RAD850 Biomedisin tema innen mammografi
Emneplan for studieåret 2020/2021
Innhold og oppbygning
Emnet omhandler biomedisinske temaer, med fokus på hvordan strukturelle, fysiologiske og patologiske prosesser og endringer kan relateres til bildesignal og bildekontrast i de bildedannende modalitetene DBT, CESM, MRI og Ultralyd.
Følgende temaer omhandles i emnet:
- Cellebiologi
- Anatomi, fysiologi og patologi
- Tumorbiologi (utvikling, progresjon og grunnlag for behandlingsprinsipp herunder cytologi, histologi, proteomikk, genomikk, epigenetikk)
- Etiologi og epidemiologi
- Bildebaserte biomarkører
- Patofysiologi og bildediagnostikk
- Diagnostisk kvalitet og krav til bildediagnostiske og screenings tester
- Introduksjon til og anvendelse av maskinlæring
Læringsutbytte
En student med fullført emne skal ha følgene totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten...
- har inngående kunnskaper om fysiologiske og patofysiologiske prosesser knyttet til brystdiagnostikk
- har inngående kunnskaper om hvordan strukturelle forhold og fysiologiske prosesser
- kan måles og visualiseres ved hjelp av bildedannende metoder.
- kan gjøre rede for diagnostisk kvalitet og relatere dette til kvalitet på bildematerialet og aktuell problemstilling.
- viser inngående kunnskap om krav til diagnostiske tester
- viser innsikt i Thornburys rammeverk for klinisk radiologisk forsking.
Ferdigheter:
Studenten...
- kan demonstrere og kommunisere et selvstendig arbeid knyttet til ett eller flere steg i måleprosessen (fra bildeopptak til bildeanalyse) med utgangspunkt i en biomedisinsk eller klinisk problemstilling
Generell kompetanse:
Studenten...
- kan evaluere grunnlaget for at det medisinske bildematerialet oppfyller krav til diagnostisk kvalitet, diagnostisk verdi
- viser innsikt i nytteverdi av bildeanalyse og visualisering for pasienten
Krav til forkunnskaper
RAD810
Anbefalte forkunnskaper
RAD820
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen i emnet er nettstøttet, med en fellessamling 3-5 dager i løpet av vårsemester.
Studentaktive arbeidsformer som laboratorieøvelser, gruppearbeid, seminarer og forelesninger, benyttes i samlingene. Veiledning, diskusjoner og oppgaveinnlevering vil være nettbasert og foregå via e-læringsplattform.
Studentene arbeider enten individuelt eller i grupper.
Det forventes en samlet arbeidsinnsats tilsvarende ca 135 timer totalt i emnet.
Obligatorisk læringsaktivitet
Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent før studentene får fremstille seg til eksamen:
1. Obligatorisk veiledning knyttet til skriftlig individuelt arbeid, 1000 ord ± 10%.Studenten velger en patologisk tilstand og evaluerer hver modalitet med hensyn til evne å detektere/måle patologien eller avbilde organet/vevet.
2. 80 % tilstedeværelse ved studentaktiv- og erfaringsbasert undervisning.
Læringsaktivitetene er gyldig i påfølgende semester.
Vurderingsform
Oppgave
Skriftlig oppgave, 2500 ord ± 10%.
Vurderingsuttrykk
Gradert karakterskala A til F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått.
Ny eksamen
Ved ikke bestått eksamen bearbeides doppgaven til ny eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle
Mer om hjelpemidler