Hopp til innhald

IDR413 Idrettsaktiviteter og treningslære

Emneplan for studieåret 2020/2021

Innhold og oppbygning

Dette er emne 4 av 11 i bachelorutdanningen i kroppsøving og idrettsfag ved Høgskulen på Vestlandet. Emnet starter våren 2. semester og avsluttes samme semester. Emnet må sees i sammenheng med IDR313, har et omfang på 15 sp inkludert 3 sp fagdidaktikk. Emne 4 bygger også videre på IDR213.

Noen aktuelle aktiviteter i emnet vil være:

  • Volleyball
  • Fotball
  • Friidrett
  • Skikurs, skilek, alpint, langrenn (ekskursjon på fjellet i 5 dager).
  • Praktisk treningslære, utholdenhet
  • Egentrening
  • Skøyter
  • Håndball
  • Aktiviteter i tiden

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om ulike didaktiske modeller og undervisningsprinsipper og deres sterke og svake sider i forhold til undervisning i kroppsøving og idrettsfag
  • har kunnskap om et bredt utvalg av individuelle idretter og lagidretter, inne og ute
  • har kunnskap om lek og lekens betydning som innfallsvinkel til læring og opplevelse
  • kan integrere kunnskap fra fagdidaktikk og basisfag for å begrunne egne valg i formidling av lek, idrett, dans, friluftsliv og nye alternative bevegelsesaktiviteter

Ferdigheter

Studenten

  • kan legge til rette for, lede og veilede læringsarbeid gjennom varierte arbeidsmåter innen lek, idrett, dans, friluftsliv
  • kan bruke lek som innfallsvinkel til læring og opplevelse innen idrett, dans, friluftsliv og nye alternative bevegelsesaktiviteter
  • har grunnleggende ferdigheter innen et utvalg individuelle idretter og lagidretter inne og ute
  • kan mestre bruken av relevante treningsprinsipper og treningsmetoder i planlegging og gjennomføring av trening på kort og lang sikt
  • kan mestre et enkelt friluftsliv i ulike naturmiljø til ulike årstider
  • kan vurdere elevers bevegelsesmønster og forutsetninger som grunnlag for tilpasset opplæring
  • ha faglig og didaktisk grunnlag for veiledning innen trening og opplæring for elever med ulike forutsetninger
  • kan ivareta elevers sikkerhet i ulike aktiviteter og bevegelsesmiljø, samt utføre livbergende førstehjelp
  • kan analysere læreplaner kroppsøving og idrettsfag og begrunne valg av mål, innhold, arbeidsmåter og vurderingsformer med utgangspunkt i fagdidaktisk teori og praksis i grunnskolen

Generell kompetanse

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og kritisk vurdere undervisning i kroppsøving og idrettsfag ut fra lovverk, gjeldende læreplaner og profesjonsetiske krav
  • kan legge til rette for fysisk aktivitet i gode læringsmiljø for barn, unge og voksne med vekt på opplevelse, mestring, samhandling og kommunikasjon
  • kan bidra til utvikling med utgangspunkt i barn og unges bevegelseskultur, og gjennom dette opparbeide seg en fleksibel kompetanse i forhold til en bevegelseskultur i stadig endring

Krav til forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Det legges opp til både praktisk og teoretisk undervisning som sees integrert. Sentrale arbeidsformer er: forelesninger, undervisning i praktiske emner, studentfremlegg, diskusjoner, arbeid i grupper og individuelt, muntlig og skriftlig presentasjon, selvstudium, praksis i grunnskolen, veiledning og vurdering i grupper og individuelt. Det blir lagt til rette for obligatoriske læringsaktiviteter knyttet opp mot ulike læringsmål for at studentene kan ta en aktiv rolle i læringsprosessen. Det vil bli benyttet ulike læringsarenaer både inne og ute. Det gjennomføres en ukes skikurs på fjellet (ekskursjon).

I forbindelse med ekskursjoner må studenter ved HVL være forbredt på å betale en egenandel, i dette emnet utgjør det; utgifter til transport kr. 200-400, overnatting kr. 0-1500, skikort kr. 300-700. Alternativt kan man bo og reise privat. Det blir lagt til rette for kompensatorisk arbeidskrav.

Deler av pensum vil bli gjennomgått i undervisningen, resten må studenten selv tilegne seg. Arbeidet med å tilegne seg forventet læringsutbytte må derfor i høy grad skje gjennom egen utprøving og selvstudium, og i samarbeid med andre studenter. Det oppfordres til at studentene etablerer og arbeider i kollokviegrupper.

Canvas er høgskolens studiestøttesystem. Det er et krav at studentene deltar og er oppdatert på de aktivitetene som er lagt til denne læringsplattformen.

Obligatorisk læringsaktivitet

For å kunne fremstille seg til eksamen må studenten ha fått godkjent obligatoriske arbeidskrav i tilknytning til emnet. Studentene har rett til to forsøk på alle arbeidskrav. Arbeidskravene må være godkjent senest 2 uker før eksamensperioden starter.

Det vil, som vedlegg til semesterplan, bli gitt detaljerte retningslinjer for gjennomføring av arbeidskrav.

  • Det er obligatorisk frammøte og krav om aktiv deltakelse fra studenten i undervisning med obligatoriske læringsaktiviteter. Studentene har selv ansvar for å registrere seg når de møter, og for å følge med på om de har tilstrekkelig studiedeltakelse for å kunne melde seg opp til eksamen.
  • Skikurset merkes spesielt som arbeidskrav da studenter med tilrettelegging (f.eks. studenter med toppidrettsstatus) kan gjennomføre dette ved et senere tidspunkt. Vitnemål kan imidlertid ikke utstedes før kurset er gjennomført eller på annen måte kompensert for.
  • Alle studentene må få godkjent et praktisk metodisk arbeidskrav innen en trukket idrett-/idrettsaktivitet. Nærmere beskrivelse av arbeidskravet foreligger i eget skriv fra faglærer.

Vurderingsform

Praktisk eksamen, 60 minutter.

Kandidaten vil bli trukket i 2 idretter eller idrettsaktiviteter. Detaljer for gjennomføring av eksamen vil fremgå av eget skriv.

Tid og sted for eksamen vil bli opplyst på emnets sider på Canvas.

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen.

Mer om hjelpemidler