Hopp til innhald

RAD850 Biomedisin tema innen mammografi

Emneplan for studieåret 2020/2021

Innhold og oppbygning

Emnet omhandler biomedisinske temaer, med fokus på hvordan strukturelle, fysiologiske og patologiske prosesser og endringer kan relateres til bildesignal og bildekontrast i de bildedannende modalitetene DBT, CESM, MRI og Ultralyd.

Følgende temaer omhandles i emnet:

  • Cellebiologi
  • Anatomi, fysiologi og patologi
  • Tumorbiologi (utvikling, progresjon og grunnlag for behandlingsprinsipp herunder cytologi, histologi, proteomikk, genomikk, epigenetikk)
  • Etiologi og epidemiologi
  • Bildebaserte biomarkører
  • Patofysiologi og bildediagnostikk
  • Diagnostisk kvalitet og krav til bildediagnostiske og screenings tester
  • Introduksjon til og anvendelse av maskinlæring

Læringsutbytte

En student med fullført emne skal ha følgene totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:
Studenten...

  • har inngående kunnskaper om fysiologiske og patofysiologiske prosesser knyttet til brystdiagnostikk
  • har inngående kunnskaper om hvordan strukturelle forhold og fysiologiske prosesser
  • kan måles og visualiseres ved hjelp av bildedannende metoder.
  • kan gjøre rede for diagnostisk kvalitet og relatere dette til kvalitet på bildematerialet og aktuell problemstilling.
  • viser inngående kunnskap om krav til diagnostiske tester
  • viser innsikt i Thornburys rammeverk for klinisk radiologisk forsking.

Ferdigheter:
Studenten...

  • kan demonstrere og kommunisere et selvstendig arbeid knyttet til ett eller flere steg i måleprosessen (fra bildeopptak til bildeanalyse) med utgangspunkt i en biomedisinsk eller klinisk problemstilling

Generell kompetanse:
Studenten...

  • kan evaluere grunnlaget for at det medisinske bildematerialet oppfyller krav til diagnostisk kvalitet, diagnostisk verdi
  • viser innsikt i nytteverdi av bildeanalyse og visualisering for pasienten

Krav til forkunnskaper

RAD810

Anbefalte forkunnskaper

RAD820

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen i emnet er nettstøttet, med en fellessamling 3-5 dager i løpet av vårsemester.

Studentaktive arbeidsformer som laboratorieøvelser, gruppearbeid, seminarer og forelesninger, benyttes i samlingene. Veiledning, diskusjoner og oppgaveinnlevering vil være nettbasert og foregå via e-læringsplattform.

Studentene arbeider enten individuelt eller i grupper.
Det forventes en samlet arbeidsinnsats tilsvarende ca 135 timer totalt i emnet.

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent før studentene får fremstille seg til eksamen:

1. Obligatorisk veiledning knyttet til skriftlig individuelt arbeid, 1000 ord ± 10%.Studenten velger en patologisk tilstand og evaluerer hver modalitet med hensyn til evne å detektere/måle patologien eller avbilde organet/vevet.

2. 80 % tilstedeværelse ved studentaktiv- og erfaringsbasert undervisning.

Læringsaktivitetene er gyldig i påfølgende semester. 

Vurderingsform

Oppgave
Skriftlig oppgave, 2500 ord ± 10%.

Vurderingsuttrykk
Gradert karakterskala A til F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått.

Ny eksamen
Ved ikke bestått eksamen bearbeides doppgaven til ny eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle

Mer om hjelpemidler