Hopp til innhald

BSSV2 Samfunnsvitenskaplige perspektiver på sykepleie i spesialisthelsetjenesten

Emneplan for studieåret 2020/2021

Innhold og oppbygning

BSSV2 er det andre emnet i samfunnsfag og bygger på BSSV1 og FELLES-1.

Emnet er rettet inn mot sykepleietjenesten sine utfordringer i spesialisthelsetjenesten i møte med pasienter og deres pårørende. Det gjelder både på systemnivå med komplekse pleie- og behandlingsregimer og på individnivå i møte med pasienter med ulik sosial og kulturell bakgrunn, ulike språklige og sosiale ferdigheter og ulike reaksjoner på sykdom. Politiske og administrative strukturer og rutiner og juridiske lover og regler legger viktige rammer for sykepleieutøvelsen. Det faglige tyngdepunktet i emnet er sosiologi og sosialantropologi og pedagogikk, i tillegg til helse og sosialpolitikk som dekkes i fellesundervisningen.

Fellesundervisning i 2. studieår for alle studentene i helsefagutdanninger FHS er: en uke helse- og sosialpolitikk.

Psykologi og pedagogikk: Krise og håndtering av krise i forhold til pasienter og pårørende -Pedagogisk kunnskap og teorier om læring, undervisning og veiledning som danner grunnlag for utvikling av kompetanse til å informere, veilede og undervise pasienter og pårørende.

Kommunikasjon og samhandling Kommunikasjon med mennesker i krise Inter-kulturell kommunikasjon Språk og tolketjenesten

Sosiologi og sosialantropologi Emnet gir innfallsvinkler og kunnskaper til å forstå på hvilke måter menneskers sosiale og kulturelle bakgrunn påvirker deres opplevelse og håndtering av sykdom og institusjonalisering, men også hvordan teknologi og kunnskap gir grunnlag for makt og avmakt i sykehuset.

Stats og kommunalkunnskap / helse og sosialpolitikk  Velferd og velferdsstaten -Kommersialisering og helse som vare -Det regionale helseforetaket -Mål og prioriteringer i helsevesenet -Det juridiske rammeverk; spesialisthelsetjenesteloven og samhandlingsreformen -Sosial ulikhet i helse

Emnet tar også opp: -Teknologi, kunnskap og makt -Kulturelle fortolkningsrammer i forhold til helse og sykdom -Kultur, kjønn og kropp -Sykdomsbegrepet og mestring -Mellommenneskelig vold og selvskading -Migrasjon -Sykehuset som institusjon: makt og avmakt -Pasient og pårørendes medvirkning. 

Det vil bli gitt essayforelesning som forberedelse til eksamen. 

Læringsutbytte

En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap: Studenten...

  • har kunnskap om samarbeid med pasient, pårørende og kollegaer og hvordan ivareta pasientens rett til medvirkning
  • kan identifisere faktorer som påvirker makt og avmaktsposisjoner i sykehuset og forstår hvilke maktforhold som kan styre relasjonen mellom sykepleier og pasient/pårørende
  • har kunnskap om hvordan en kommuniserer empatisk med pasient, pårørende og kollegaer
  • har kunnskap om økonomiske, velferdspolitiske og juridiske rammer og betingelser som kan påvirke sykepleieutøvelse
  • kan gjøre rede for og gjenkjenner traumatiske kriser, krisereaksjoner og ulike mestringsstrategier hos pasienter og pårørende
  • han kunnskap om hvordan ulike perspektiver på helse påvirker prioriteringer i helsevesenet

Ferdigheter: Studenten...

  • kan planlegge sykepleien med fokus på å øke pasientens mestringsevne i forløpet mellom sykehus og hjem
  • kan demonstrere evne til å se sykehusoppholdet i lys av pasientens og pårørendes perspektiv og ressurser
  • kan anvende juridisk rammeverk og yrkesetikk i refleksjon av praksis og bruker sin stemme for å ivareta pasientens behov
  • har kjennskap til relevant litteratur for å belyse praksissituasjoner
  • kan anvende forskningsresultater og øvrig akademisk litteratur i skriftlige fremstillinger.

Generell kompetanse: Studenten...

  • kan reflektere omkring helse og sykdom i en flerkulturell sammenheng
  • har kjennskap til tolketjenesten og reglene for bruk av tolk i spesialisthelsetjenesten
  • har grunnleggende kunnskaper i pedagogikk og ferdigheter i veiledning og undervisning av pasienter og pårørende

Krav til forkunnskaper

Bestått 1. studieår

Undervisnings- og læringsformer

  • Forelesninger
  • Selvstudie

Obligatorisk læringsaktivitet

Ingen

Vurderingsform

Eksamen

Individuell hjemmeeksamen der studenten skriver et essay på 2000 ord pluss/minus 10%, 71 dager. 

Eksamensbesvarelsen skal leveres på norsk, alternativt svensk eller dansk. 

Vurderingsuttrykk

Bestått/ikke bestått

Ny eksamen

Dersom eksamen vurderes til ikke bestått, er det mulig å levere forbedret versjon i påfølgende semester. Det er bare mulig å levere forbedret versjon med samme problemstilling en gang. Etter det må det skrives et helt nytt essay. Det blir ikke gitt tilbud om veiledning til ny eksamen. 

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt

Mer om hjelpemidler