Hopp til innhald

IDR413 Idrettsaktiviteter og treningslære

Emneplan for studieåret 2021/2022

Innhold og oppbygning

Dette er emne 4 av 11 i bachelorutdanningen i kroppsøving og idrettsfag ved Høgskulen på Vestlandet. Emnet starter våren 2. semester og avsluttes samme semester. Emnet må sees i sammenheng med IDR313, har et omfang på 15 sp inkludert 3 sp fagdidaktikk. Emne 4 bygger også videre på IDR213.

Noen aktuelle aktiviteter i emnet vil være:

  • Volleyball
  • Fotball
  • Friidrett
  • Skikurs, skilek, alpint, langrenn (ekskursjon på fjellet i 5 dager).
  • Praktisk treningslære, utholdenhet
  • Egentrening
  • Skøyter
  • Håndball
  • Aktiviteter i tiden

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om ulike didaktiske modeller og undervisningsprinsipper og deres sterke og svake sider i forhold til undervisning i kroppsøving og idrettsfag
  • har kunnskap om et bredt utvalg av individuelle idretter og lagidretter, inne og ute
  • har kunnskap om lek og lekens betydning som innfallsvinkel til læring og opplevelse
  • kan integrere kunnskap fra fagdidaktikk og basisfag for å begrunne egne valg i formidling av lek, idrett, dans, friluftsliv og nye alternative bevegelsesaktiviteter

Ferdigheter

Studenten

  • kan legge til rette for, lede og veilede læringsarbeid gjennom varierte arbeidsmåter innen lek, idrett, dans, friluftsliv
  • kan bruke lek som innfallsvinkel til læring og opplevelse innen idrett, dans, friluftsliv og nye alternative bevegelsesaktiviteter
  • har grunnleggende ferdigheter innen et utvalg individuelle idretter og lagidretter inne og ute
  • kan mestre bruken av relevante treningsprinsipper og treningsmetoder i planlegging og gjennomføring av trening på kort og lang sikt
  • kan mestre et enkelt friluftsliv i ulike naturmiljø til ulike årstider
  • kan vurdere elevers bevegelsesmønster og forutsetninger som grunnlag for tilpasset opplæring
  • ha faglig og didaktisk grunnlag for veiledning innen trening og opplæring for elever med ulike forutsetninger
  • kan ivareta elevers sikkerhet i ulike aktiviteter og bevegelsesmiljø, samt utføre livbergende førstehjelp
  • kan analysere læreplaner kroppsøving og idrettsfag og begrunne valg av mål, innhold, arbeidsmåter og vurderingsformer med utgangspunkt i fagdidaktisk teori og praksis i grunnskolen

Generell kompetanse

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og kritisk vurdere undervisning i kroppsøving og idrettsfag ut fra lovverk, gjeldende læreplaner og profesjonsetiske krav
  • kan legge til rette for fysisk aktivitet i gode læringsmiljø for barn, unge og voksne med vekt på opplevelse, mestring, samhandling og kommunikasjon
  • kan bidra til utvikling med utgangspunkt i barn og unges bevegelseskultur, og gjennom dette opparbeide seg en fleksibel kompetanse i forhold til en bevegelseskultur i stadig endring

Krav til forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Det legges opp til både praktisk og teoretisk undervisning som sees integrert. Sentrale arbeidsformer er: forelesninger, undervisning i praktiske emner, studentfremlegg, diskusjoner, arbeid i grupper og individuelt, muntlig og skriftlig presentasjon, selvstudium, praksis i grunnskolen, veiledning og vurdering i grupper og individuelt. Det blir lagt til rette for obligatoriske læringsaktiviteter knyttet opp mot ulike læringsmål for at studentene kan ta en aktiv rolle i læringsprosessen. Det vil bli benyttet ulike læringsarenaer både inne og ute. Det gjennomføres en ukes skikurs på fjellet (ekskursjon).

I forbindelse med ekskursjoner må studenter ved HVL være forbredt på å betale en egenandel, i dette emnet utgjør det; utgifter til transport kr. 200-400, overnatting kr. 0-1500, skikort kr. 300-700. Alternativt kan man bo og reise privat. Det blir lagt til rette for kompensatorisk arbeidskrav.

Deler av pensum vil bli gjennomgått i undervisningen, resten må studenten selv tilegne seg. Arbeidet med å tilegne seg forventet læringsutbytte må derfor i høy grad skje gjennom egen utprøving og selvstudium, og i samarbeid med andre studenter. Det oppfordres til at studentene etablerer og arbeider i kollokviegrupper.

Canvas er høgskolens studiestøttesystem. Det er et krav at studentene deltar og er oppdatert på de aktivitetene som er lagt til denne læringsplattformen.

Obligatorisk læringsaktivitet

For å kunne fremstille seg til eksamen må studenten ha fått godkjent obligatoriske arbeidskrav i tilknytning til emnet. Studentene har rett til to forsøk på alle arbeidskrav. Arbeidskravene må være godkjent senest 2 uker før eksamensperioden starter.

Det vil, som vedlegg til semesterplan, bli gitt detaljerte retningslinjer for gjennomføring av arbeidskrav.

  • Det er obligatorisk frammøte og krav om aktiv deltakelse fra studenten i undervisning med obligatoriske læringsaktiviteter. Studentene har selv ansvar for å registrere seg når de møter, og for å følge med på om de har tilstrekkelig studiedeltakelse for å kunne melde seg opp til eksamen.
  • Godkjent skikurs, knyttet til læringsutbytte om å kunne legge til rette for, lede og veilede læringsarbeid gjennom varierte arbeidsmåter og ha grunnleggende ferdigheter innen et utvalg individuelle idretter ute.
  • Alle studentene må få godkjent et praktisk metodisk arbeidskrav innen en trukket idrett-/idrettsaktivitet. Nærmere beskrivelse av arbeidskravet foreligger i eget skriv fra faglærer.

Vurderingsform

Praktisk eksamen, 60 minutter.

Kandidaten vil bli trukket i 2 idretter eller idrettsaktiviteter. Detaljer for gjennomføring av eksamen vil fremgå av eget skriv.

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen.

Mer om hjelpemidler