BSO302 Teoretiske perspektiver i sosialt arbeid
Emneplan for studieåret 2021/2022
Innhold og oppbygning
Emnet tar for seg kunnskapsgrunnlaget for sosialt arbeid basert på engelsk og norsk litteratur.
Sosialt arbeids teorigrunnlag og arbeidsmåter har på ulike måter blitt presentert og arbeidet med igjennom de første studieårene. Dette emnet har til hensikt å gi en fordypning i teoretiske perspektiver i sosialt arbeid.
Læringsutbytte
En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap: Studenten...
- har bred kunnskap om teorigrunnlag og arbeidsmåter i ulike teoretiske perspektiver i sosialt arbeid
- har kjennskap til sosialt arbeid i en internasjonal kontekst
Ferdigheter: Studenten...
- kan anvende arbeidsmåter i ulike teoretiske perspektiver i sosialt arbeid
- kan reflektere over etiske dilemmaer ved anvendelse av ulike teoretiske perspektiver i sosialt arbeid
- kan finne, vurdere og henvise til forskningsbasert, erfaringsbasert og brukerbasert kunnskap i sosialt arbeid
Generell kompetanse: Studenten...
- kan formidle styrker og svakheter i ulike teoretiske perspektiver i sosialt arbeid muntlig og skriftlig.
Krav til forkunnskaper
Studierett på Bachelor i sosialt arbeid- HVL- Campus Bergen
Anbefalte forkunnskaper
Bestått alle eksamener i andre studieår.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningsopplegget omfatter selvstudium av pensum, forelesninger, arbeid med skriftlig oppgave i gruppe, og plenumsseminar med framlegg. Det vil bli gitt veiledning under arbeidet med gruppeoppgaven. Gruppene arbeider med kasus ut fra tildelt modell. Arbeidet blir presentert i framlegg slik at alle skal få kunnskap om de ulike modellene.
Obligatorisk læringsaktivitet
Følgende obligatorisk læringsaktiviteter må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen;
- tilstedeværelse på obligatorisk oppstartseminar, obligatorisk veiledning og plenumseminar med fremlegg
- aktiv deltakelse i forberedelse til og i fremlegg av gruppen sitt arbeid i klassen.
Det forutsettes at alle gruppemedlemmer tar ansvar og bidrar i gruppearbeidet, og at dette kravet nedfelles i en skriftlig gruppekontrakt. Ved brudd på gruppekontrakten vil gruppemedlemmer som ikke deltar i gruppearbeidet kunne ekskluderes fra gruppen.
Godkjente læringsaktiviteter er gyldig i fire semestre.
Vurderingsform
Eksamen
Skriftlig oppgave i gruppe. Omfang 5000 ord+/- 10%.
Alle i gruppen skal bidra til et felles produkt. Oppstår det tvil om en eksamenskandidat har bidratt tilstrekkelig til å få uttelling for et felles produkt skal dette dokumenteres fra alle gruppemedlemmene. Høgskolen kan gjøre vedtak om at eksamenskandidaten skal regnes for ikke å ha møtt under eksamen. Studenten må da levere en ny oppgave til ny eksamen.
Vurderingsuttrykk
Gradert karakterskala A til F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått.
Ny eksamen
Ved ny eksamen bearbeides besvarelsen.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle
Mer om hjelpemidler