IDR313 Fysiologi og treningslære, anatomi og bevegelseslære 1
Emneplan for studieåret 2021/2022
Innhold og oppbygning
Dette emnet er emne 3 av 11 i bachelorutdanningen i kroppsøving og idrettsfag ved Høgskulen på Vestlandet. Emnet går 1. studieår, inneholder 5 sp. aktivitetslære, 10 sp. basisfag og inkluderer 2 sp. fagdidaktikk. Emnet må sees i sammenheng med emne IDR413 Idrettsaktiviteter og treningslære 15 sp.
Noen sentrale elementer i emnet er:
Bevegelseslære:
- Statikk, krefter, masse, tyngdepunkt, mekanisk system, dreiemoment, vilkår for statisk likevekt, leddkrefter, trykk, leddtrykk, løfteteknikk, arbeidsteknikk, sener og ligamenters egenskaper
- Dynamikk, kraft og bevegelse, newtons lover, stem
- Praktisk analyse av bevegelser, posisjoner og styrketreningsøvelser
Fysiolog og treningslære:
- Grunnleggende nevro- og muskelfysiologi- energimetabolismens, hjerte- og karsystemets, respirasjonsystemets funksjon i hvile og under aktivitet
- Treningsplanlegging
- Aerob utholdenhet
Anatomi:
- Oppbygning av under- og overekstremitetene, samt av truncus, oppbygning av ulike ledd, bevegelser i ledd, ulike vevstyper (brusk, bindevev og benvev) og muskler
Læringsutbytte
Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om kroppen i bevegelse, hvordan bevegelsesevnen utvikler seg og er i stand til å anvende denne kunnskapen i opplæring i kroppsøving
- har innsikt i relevante teorier og metoder for observasjon, analyse og vurdering av bevegelsesmønstre
- har kunnskap om hvordan fysisk aktivitet og inaktivitet virker inn på kroppens oppbygging og funksjon
- kan vurdere hvordan forskjellige aktivitetsformer og treningsmetoder påvirker yteevne og helse
- kan gjøre rede for kroppens funksjon med spesiell vekt på de organsystemer og reguleringsmekanismer som er sentrale i utholdenhet
- har kunnskap fra flere fagområder som grunnlag for trening og opplæring for elever med ulike forutsetninger
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende kunnskap innen basisfag og fagdidaktikk i arbeidet med å legge til rette for og lede læringsarbeid innen kroppsøving og idrettsfag
- har faglig grunnlag for å legge til rette for trening som kan bidra til økt prestasjon innen ulike aktiviteter
- kan lage et begrunnet treningsopplegg med hovedhensyn på å utvikle utholdenhet hos individer og grupper med forskjellige forutsetninger, alder, kjønn og målsetning
- har faglig og didaktisk grunnlag for veiledning innen trening og opplæring for elever med ulike forutsetninger
Generell kompetanse
Studenten
- kan legge til rette for helsefremmende opplæring og vurdere verdien av kroppsøving og idrett i et folkehelseperspektiv
- kan reflektere over ulike etiske spørsmål som dukker opp i tilknytning til basisfagene
Krav til forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen er knyttet til sentralt teoretisk lærestoff. Sentrale arbeidsformer i emnet er forelesninger, gruppearbeid/-diskusjoner, presentasjoner, individuelt arbeid og selvstudium. Det blir lagt til rette for obligatoriske læringsaktiviteter knyttet opp mot ulike læringsmål for at studentene kan ta en aktiv rolle i læringsprosessen. Canvas er høgskolens studiestøttesystem. Det er et krav at studentene holder seg orientert og deltar i den aktiviteten som er lagt til denne læringsplattformen.
Obligatorisk læringsaktivitet
Alle arbeidskrav blir vurdert til godkjent/ikke godkjent. Studentene har rett på to (2) forsøk på alle arbeidskrav. Disse må være godkjent senest 2 uker før eksamensperioden starter.
Det vil, som vedlegg til semesterplan, bli gitt detaljerte retningslinjer for gjennomføring av arbeidskrav.
- Seminar med gruppevis fremlegg i anatomi og bevegelseslære
- Egentreningsoppgave i utholdenhet
- Laboratoriekurs i arbeidsfysiologi
Vurderingsform
- Del 1: Muntlig eksamen i delemnet anatomi og bevegelseslære, 30 minutter (utgjør 50 % av endelig karakter).
- Del 2: Skriftlig skoleeksamen i delemnet fysiologi og treningslære, 4 timer (utgjør 50 % av endelig karakter).
Begge deler må være bestått for å få karakter i emnet. Det vil bli gitt en samlet karakter i emnet, men begge deleksamenene føres på vitnemålet. Ved ikke bestått på en av delene, kan den delen som ikke er bestått bli tatt som ny/utsatt eksamen.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen
Mer om hjelpemidler