Hopp til innhald

PSHR002 Organisering av tjenester for mennesker med psykiske helse- og rusproblemer

Emneplan for studieåret 2021/2022

Innhold og oppbygning

Emnet omhandler hvordan samfunnet tidligere har møtt behov for hjelp hos mennesker med psykiske lidelser og rusproblem og hvordan hjelpeapparatet er organisert og hvordan ulike tilbud fremstår og fungerer i dag. Aktuelt lovverk vil bli vektlagt, herunder tvang og alvorlige psykiske lidelser og rusmiddelmisbruk, rettigheter, tverrprofesjonelt og tverretatlig samarbeid og de profesjonelles plikter.  

  • Psykiatri, psykisk helsevern og rusfeltets historie
  • Alvorlige psykiske lidelser og -rusmiddelbruk
  • Angst, depresjon, selvmordsproblematikk, kriser og posttraumatiske reaksjoner
  • Lovgrunnlag, herunder tvang og aktuelle politiske føringer
  • Familie/pårørende/pasient/brukerperspektiv og -rettigheter
  • Profesjonelles plikter og rettigheter
  • Tverrfaglig og tverretatlig samarbeid/samhandling
  • Organisering av kommunale, spesialiserte, frivillige og brukerstyrte tiltak

Læringsutbytte

En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap: 

Studenten…

  • har inngående kunnskap om hvordan samfunnet har møtt og møter behov for omsorg og hjelp hos mennesker med psykiske lidelser og rusproblem.
  • har inngående kunnskap om overordnede politiske føringer for psykisk helse- og rusarbeid.
  • har inngående kjennskap til hensiktsmessige strategier for organisering og informasjon om rusmiddelbruk på individ og gruppenivå.
  • har avansert kunnskap om pasient/brukeres/pårørendes rettigheter, relevante lover, tvang og helse- og sosialarbeideres plikter.

Ferdigheter:

Studenten…

  • kan anvende kunnskap om modeller og teorier om tjenesteorganisering i utvikling av tjenestetilbudet til personer med psykiske lidelser og rusproblemer.
  • kan analysere faktorer som fremmer og hemmer tverrprofesjonelt samarbeid.

Generell kompetanse: 

Studenten…

  • kan analysere og identifisere politiske føringer og rammeverk for fagområdet og hvilken betydning dette har for tjenestetilbudet som gis innenfor psykisk helse- og rusarbeid.
  • kan anvende kunnskap om organisering av tjenestetilbudet og bidra til nytenkning og innovasjon i psykisk helse og rusarbeid.

Krav til forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Alle forutgående emner

Undervisnings- og læringsformer

  • Forelesninger
  • Arbeidskrav
  • Selvstudium

En stor del av teoriundervisningen vil være utdypende og klinisk orientert, og inkludere faglige diskusjoner og bidra til heving av den analytiske og kritiske kompetansen. Kun egenstudier vil derfor ikke gi et tilstrekkelig kunnskapstilfang, og det vil derfor være nødvendig med tilstedeværelse i undervisningen. Krav om tilstedeværelse markeres i timeplanen. 

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:

  1. To individuelle skriftlige oppgaver.Omfang fra 2750 til 3000 ord. 
  2. 80 % tilstedeværelse i studentaktiv undervisning  

Vurderingsform

Skriftlig skoleeksamen

Individuell skriftlig skoleeksamen, 4 timer.

Vurderingsuttrykk

Karakterskala A - F, med A som beste karakter og karakteren F som ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen

Mer om hjelpemidler