Hopp til innhald

BER305 Aktivitet og deltagelse som terapi

Emneplan for studieåret 2021/2022

Innhold og oppbygning

I emnet fokuseres det på hvordan ergoterapeuter begrunner bruk av aktivitet og deltagelse i samarbeid med pasient/bruker for å fremme den enkeltes helse og livskvalitet. Ergoterapeuten tilrettelegger for at pasient/bruker kan engasjere seg i meningsfylte aktiviteter for å mestre sitt hverdagsliv.

Dette innebærer at studenten skal gjøre rede for og drøfte hvordan ergoterapeuter forankrer sin arbeidsprosess i kunnskapsbasert praksis og fagets kunnskapsgrunnlag. Gjennom teori- og praksisstudier skal studenten tydeliggjøre hvordan ergoterapeuten anvender sin kjernekompetanse. For å analysere og forstå pasient/ brukers aktivitetsutførelse og utfordringer i hverdagslivet anvender ergoterapeuter aktivitetsanalyse. I analysen inngår hva aktiviteten krever, personens forutsetninger for å delta i aktiviteten, hvordan omgivelsene fremmer eller hemmer aktivitet, aktivitetens terapeutiske verdi og om aktiviteten har en overføringsverdi i den enkeltes aktive hverdag.

Fokus på ergoterapeutens fagutøvelse: aktivitet og deltakelse som terapi, aktivitetsanalyse, kunnskapsgrunnlaget i ergoterapi, kunnskapsbasert praksis, terapeutisk resonnering og yrkesrollen.

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap:
Studenten...

  • kan drøfte arbeidsprosessen i ergoterapi i lys av kunnskapsgrunnlaget
  • kan drøfte hvordan aktivitetsutførelse er et resultat av samspillet mellom person, aktivitet og miljø relatert til aktuelle praksisstudier
  • kan drøfte hvordan ergoterapeuter, i samarbeid med målgruppe og tjenestemottaker anvender aktivitet og deltagelse som terapi
  • kan begrunne og drøfte aktuelle ergoterapitiltak i lys av kunnskapsbasert praksis
  • kan begrunne ergoterapeutens kliniske resonnering

Ferdigheter:
Studenten...

  • kan gjennomføre analyse av tjenestemottakers behov og muligheter for aktivitetsutførelse i hverdagslivet
  • kan tilrettelegge og begrunne hvordan tjenestemottakere kan delta aktivt i sitt hverdagsliv
  • kan formidle og dokumentere ergoterapeutens kompetanse og tiltak gjennom skriftlig og muntlig formidling
  • kan anvende relevante resultater fra forskning, erfaringsbasert kunnskap og brukerkunnskap for å treffe begrunnede valg
  • kan anvende klinisk resonnering i ergoterapeutisk arbeid

Generell kompetanse:
Studenten...

  • kan reflektere over hvordan samfunnet kan påvirke menneskets behov og muligheter for å delta i egne og fellesskapets aktiviteter
  • kan integrere forståelse for ulike menneskesyn og livssyn
  • er preget av betydningen av tverrprofesjonelt samarbeid
  • kan vurdere ergoterapeutens fagidentitet, yrkesrolle og kompetanse

Krav til forkunnskaper

Bestått tredje semester.

Anbefalte forkunnskaper

Bestått første og andre studieår.

Undervisnings- og læringsformer

Studentaktive arbeidsformer som gruppearbeid, forelesninger, simulering- og ferdighetstrening, og seminar. Det forventes en arbeidsinnsats tilsvarende 40 timer per uke.

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent for at studenten kan framstille seg til eksamen:

1. 80% tilstedeværelse på studentaktiv- og erfaringsbasert undervisning, som omfatter gruppearbeid, seminar, simulerings- og ferdighetstrening, veiledning og studiediskusjon.

2. Presentasjon av arbeid fra ferdighetstreninger på praksisseminar.

De obligatoriske læringsaktivitetene er gyldig i to påfølgende semestre.

Vurderingsform

Oppgave
Skriftlig, individuell oppgave med et omfang på 5000 ord ± 10%. Oppgaven skal ta utgangspunkt i studentens praksis. Studenten skal begrunne og drøfte aktivitet og deltagelse som terapi for en pasient-/brukergruppe i lys av kunnskapsgrunnlaget i ergoterapi og kunnskapsbasert praksis. Egen oppgavetekst blir utarbeidet. 

Vurderingsuttrykk
Gradert karakterskala A til F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått

Ny eksamen
Ved ikke bestått (karakter F) leverer studenten bearbeidet, skriftlig besvarelse til ny/utsatt eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle

Mer om hjelpemidler