Hopp til innhald

IDR113 Idrettspedagogikk og -psykologi med fagdidaktikk 1

Emneplan for studieåret 2021/2022

Innhold og oppbygning

Dette er emne 1 av 11 emner ved bachelorutdanningen faglærer i kroppsøving og idrettsfag ved Høgskulen på Vestlandet.

Emnet utgjør 15 sp og blir gjennomført og avsluttet i høstsemesteret. Emnet inngår i profesjonsfaget, og inkluderer 5 sp fagdidaktikk.

Dette emnet kan sees i sammenheng med innholdet i 5 ulike emner:

  • Emne 1: Idrettspedagogikk og -psykologi med fagdidaktikk 1
  • Emne 2: Læreren i læringsfellesskapet
  • Emne 3: Idrettspedagogikk og psykologi med fagdidaktikk 2
  • Emne 4: Læreren, eleven og skolen i et kritisk og etisk perspektiv
  • Emne 5: Bacheloroppgave, vitenskapsteori og metode

Emne 1 gjennomføres høsten 1. semester. Emne 2 gjennomføres høsten 3. semester. Emne 3 gjennomføres våren 4. semester. Emne 4 og 5 gjennomføres våren 6. semester. Profesjonsfaget skal gi et nødvendig faglig grunnlag for profesjonell utøvelse av læreryrket. Med basis i profesjonsfaget, fag og praksis skal kandidaten gjøres i stand til å legge til rette for best mulig undervisning og læring for den enkelte elev i skolen. Arbeid med profesjonsfaget skal bidra til å utvikle didaktisk kompetanse, teoretisk refleksjon og yrkesetisk bevissthet.

  • Kroppsøvingslærerrollen
  • Om planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisning
  • Inkluderende kroppsøving og tilpasset opplæring
  • Vurdering i kroppsøving
  • Motivasjons- og læringsteori
  • Læringsklima
  • Emosjoner, selvoppfatning og livsmestring
  • Motorisk læring, kontroll og utvikling

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om klasseledelse, motivasjon, læring og utfordringer i læringsarbeidet for ulike grupper av elever og hvilke muligheter praktiske og estetiske tilnærmingsmåter gir
  • har kunnskap om innholdet i og begrunnelsene for de sentrale styringsdokumentene som regulerer skolens virksomhet og om utfordringer knyttet til de praktiske og estetiske fagene
  • har kunnskap om barn og unges psykiske, fysiske og motoriske utvikling og læring i ulike sosiale, språklige, religiøse og kulturelle kontekster
  • har kunnskap om verdier, interesser og normer i ulike ungdomskulturer og fellesskapets betydning for et inkluderende læringsmiljø, og hvordan praktiske og estetiske tilnærmingsmåter kan bidra til å håndtere og forebygge konflikter
  • forstår sentrale begrep, perspektiv, teorier og metoder som blir benyttet i idrettsrelevant forskning og utviklingsarbeid

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere læreplaner og begrunne valg av mål, innhold, arbeidsmåter og vurderingsformer med utgangspunkt i pedagogisk og fagdidaktisk teori og praksis i grunnskolen.
  • kan legge til rette for elevenes motivasjon, læring og utvikling med utgangspunkt i kunnskap om skolens styringsdokumenter, elevrelasjoner, kommunikasjon og samhandling
  • kan planlegge og tilrettelegge for allsidige, stimulerende og meningsfulle læringsmiljø i skole og idrett
  • kan drøfte forholdet mellom motorikk, lek, mestring og konkurranse i kroppsøving og idrett i relasjon til barn og unge sin helhetlige utvikling og læring.

Generell kompetanse

Studenten

  • kan forstå barn og unge sine behov for motorisk stimulering i og utenfor skolen
  • kan på et reflektert og faglig grunnlag etablere og være i dialog med elevene og deres foresatte om elevenes faglige, kulturelle, personlige og sosiale læring og utvikling

Krav til forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen foregår i høstsemesteret, og består av forelesinger, fremlegg og gruppearbeid. Det blir lagt til rette for obligatoriske læringsaktiviteter knyttet opp mot ulike læringsmål for at studentene kan ta en aktiv rolle i læringsprosessen.  Studenten må også påberegne at deler av pensum må tilegnes gjennom selvstudium, og for å tilegne seg forventet læringsutbytte oppfordres det til at studentene etablerer og arbeider i grupper. Det er en forutsetning at studentene bruker studiestøttesystemet Canvas aktivt.

Obligatorisk læringsaktivitet

Arbeidskravene blir vurdert til godkjent/ikke godkjent. Studentene har rett på to forsøk på alle arbeidskrav. Arbeidskravene må være godkjent senest 2 uker før eksamensperioden starter.

Det vil, som vedlegg til semesterplan, gis detaljerte retningslinjer for gjennomføring av arbeidskrav.

  • Det er obligatorisk frammøte og krav om aktiv deltakelse fra studenten i undervisning med obligatoriske læringsaktiviteter. De obligatoriske læringsaktivitetene er nærmere presisert på semesterplanen for emnet ved studiestart. Studentene har selv ansvar for å registrere seg ved obligatorisk undervisning, og for å følge med på om de har tilstrekkelig studiedeltakelse for å kunne melde seg opp til eksamen.
  • Planlegging, gjennomføring og evaluering av praktisk-muntlig seminar. Arbeidet skal gjennomføres gruppevis,  og alle studenter skal normalt være tilstede på hverandres fremlegg. Detaljer vil fremgå av eget skriv ved semesterstart. 

Vurderingsform

Individuell muntlig eksamen, 25 - 30 minutter.

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen

Mer om hjelpemidler