Hopp til innhald

BFY301 Samfunnsvitenskapelige og humanistiske emner

Emneplan for studieåret 2021/2022

Innhold og oppbygning

I dette emnet vektlegges teoretisk grunnlag for å forstå relasjonelle sider ved fysioterapi: Det kliniske møtet med pasienten. Og fagutøvelsen i relasjon til samfunnsmandatet i historisk og samfunnsmessige kontekst.

Innhold i emnet bygger på undervisning og arbeidskrav som er gjennomført tidligere i studiet.

Teori, modeller og forskningsresultater er hentet fra følgende delemner i rammeplanen:

  • Psykologi og pedagogikk
  • Kommunikasjon, samhandling og konfliktløsning
  • Sosiologi og sosialantropologi
  • Stats- og kommunalkunnskap, helse og sosialpolitikk
  • Vitenskapsteori og forskningsmetode
  • Etikk

Det er tilrettelagt for fellesundervisning med studenter fra andre helse- og sosialfagutdanninger i temaene etikk og kommunikasjon (Felles 1), stats- og kommunalkunnskap (Felles 2), kommunikasjon, samarbeid og konflikthåndtering (Felles 3).

Det er forventet at studenten, i løpet av studiets praksisperioder, reflekterer over pasient/bruker i en helhetlig sammenheng, og aktivt bruker kunnskap som er ervervet gjennom arbeidet med samfunnsvitenskapelige og humanistiske emner.

 Emnet går over fem semester.

 Det blir arbeidet med sentrale begreper som:

  • Pasient/bruker, kropp, bevegelse, helse, sykdom, funksjon og mestring. 
  • Terapeut, helsehjelp, kommunikasjon, veiledning, relasjon, brukermedvirkning og tverrprofesjonelt samarbeid.
  • Handling, rolle.
  • Medikalisering, stigmatisering, sosial ulikhet, profesjonalisering.
  • Strukturelle sider ved kontekst; lovverk, organisering, finansiering, fysisk struktur, sosial struktur, teknologi 
  • Sosiokulturelle sider ved kontekst; kultur, verdier, etikk, kunnskap og vitenskap

Begrepene skal brukes til å analysere og diskutere konkrete og aktuelle fysioterapisituasjoner og problemstillinger

Fokuset er todelt:

  • Terapeutens relasjon til de aktører hun/han møter i konkrete fysioterapisituasjoner; pasient/bruker, pårørende og andre profesjonelle aktører.
  • Relasjonen mellom fagutøvelse og samfunnsmessig kontekst, uttrykt gjennom strukturelle og sosiokulturelle føringer.

Læringsutbytte

En student med fullført emne skal ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap: Studenten...

  • kan redegjøre for dagens rammer for fysioterapi, strukturelle og sosiokulturelle. 
  • kan redegjøre for sentrale og relevante samfunnsvitenskapelige og humanistiske begreper
  • kan redegjøre for ulike forståelser av helse og sykdom, samt hvordan dette påvirker dagens sykdomspanorama. 
  • kan redegjøre for fysioterapeuters arbeid og prosesser for å imøtekomme gjeldende samfunnsmandat. 

Ferdigheter: Studenten...

  • kan vise hvordan samfunnsvitenskapelige- og humanistiske perspektiver har relevans for fysioterapifaget. 
  • kan anvende sentrale samfunnsvitenskapelige- og humanistiske begreper i refleksjon over fysioterapi i kliniske situasjoner og fysioterapeuters profesjonalisering i forhold til gjeldende samfunnsmandat. 

Generell kompetanse: Studenten...

  • kan anvende begreper for å analysere samspillet mellom fagforståelse og fagutøvelse i fysioterapi og i helsefaglige sammenhenger.
  • kan anvende analysen i refleksjon over faglige spørsmål og trekke faglige konklusjoner av refleksjonen

Krav til forkunnskaper

Bestått fjerde semester.

Anbefalte forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Arbeidet med samfunnsvitenskapelige og humanistiske emner foregår gjennom alle tre studieår, og det forventes at disse perspektivene integreres i den fysioterapeutiske forståelsen.

Studenten har ansvar for egen studiesituasjon og læringsprosess og et medansvar i læringsprosessen for medstudenter. Det legges opp til stor grad av studentansvar og egenaktivitet.

Det tilrettelegges for følgende undervisnings- og læringsformer:

- Forelesninger

- Situasjoner der teorien anvendes på sentrale og aktuelle tema, knyttet til dag og profesjon; Gruppearbeid med fremlegg. Seminarer. Arbeid med skriftlige notat. 

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent for at studenten kan framstille seg til eksamen:

  • Tilstedeværelse i 80% i studentaktiv- og erfaringsbasert undervisning  (dialogbaserte forelesinger, gruppearbeid og seminar) 
  • Skriftlig notat der en tildelt kasuistikk / terapeutisk møte belyses ved utvalgte begrep og perspektiv, maks 1500 ord. Gjennomføres i 2.semester
  • Skriftlig notat om kommunikasjon i praksis, maks 1500 ord. Gjennomføres i 4.semester

Studentene får tilbakemelding på notatene og har to forsøk på å få dem godkjent. Obligatoriske læringsaktiviteter er gyldige i 5 påfølgende semester.

Vurderingsform

Muntlig eksamen på inntil 30 minutter i 5. semester.Studenten starter med å presentere egne refleksjoner om emnets betydning for fysioterapeuters fagutøvelse og profesjonalisering. Eksamineringen tar utgangspunkt i studentens presenterte refleksjoner, samt temaer fra pensum og undervisning.  

Vurderingsuttrykk Gradert karakterskala A til F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått.

Ny eksamen Gjennomføres på samme måte som ordinær eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Notater med egne refleksjoner som kan brukes i de ti første minuttene.

Mer om hjelpemidler