Hopp til innhald

FM1-AVM2-10 Anvendt musikk 2

Emneplan for studieåret 2020/2021

Innhold og oppbygning

Emnet skal fremme studentens kompetanse i å utvikle didaktiske opplegg og formidlingsprosjekter i skoler og opplæringsarenaer. Det blir tatt utgangspunkt i studentens musikalske ressurser for å planlegge, gjennomføre og evaluere egen utøvende virksomhet og undervisning. Det vil være fokus på musikalske og didaktiske praksiser. Sammenhengen mellom utøving, musikalsk samhandling, arrangering/komponering og didaktikk står sentralt.

 

Viktige tema i emnet er:

  • didaktisk refleksjon og analyse
  • musikkhistorie
  • arrangering/komponering
  • notasjons- og skrivekunnskap

Læringsutbytte

Kunnskaper

Kandidaten har:    

  • kunnskap om individuell tilpassing og differensiering i musisering
  • kunnskap om gruppeprosesser og gruppeledelse
  • kunnskap om musikkhistoriske perspektiver
  • kunnskap om utvalgte arrangerings- og komponeringsteknikker

 

Ferdigheter:

Kandidaten kan:

  • motivere, legge til rette for og tilpasse musisering på ulike arenaer i praksisfeltet
  • analysere didaktiske prosesser i musisering med fokus på gruppeprosesser og individuelle tilpasninger.
  • reflektere over egen faglig utøving og undervisning, og justere denne under veiledning
  • Formidle egne musikalske og didaktiske arrangement/komposisjoner skriftlig og muntlig

 

Generell kompetanse:

Kandidaten:

  • viser faglig sammenheng mellom skapende og utøvende virksomhet i møte med ulike elever
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere musikkundervisningsaktiviteter

Krav til forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

FM1-AVM1-10

Undervisnings- og læringsformer

Arbeidsformene i emnet vil veksle mellom praktisk skapende arbeid, forelesninger, prosjekt- og gruppearbeid, fremføringer og veiledning. Undervisning vil foregå i grupper der det er hensiktsmessig.

Obligatorisk læringsaktivitet

  • Gjennomføring av pålagte obligatoriske oppgaver, både skriftlig og muntlig, spesifiseres i semesterplan ved oppstart.
  • Obligatorisk oppmøte (80%) og aktiv deltaking.

Vurderingsform

Mappeeksamen.

Karakterskala A-F.

Hjelpemidler ved eksamen

-

Mer om hjelpemidler