Hopp til innhald

GMP800 Gottman parterapimetode, grunnleggende kompetanse

Emneplan for studieåret 2021/2022

Innhold og oppbygning

Emnet omhandler grunnleggende kunnskap og ferdigheter i Gottman parterapimetode.

  • Grunnleggende kunnskap om Gottman parterapimetode
  • Oversikt over sentral forskning knyttet til Gottman parterapi
  • Kartlegging av utfordringer i parrelasjoner
  • Inngående kjennskap til det "Robuste huset"
  • Ferdighetstrening i bruk av Gottman parterapimetode

Læringsutbytte

En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap:

Studenten...

  • har kunnskap om «Det gode robuste huset»; teorien om et stabilt kjærlighetsfullt parforhold
  • har kunnskap om ulike former for vurdering som benyttes ved parterapi
  • har kjennskap til indikasjoner og kontraindikasjoner for parterapi
  • kjenner til innholdet i brukerhåndboken og intervensjonsbiblioteket

Ferdigheter:

Studenten...

  • kan anvende brukerhåndboken og intervensjonsbiblioteket, effektivt bruke «Gottman parterapi, terapeutens brukerhåndbok» med intervensjonsbiblioteket
  • kan gjennomføre en vurdering for parterapi

Generell kompetanse:

Studenten...

  • kan reflektere kritisk over faglige problemstillinger innen parterapi
  • kan reflektere over egne holdninger og verdier, og hvilken betydning dette har i arbeid med par

Krav til forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

  • Presentasjon av teorier og metoder gjennom forelesninger, spørsmål, diskusjoner, og videofremvisning
  • Arbeid i grupper med aktuelle temaer og spørsmål
  • Litteraturstudium

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen;

  1. Krav om minimum 80% tilstedeværelse på obligatorisk, studentaktiv- og erfaringsbasert program
  2. Fremlegg av egne parterapier

Godkjente læringsaktiviteter er gyldig i to påfølgende semestre.

Vurderingsform

Oppgave

Skriftlig oppgave i form av refleksjonsnotat (individuelt arbeid), omfang på minimum 2000 ord.  

Refleksjonsnotatet skal inneholde drøfting av teori og refleksjoner etter endt undervisning. Leveres etter siste samling i emnet. 

Vurderingsuttrykk

Bestått /ikke bestått

Ny eksamen

Ved ikke bestått må refleksjonsnotatene bearbeides til ny eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt.

Mer om hjelpemidler