Hopp til innhald

ØKB2121 Internasjonal markedsføring

Emneplan for studieåret 2020/2021

Innhold og oppbygning

Internasjonal markedsføring fordrer samhandling mellom bedrifter og mennesker fra forskjellige land og kulturer. Hovedtemaer er kulturens rolle i en global kontekst, vurdering (analyse) av internasjonale businessmuligheter, inngangsstrategier til utenlandske markeder, internasjonal markedsførings kommunikasjon, beslutninger i internasjonale distribusjonskanaler, og internasjonal produkt utvikling og prissetting.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten:

  • har kunnskap om eksterne faktorer, for eksempel kulturelle, etiske, politiske, og økonomiske faktorer, som påvirker arbeidet med internasjonal markedsføring.
  • kan gjøre rede for begreper og teorier i markedsvalg og inngangsstrategier.
  • kan gjøre rede for begreper og teorier i produktstrategi, påvirkingsstrategi, prissetting, logistikk- og distribusjon i internasjonale markeder.
  • har kunnskap om kilder til sekundærdata om internasjonale markeder.
  • har kunnskap om terminologibruken innen fagfeltet internasjonal markedsføring.

Ferdigheter

Studenten:

  • kan analysere forrentingscase ut fra kunnskap og teorier i internasjonal markedsføring.
  • kan kritisk analysere en bedrifts internasjonal markedsføringsaktiviteter.
  • kan utvikle inngangstrategier og strategier for produkter, prissetting, påvirkning og markedskanaler i internasjonal markeder.

Generell Kompetanse

Studenten:

  • har tilegnet seg et kritisk og reflekterende forhold til teorier og modeller for å forstå utfordringer og dilemmaer i internasjonal markedsføring.
  • har tilegnet seg en faglig kompetanse til å delta aktivt i diskusjoner om internasjonal markedsforhold.

Krav til forkunnskaper

ØKB1105 Markedsføring eller tilsvarende

Anbefalte forkunnskaper

Markedsføring grunnleggende kurs

Undervisnings- og læringsformer

Forelesning og gruppearbeid

Obligatorisk læringsaktivitet

Presentasjon av caseanalyse i gruppe

Vurderingsform

Mappe 50%

Skriftlig eksamen 50%, 3 timer

Karakterskala A-F

Begge eksamensdeler må være bestått. Varighet på mappe spesifiseres i semsesterplan ved semesterstart.

Hjelpemidler ved eksamen

Del I Internasjonal markedsføring, mappe; Alle trykte og skrevne hjelpemidler tillatt

Del II Internasjonal markedsføring, skriftlig eksamen; Pensumbok, tospråkelig ordbok

Mer om hjelpemidler

Faglig overlapping

  • ØKB2118 - International marketing - Reduksjon: 10 studiepoeng
  • ØKB2111 - Internasjonal marknadsføring - Reduksjon: 10 studiepoeng
  • ØKB2019 - Internasjonal marknadsføring - Reduksjon: 10 studiepoeng
  • ØKB3127 - Internasjonal strategi og markedsføring - Reduksjon: 5 studiepoeng
  • FØS8107 - Digital marknadsføring - Reduksjon: 7,5 studiepoeng