Hopp til innhald

FLKI8101D Profesjonsrettet veilederutdanning for praksislærere i lærerutdanningsbarnehage, emne 1 deltid

Emneplan for studieåret 2022/2023

Innhold og oppbygning

Studiet Profesjonsrettet veilederutdanning for praksislærere i barnehage har som mål å legge til rette for at studentene utvikler grunnleggende kunnskap og innsikt i rollen som praksislærer. Må være tilsatt i en Lærerutdanningsbarnehage under studietiden.

Studiet tar utgangspunkt i forskningsbasert kunnskap om profesjonsveiledning av barnehagelærerstudenter der sentrale praktiske og teoretiske aspekter blir vektlagt.

Det er en fordel om studentene er aktivt involvert i veiledning av praksisstudenter/ annen veiledningspraksis. Deltagernes veilederpraksis vil være sentralt i samarbeid, diskusjoner og obligatoriske oppgaver i studiet.

  • Fordypning i veiledningsteori og veiledningsstrategier
  • Kommunikasjon og samhandling
  • Profesjonskvalifisering og praksislærer som barnehagelærerutdanner
  • Barnehagelærerstudentens utfordringer og muligheter i overgang fra utdanning til barnehagelæreryrket
  • Fag og didaktikk i praksisopplæringen

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten

  • har inngående kunnskap om veiledning som teoretisk og praktisk felt, med vekt på dialog, kollektive lærings- og utviklingsprosesser, kommunikasjon og relasjonsbygging
  • har inngående kunnskap om praksisopplæring som profesjonskvalifisering i norsk barnehage/skole
  • har kunnskap om læring og utviklingsprosesser hos barnehagelærerstudent, barnehagelærer og praksislærer
  • har inngående kunnskap om etiske perspektiver i profesjonskvalifisering med vekt på veiledning av studenter

Ferdigheter

Studenten

  • kan selvstendig utføre praksisveiledning tilpasset situasjon, barnehagelærerstudentens nivå og personlige utvikling
  • kan forstå praksislærers ansvar og rolle i praksisopplæringen på ulike nivå
  • kan mestre ulike kommunikative ferdigheter
  • kan observere og vurdere praksisstudenter i praksis utfra en helhetlig profesjonsforståelse

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere og tilrettelegge veiledning til ulike situasjoner og kontekster med utgangspunkt i praksisstudentens behov og integritet i praksissituasjonen
  • kan kritisk vurdere ulike perspektiver ved praksisveiledning, med basis i sentrale veiledningspedagogiske teorier og strategier

Krav til forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Studiet er samlingsbasert, der undervisningen består av digitale ressursforelesninger, fysiske samlinger, veiledningsøvelser og arbeid i grupper. 

Det kreves aktiv deltakelse gjennom hele studiet.

Obligatorisk læringsaktivitet

  • Obligatorisk deltagelse gjennom alle læringsaktivitetene i emnet.
  • Det er tre arbeidskrav i emnet: To skriftlige og et digitalt/skriftlig.

Arbeidskravene blir vurdert med godkjent/ikke godkjent. Alle arbeidskravene må være godkjent før oppmelding til eksamen.

Vurderingsform

Individuell skriftlig semesteroppgave, 3000 ord +/- 10%.

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle

Mer om hjelpemidler