Hopp til innhald

IDR213 Idrettsaktiviteter, friluftsliv og dans

Emneplan for studieåret 2021/2022

Innhold og oppbygning

Dette er emne 2 av 11 i bachelorutdanningen i kroppsøving og idrettsfag ved Høgskulen på Vestlandet. Det starter høsten 1. semester og avsluttes samme semester. Emnet må sees i sammenheng med emne 1, Idrettspedagogikk og -psykologi med fagdidaktikk. 

Noen av de sentrale aktivitetene er:

  • Kanopadling/Friluftsliv i nærmiljøet (ekskursjoner over 2 dager)
  • Leker og lekekultur
  • Svømming og livredning
  • Orientering
  • Idrettsskadekurs
  • Dans
  • Ballidretter (ballsidighet, basket, håndball)
  • Turnaktiviteter/koordinasjon
  • Klatring og brattkortkurs

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:

Kunnskap

Studentene

  • har kunnskap om et bredt utvalg av individuelle idretter og lagidretter, inne og ute, samt andre aktuelle bevegelsesformer i barne- og ungdomskultur
  • har kunnskap om ulike former for dans samt koreografi og analyse som grunnlag for å skape dans
  • har kunnskap om lek og lekens betydning som innfallsvinkel til læring og opplevelse
  • kan integrere kunnskap fra fagdidaktikk og basisfag for å begrunne egne valg i formidling av lek, idrett, dans, friluftsliv og nye alternative bevegelsesaktiviteter

Ferdigheter

Studentene

  • kan legge til rette for, lede og veilede læringsarbeid gjennom varierte arbeidsmåter innen lek, idrett og dans innen barne- og ungdomskultur
  • kan bruke lek som innfallsvinkel til læring og opplevelse innen idrett, dans og friluftsliv
  • har grunnleggende ferdigheter innen et utvalg individuelle idretter og lagidretter inne og ute samt et utvalg aktuelle bevegelsesformer i barne- og ungdomskultur
  • kan danse et utvalg danser fra ulike kulturer, og skape egne danser
  • kan ivareta elevers sikkerhet i noen aktiviteter og bevegelsesmiljø, samt utføre livbergende førstehjelp
  • kan i noen grad vurdere elevers bevegelsesmønster og forutsetninger som grunnlag for tilpasset opplæring

Generell kompetanse

Studentene

  • kan legge til rette for fysisk aktivitet i gode læringsmiljø for barn og unge med vekt på opplevelse, mestring, samhandling og kommunikasjon
  • kan bidra til utvikling med utgangspunkt i barn og unges bevegelseskultur, og gjennom dette opparbeide seg en fleksibel kompetanse i forhold til en bevegelseskultur i stadig endring

Krav til forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Det legges opp til praktisk og noe teoretisk undervisning som må sees integrert. Sentrale arbeidsformer er: undervisning i praktiske emner, studentfremlegg, diskusjoner, arbeid i grupper og individuelt, samt vurdering i grupper og individuelt. Det vil bli benyttet ulike læringsarenaer både inne og ute. Det blir lagt til rette for obligatoriske læringsaktiviteter knyttet opp mot ulike læringsmål for at studentene kan ta en aktiv rolle i læringsprosessen. Det gjennomføres i dette semesteret en friluftstur ved sjø med kanopadling og overnatting i nærmiljøet.

I forbindelse med ekskursjoner må studenter ved HVL være forbredt på å betale en egenandel, i dette emnet ca 150 kr for transport. Det blir lagt til rette for kompensatorisk arbeidskrav. 

Deler av pensum vil bli gjennomgått i undervisningen, resten må studenten tilegne seg på egen hånd. Arbeidet med å tilegne seg forventet læringsutbytte må derfor i høy grad skje gjennom egen utprøving og selvstudium, og i samarbeid med andre studenter. Det oppfordres til at studentene etablerer og arbeider i kollokviegrupper.

Canvas er høgskolens studiestøttesystem. Det er et krav at studentene holder seg orientert og deltar i den aktiviteten som er lagt til denne læringsplattformen.

Obligatorisk læringsaktivitet

For å kunne fremstille seg til eksamen må studenten ha fått godkjent alle obligatoriske arbeidskrav i tilknytning til emnet. Disse vil bli vurdert til godkjent/ikke godkjent. Studentene har rett på to forsøk på alle arbeidskrav. Disse må være godkjent senest 2 uker før eksamensperioden starter. Det vil, som vedlegg til semesterplan, gis detaljerte retningslinjer for gjennomføring av arbeidskrav.

  • Det er obligatorisk frammøte og krav om aktiv deltakelse fra studenten i undervisning med obligatoriske læringsaktiviteter. Studentene har selv ansvar for å registrere fremmøte ved undervisning, og for å følge med på om de har tilstrekkelig studiedeltakelse for å kunne melde seg opp til eksamen.
  • Praktisk- metodisk oppgave med fokus på ulike idretts- og bevegelsesaktiviteter. Studentene skal på bakgrunn av et gitt kompetansemål planlegge, gjennomføre og evaluere aktiviteter planlagt for en dobbel time med kroppsøving for en gitt målgruppe. Studentene skal jobbe i grupper på 3-4 stk. Gruppen skal gjennomføre deler av den planlagte aktiviteten med medstudenter eller elever fra barneskolen. Gruppen skal i forkant levere inn skriftlige planleggingsdokument, og evaluere økten i etterkant. Arbeidskravet vil bli gjennomført i forkant av første praksisperiode. Nærmere informasjon gis i eget skriv fra faglærer.

Vurderingsform

Individuell praktisk eksamen med muntlig eksaminasjon innen en aktivitet/idrett, 45 minutter med evalueringssamtale.

Eksamen består av:

  • Planlegging, gjennomføring og evaluering av en praktisk undervisningsøkt. Det skal forut for praksisøkten leveres et skriftlig plandokument. Medstudenter stiller som "elever" i den praktiske gjennomføringen (obligatorisk).
  • Muntlig evaluering, der studenten kan få spørsmål både fra pensum og den praktiske undervisningsøkten.

Detaljerte retningslinjer om eksamen framgår av eget skriv fra faglærer.

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått. Det gis en samlet karakter i emnet.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt ved utarbeidelse av skriftlig oppgave. Nødvendig utstyr for å kunne gjennomføre den praktiske undervisningsøkten er tillatt. Ingen hjelpemidler er tillatt ved gjennomføring av muntlig eksamen.

Mer om hjelpemidler