IDR113 Idrettspedagogikk og -psykologi med fagdidaktikk 1
Emneplan for studieåret 2021/2022
Innhold og oppbygning
Dette er emne 1 av 11 emner ved bachelorutdanningen faglærer i kroppsøving og idrettsfag ved Høgskulen på Vestlandet.
Emnet utgjør 15 sp og blir gjennomført og avsluttet i høstsemesteret. Emnet inngår i profesjonsfaget, og inkluderer 5 sp fagdidaktikk.
Dette emnet kan sees i sammenheng med innholdet i 5 ulike emner:
- Emne 1: Idrettspedagogikk og -psykologi med fagdidaktikk 1
- Emne 2: Læreren i læringsfellesskapet
- Emne 3: Idrettspedagogikk og psykologi med fagdidaktikk 2
- Emne 4: Læreren, eleven og skolen i et kritisk og etisk perspektiv
- Emne 5: Bacheloroppgave, vitenskapsteori og metode
Emne 1 gjennomføres høsten 1. semester. Emne 2 gjennomføres høsten 3. semester. Emne 3 gjennomføres våren 4. semester. Emne 4 og 5 gjennomføres våren 6. semester. Profesjonsfaget skal gi et nødvendig faglig grunnlag for profesjonell utøvelse av læreryrket. Med basis i profesjonsfaget, fag og praksis skal kandidaten gjøres i stand til å legge til rette for best mulig undervisning og læring for den enkelte elev i skolen. Arbeid med profesjonsfaget skal bidra til å utvikle didaktisk kompetanse, teoretisk refleksjon og yrkesetisk bevissthet.
- Kroppsøvingslærerrollen
- Om planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisning
- Inkluderende kroppsøving og tilpasset opplæring
- Vurdering i kroppsøving
- Motivasjons- og læringsteori
- Læringsklima
- Emosjoner, selvoppfatning og livsmestring
- Motorisk læring, kontroll og utvikling
Læringsutbytte
Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om klasseledelse, motivasjon, læring og utfordringer i læringsarbeidet for ulike grupper av elever og hvilke muligheter praktiske og estetiske tilnærmingsmåter gir
- har kunnskap om innholdet i og begrunnelsene for de sentrale styringsdokumentene som regulerer skolens virksomhet og om utfordringer knyttet til de praktiske og estetiske fagene
- har kunnskap om barn og unges psykiske, fysiske og motoriske utvikling og læring i ulike sosiale, språklige, religiøse og kulturelle kontekster
- har kunnskap om verdier, interesser og normer i ulike ungdomskulturer og fellesskapets betydning for et inkluderende læringsmiljø, og hvordan praktiske og estetiske tilnærmingsmåter kan bidra til å håndtere og forebygge konflikter
- forstår sentrale begrep, perspektiv, teorier og metoder som blir benyttet i idrettsrelevant forskning og utviklingsarbeid
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere læreplaner og begrunne valg av mål, innhold, arbeidsmåter og vurderingsformer med utgangspunkt i pedagogisk og fagdidaktisk teori og praksis i grunnskolen.
- kan legge til rette for elevenes motivasjon, læring og utvikling med utgangspunkt i kunnskap om skolens styringsdokumenter, elevrelasjoner, kommunikasjon og samhandling
- kan planlegge og tilrettelegge for allsidige, stimulerende og meningsfulle læringsmiljø i skole og idrett
- kan drøfte forholdet mellom motorikk, lek, mestring og konkurranse i kroppsøving og idrett i relasjon til barn og unge sin helhetlige utvikling og læring.
Generell kompetanse
Studenten
- kan forstå barn og unge sine behov for motorisk stimulering i og utenfor skolen
- kan på et reflektert og faglig grunnlag etablere og være i dialog med elevene og deres foresatte om elevenes faglige, kulturelle, personlige og sosiale læring og utvikling
Krav til forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen foregår i høstsemesteret, og består av forelesinger, fremlegg og gruppearbeid. Det blir lagt til rette for obligatoriske læringsaktiviteter knyttet opp mot ulike læringsmål for at studentene kan ta en aktiv rolle i læringsprosessen. Studenten må også påberegne at deler av pensum må tilegnes gjennom selvstudium, og for å tilegne seg forventet læringsutbytte oppfordres det til at studentene etablerer og arbeider i grupper. Det er en forutsetning at studentene bruker studiestøttesystemet Canvas aktivt.
Obligatorisk læringsaktivitet
Arbeidskravene blir vurdert til godkjent/ikke godkjent. Studentene har rett på to forsøk på alle arbeidskrav. Arbeidskravene må være godkjent senest 2 uker før eksamensperioden starter.
Det vil, som vedlegg til semesterplan, gis detaljerte retningslinjer for gjennomføring av arbeidskrav.
- Det er obligatorisk frammøte og krav om aktiv deltakelse fra studenten i undervisning med obligatoriske læringsaktiviteter. De obligatoriske læringsaktivitetene er nærmere presisert på semesterplanen for emnet ved studiestart. Studentene har selv ansvar for å registrere seg ved obligatorisk undervisning, og for å følge med på om de har tilstrekkelig studiedeltakelse for å kunne melde seg opp til eksamen.
- Planlegging, gjennomføring og evaluering av praktisk-muntlig seminar. Arbeidet skal gjennomføres gruppevis, og alle studenter skal normalt være tilstede på hverandres fremlegg. Detaljer vil fremgå av eget skriv ved semesterstart.
Vurderingsform
Individuell muntlig eksamen, 25 - 30 minutter.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen
Mer om hjelpemidler