i seminar regnes også som veiledning.

Veileder hjelper til med avgrensing av problemstilling, metodevalg og faglig veiledning under utviklingen av oppgaven.

Studentene starter med å utarbeide prosjektskisse og deretter prosjektplan.
Prosjektplanen må godkjennes av veileder før studentene kan starte datainnsamling.

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent for at studenten kan levere sin bacheloroppgave:

  1. To timer obligatorisk veiledning
  2. Prosjektplan med et omfang på 1500 (ekslusivt referanser)
  3. Skriftlig medstudentkommentar på prosjektplanen eller annen del av oppgaven på minimum 500 ord skal sendes til medstudent og leveres til veileder via canvas

Læringsaktivitetene er gyldig i to påfølgende semester etter godkjenning.

Vurderingsform

Oppgave
Bacheloroppgaven er hovedsakelig et individuelt prosjekt og skal maksimalt være på 8.000 ord. Tittelside, innholdsliste, sammendrag, referanseliste og eventuelle vedlegg kommer i tillegg.

Bacheloroppgaven skal synliggjøre i hvilken grad studenten oppnår læringsutbytte for emnet, og i hvilken grad studenten anvender vitenskapelig metode og kan jobbe systematisk med en faglig problemstilling

Vurderingsutrykk
Gradert karakterskala A til F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått.

Ny eksamen
Ved ikke bestått (karakter F) leverer studenten bearbeidet, skriftlig besvarelse til ny eksamen i påfølgende semester.
Det er ikke anledning til å forbedre karakter ved å bearbeide en bestått bacheloroppgave. Unntak kan gjøres dersom studenten skriver nye oppgave med ny problemstilling.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt.

Mer om hjelpemidler