IDR413 Idrettsaktiviteter og treningslære
Emneplan for studieåret 2021/2022
Innhold og oppbygning
Dette er emne 4 av 11 i bachelorutdanningen i kroppsøving og idrettsfag ved Høgskulen på Vestlandet. Emnet starter våren 2. semester og avsluttes samme semester. Emnet må sees i sammenheng med IDR313, har et omfang på 15 sp inkludert 3 sp fagdidaktikk. Emne 4 bygger også videre på IDR213.
Noen aktuelle aktiviteter i emnet vil være:
- Volleyball
- Fotball
- Friidrett
- Skikurs, skilek, alpint, langrenn (ekskursjon på fjellet i 5 dager).
- Praktisk treningslære, utholdenhet
- Egentrening
- Skøyter
- Håndball
- Aktiviteter i tiden
Læringsutbytte
Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om ulike didaktiske modeller og undervisningsprinsipper og deres sterke og svake sider i forhold til undervisning i kroppsøving og idrettsfag
- har kunnskap om et bredt utvalg av individuelle idretter og lagidretter, inne og ute
- har kunnskap om lek og lekens betydning som innfallsvinkel til læring og opplevelse
- kan integrere kunnskap fra fagdidaktikk og basisfag for å begrunne egne valg i formidling av lek, idrett, dans, friluftsliv og nye alternative bevegelsesaktiviteter
Ferdigheter
Studenten
- kan legge til rette for, lede og veilede læringsarbeid gjennom varierte arbeidsmåter innen lek, idrett, dans, friluftsliv
- kan bruke lek som innfallsvinkel til læring og opplevelse innen idrett, dans, friluftsliv og nye alternative bevegelsesaktiviteter
- har grunnleggende ferdigheter innen et utvalg individuelle idretter og lagidretter inne og ute
- kan mestre bruken av relevante treningsprinsipper og treningsmetoder i planlegging og gjennomføring av trening på kort og lang sikt
- kan mestre et enkelt friluftsliv i ulike naturmiljø til ulike årstider
- kan vurdere elevers bevegelsesmønster og forutsetninger som grunnlag for tilpasset opplæring
- ha faglig og didaktisk grunnlag for veiledning innen trening og opplæring for elever med ulike forutsetninger
- kan ivareta elevers sikkerhet i ulike aktiviteter og bevegelsesmiljø, samt utføre livbergende førstehjelp
- kan analysere læreplaner kroppsøving og idrettsfag og begrunne valg av mål, innhold, arbeidsmåter og vurderingsformer med utgangspunkt i fagdidaktisk teori og praksis i grunnskolen
Generell kompetanse
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og kritisk vurdere undervisning i kroppsøving og idrettsfag ut fra lovverk, gjeldende læreplaner og profesjonsetiske krav
- kan legge til rette for fysisk aktivitet i gode læringsmiljø for barn, unge og voksne med vekt på opplevelse, mestring, samhandling og kommunikasjon
- kan bidra til utvikling med utgangspunkt i barn og unges bevegelseskultur, og gjennom dette opparbeide seg en fleksibel kompetanse i forhold til en bevegelseskultur i stadig endring
Krav til forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
Det legges opp til både praktisk og teoretisk undervisning som sees integrert. Sentrale arbeidsformer er: forelesninger, undervisning i praktiske emner, studentfremlegg, diskusjoner, arbeid i grupper og individuelt, muntlig og skriftlig presentasjon, selvstudium, praksis i grunnskolen, veiledning og vurdering i grupper og individuelt. Det blir lagt til rette for obligatoriske læringsaktiviteter knyttet opp mot ulike læringsmål for at studentene kan ta en aktiv rolle i læringsprosessen. Det vil bli benyttet ulike læringsarenaer både inne og ute. Det gjennomføres en ukes skikurs på fjellet (ekskursjon).
I forbindelse med ekskursjoner må studenter ved HVL være forbredt på å betale en egenandel, i dette emnet utgjør det; utgifter til transport kr. 200-400, overnatting kr. 0-1500, skikort kr. 300-700. Alternativt kan man bo og reise privat. Det blir lagt til rette for kompensatorisk arbeidskrav.
Deler av pensum vil bli gjennomgått i undervisningen, resten må studenten selv tilegne seg. Arbeidet med å tilegne seg forventet læringsutbytte må derfor i høy grad skje gjennom egen utprøving og selvstudium, og i samarbeid med andre studenter. Det oppfordres til at studentene etablerer og arbeider i kollokviegrupper.
Canvas er høgskolens studiestøttesystem. Det er et krav at studentene deltar og er oppdatert på de aktivitetene som er lagt til denne læringsplattformen.
Obligatorisk læringsaktivitet
For å kunne fremstille seg til eksamen må studenten ha fått godkjent obligatoriske arbeidskrav i tilknytning til emnet. Studentene har rett til to forsøk på alle arbeidskrav. Arbeidskravene må være godkjent senest 2 uker før eksamensperioden starter.
Det vil, som vedlegg til semesterplan, bli gitt detaljerte retningslinjer for gjennomføring av arbeidskrav.
- Det er obligatorisk frammøte og krav om aktiv deltakelse fra studenten i undervisning med obligatoriske læringsaktiviteter. Studentene har selv ansvar for å registrere seg når de møter, og for å følge med på om de har tilstrekkelig studiedeltakelse for å kunne melde seg opp til eksamen.
- Godkjent skikurs, knyttet til læringsutbytte om å kunne legge til rette for, lede og veilede læringsarbeid gjennom varierte arbeidsmåter og ha grunnleggende ferdigheter innen et utvalg individuelle idretter ute.
- Alle studentene må få godkjent et praktisk metodisk arbeidskrav innen en trukket idrett-/idrettsaktivitet. Nærmere beskrivelse av arbeidskravet foreligger i eget skriv fra faglærer.
Vurderingsform
Praktisk eksamen, 60 minutter.
Kandidaten vil bli trukket i 2 idretter eller idrettsaktiviteter. Detaljer for gjennomføring av eksamen vil fremgå av eget skriv.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen.
Mer om hjelpemidler