Hopp til innhald

BSDAUT120 Geriatri og geriatrisk sykepleie i kommunehelsetjenesten

Emneplan for studieåret 2021/2022

Innhold og oppbygning

Sentrale tema samles i tre hovedbolker:

  • Aldring - den normale utviklingen
  • Gammel og syk - den patologiske utviklingen
  • Ledelse av egen og andres virksomhet

Læringsutbytte

En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:
Studenten...

  • kan anvende lover og forskrifter som regulerer kommunenes helse- og omsorgstjenester.
  • har kunnskap om aldring og hvordan dette virker inn på eldre menneskers livsvilkår i et flerkulturelt. perspektiv
  • har kunnskap om normale og patologiske endringer i den gamle kroppen.
  • har kunnskap om betydningen av tilhørighet og sosiale relasjoner i et eldre menneskes liv i og utenfor institusjon.
  • har kunnskap om alderspsykiatri og demens, og evner å se sammenhengen mellom opplevelse og atferd..
  • har kunnskap om håp og håpets betydning,
  • har kunnskap om psykisk helse og selvmord blant eldre.
  • har kunnskap om verdighetsgarantien, omsorg ved livets slutt og palliativ behandling..
  • har kunnskap om det spesielle i å være ung og leve med en kronisk plage og ha et hjelpebehov.

Ferdigheter:
Studenten...

  • kan beherske undervisning og veiledning av eldre og deres pårørende, samt kollegaer i kommunehelsetjenesten.
  • kan gå inn i og åpner opp for den vanskelige samtalen i møtet med eksistensielle spørsmål..
  • bruker redskaper som marte meo, validering, reminisens og realitetsorientering.
  • kan arbeide tverrprofesjonelt og tar initiativ til tverretatlig samarbeid.
  • leder, organiserer og dokumenterer eget og andres arbeid..

Generell kompetanse: 

Studenten...

  • kan oppdage og håndtere etiske utfordringer i arbeid med eldre i den kliniske hverdag.
  • ser betydningen av helsefremmende og forebyggende arbeid blant eldre.
  • bidrar til omstilling og mestring, samt bearbeiding av sorg og tapsreaksjoner i alderdommen.
  • oppdager og håndterer vold mot eldre i private og offentlige relasjoner.
  • arbeider kunnskapsbasert ved å være i stand til å arbeide reflekterende i lys av forskning, erfaring og pasientperspektivet.
  • ser betydningen av god ledelse for kvaliteten på pasientomsorgen.

Krav til forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

  • Forelesinger
  • Arbeid i grupper
  • Multimodale ressurser
  • Formidling fra studenter
  • Ferdighetstrening
  • Simulering
  • Veiledning
  • Medstudentrespons
  • Oppgaveløsing
  • Selvstudium

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent før kandidaten kan fremstille seg til eksamen:

  1. 80% tilstedeværelse/deltakelse i studiegrupper

Obligatoriske læringsaktiviteter er gyldig i fire semester.

Vurderingsform

Skriftlig skoleksamen
Individuell skriftlig eksamen, 4 timer 

Tid og sted for eksamen, se Studentweb.

Vurderingsuttrykk
Gradert karakterskala A til F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen

Mer om hjelpemidler